April 17, 2005
Western Digital har flest 2TB hårddiskar på marknaden och man var också först med att under 2009 lansera en 3,5-tums hårddisk med denna imponerande kapacitet. Nu har man utökat sitt 2TB-utbud ytterligare genom att ge sin prestandaserie Caviar Black ett nytt flaggskepp. Caviar Black blir Western Digitals första 2TB hårddisk som arbetar i 7200 RPM och med en 64MB cache finns det goda potential för hög prestanda. Samtidigt kommer man lansera en serverversion av hårddisken med namnet RE4.
Man förlitar sig fortfarande på SATA 3Gbps gränssnittet men med sina dubbla processorer och dual actuator teknik ska hårddisken göra sitt bästa för att utnyttja prestandan i det nuvarande SATA-gränssnittet.
Western Digitals nya 2TB Caviar Black modell kommer att kosta runt 2700 svenska kronor och väntas dyka upp i svenska butikshyllor inom några veckor.
[Image Can Not Be Found]
October 19, 2005
Vet inte exakt vilket du syftar på, att lagringskapaciteten är onödigt stor eller att man inte behöver 7200 RPM diskar med denna kapacitet?
Givetvis är det många fildelare som köper stora hårddiskar, men många "lagliga" användare är också intresserade av att lagra sina filmer och musik lokalt. Det optimala för de flesta är att lagra alla sina filmer på hårddiskar för att skapa ett "online-bibliotek" för en Media Center PC eller liknande. Jobbar så själv och med Blu-ray filmer på ~50GB är det inga problem att fylla 2TB hårddiskar, det enda problemet blir budgeten.. 😛
Tekniknörd som gillar att träna.
September 15, 2002
Håller med Tobberian.
Det är ju självklart bra att det finns. Men det är nog ännu färre än en procent av de som köper denna typ av diskar som fyller dem med lagligt material. Självklart finns det sådanna som gör det. För min del så är det som lockar med en så här stor disk att den bör vara ganska snabb. Annars kunde den lika gärna vara på 500GB. Konstigt att man så uppenbart producerar produkter som utnyttjas "kriminellt" genomsnitts hddn som säljs i dagsläget är så mycket större än vad genomsnittsanvändaren behöver (de lagliga). Jag har 32GB+128GBx2 som operativ och applications utrymme och det klarar jag mig väldigt långt på.
Jag tycker detta med att man räknar GB/kr i debatten Hdd vs SSD är lite tokig. Då en 256GB utrymme är tillräckling för de flesta så spelar det inte så stor roll om 2TB disken är en fjärdedel så dyr i GB/kr. 256Gb SSD är ändå ett bättre köp. Många hakar upp sig på priset.
August 16, 2003
jag skrev ihop ett långt inlägg, men det vart mest svammel. korta versionen jag håller inte riktigt med Tobberian det finns mycket som man kan tänkas göra för att behöva den här disken, hur som helst, kul att dom nu även gjort en stor och snabb hårddisk, kanske är något för min kommande dator
October 19, 2005
March 14, 2001
Jo det lär det väl vara, sprider du kopian däremot är det olagligt.
Oavsett så lär man nog aldrig åka fast eller få något straff om det nu är så att det skulle vara olagligt.
För övrigt finns det hur många lagliga saker som helst där man har användning av mycket lagringsutrymme. Bla rendering, film redigering/encoding, bild redigering...
October 19, 2005
Nej det är givetvis en stor procent av hårddiskkonsumenterna som lagrar "olagligt" material på sina hårddiskar och det är knappast en hemlighet att fildelning är en drivande faktor bakom utvecklingen av ökad lagringskapacitet.
Men samtidigt tror jag inte det är allt för många fildelare som köper hårddiskar för flera tusen kronor. Har man råd till det kan man nog köpa sig filmerna istället, om man nu inte fildelar på ren princip.
Jag ser inga som helst fördelar med ett fysiskt bibliotek mer än att man har en "fysisk backup" av grejerna. Är lagom trött på att rota bland filmer och fodral som tar upp halva vardagsrummet. Nej i mina ögon är Mediabrowser och ett onlinebibliotek är oslagbart, men det är en helt annan debatt 🙂
Tekniknörd som gillar att träna.
2 Guest(s)