3.2 Ghz PC bättre än "4" GHz Mac?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
3.2 Ghz PC bättre än "4" GHz Mac?
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 9, 2004 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Apple har gjort en hel del mer eller mindre suspekta uttalanden i samband med lanseringen av den omtalade G5:an. Bland annat påstod de att de hade det första 64-bits-systemet för hemanvändare. (Vilket var falskt.) Men som vanligt var det också påståenden om prestanda som kändes lite underliga.

Mac sägs ju vara det givna valet för dem som sysslar med multimedia (bild- och videoredigering osv.) så därför har Rob Galbraith testat ett par olika konfigurationer av både PC's och Mac's i sammanlagt 77 tester. Resultatet blir ganska pinsamt för Apples dubbla G5:or på 2 Ghz vardera. I 58 av testerna får de finna sig i att se sig omkörda och av de 19 resterande är det en del där de två kämparna ligger mer eller mindre lika.

Min fråga blir ju: varför betala mer för mindre? Men men, det här kommer nog knappast att påverka alla Mac-fans där ute. På dem biter inga tester. 😉

Läs mer här.

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
503687
January 9, 2004 - 2:08 pm
sp_Permalink sp_Print

va drygt utan diagram :/

Baskagge
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 147
Member Since:
December 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
503744
January 9, 2004 - 2:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Vill man ha en mac så är det säkert ett bra val och dessutom är det många program som endast finns till mac. Många program är dessutom bättre till mac.

cyberglobe5d
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 166
Member Since:
November 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
503760
January 9, 2004 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Så du menar att det inte finns MYCKET program till PC som inte finns till Mac ?

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
Member Since:
January 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
503776
January 9, 2004 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

cyberglobe5d wrote: Så du menar att det inte finns MYCKET program till PC som inte finns till Mac ?

precis, typ över 90% av alla PC-program finns ju inte till mac... 😮

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
503818
January 9, 2004 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet inte varför jag känner ett behov av att försvara MACarna, antagligen för de är "underdogs" men men, here goes 😉

om man verkligen tittar på vilka tester det är så är det saker som "Kodak file viewer utility" och "Canon preview" osv osv, vilket säkert är viktiga saker för just fotografer/grafiker osv, men jag tror det blir hemska resultat i just detta fallet eftersom de säkert (utan att ha kollat) är kompilerade för/på den gamla G4 arkitekturen... Tror säkert man skulle kunna snabba upp dem kanske 100% *gissar vilt* genom att bara kompilera om dem. Motsvarar ungefär att inte ha stöd för SSE skulle jag gissa. De program jag använt från Kodak iaf har inte varit några under av bra programmering direkt (nån som lyckats få bort äckliga Kodak-program från en Windows/ME-installation helt ???)

+ photoshop då, fast att den var något snabbare (iaf på vissa operationer där man inte behöver extrem minnesbredd) på PC visste väl alla?

Man kan benchmarka som man vill och det är därför Apple kan säga de är snabbast och/eller AMD och/eller Intel osv osv... lögn, förbannad lögn, statistik och benchmarks (uppgraderat Mark Twain citat 🙂

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
503844
January 9, 2004 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Jag vet inte varför jag känner ett behov av att försvara MACarna, antagligen för de är "underdogs" men men, here goes 😉

om man verkligen tittar på vilka tester det är så är det saker som "Kodak file viewer utility" och "Canon preview" osv osv, vilket säkert är viktiga saker för just fotografer/grafiker osv, men jag tror det blir hemska resultat i just detta fallet eftersom de säkert (utan att ha kollat) är kompilerade för/på den gamla G4 arkitekturen... Tror säkert man skulle kunna snabba upp dem kanske 100% *gissar vilt* genom att bara kompilera om dem. Motsvarar ungefär att inte ha stöd för SSE skulle jag gissa. De program jag använt från Kodak iaf har inte varit några under av bra programmering direkt (nån som lyckats få bort äckliga Kodak-program från en Windows/ME-installation helt ???)

+ photoshop då, fast att den var något snabbare (iaf på vissa operationer där man inte behöver extrem minnesbredd) på PC visste väl alla?

Man kan benchmarka som man vill och det är därför Apple kan säga de är snabbast och/eller AMD och/eller Intel osv osv... lögn, förbannad lögn, statistik och benchmarks (uppgraderat Mark Twain citat 🙂

hhee jo men alal de senare årens tester har ju också visat P4orna i överläge i princip i alla multimediatester
ändå scriker applefans "foul" och håller fast vid att Mac är bästa multimediaplattformen

personligen tror jag det mest har att göra med gammal vana bara 🙂

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
503849
January 9, 2004 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: hhee jo men alal de senare årens tester har ju också visat P4orna i överläge i princip i alla multimediatester
ändå scriker applefans "foul" och håller fast vid att Mac är bästa multimediaplattformen

personligen tror jag det mest har att göra med gammal vana bara 🙂

Jao, men de senaste åren har väl Apple stått och stampat på med sina G4-maskiner, så det är väl inte konstigt de tappat det försprång de en gång hade(?)

Det är inte sååå svårt hitta "tester" där G5or är snabbare än diverse x86-maskiner. Titta här exempelvis: http://www.barefeats.com/pentium4.html

Edit: "lite" äldre cpuer såg jag nu, men men "you get the picture", man kan ljuga med statistik...

cyberglobe5d
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 166
Member Since:
November 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
503865
January 9, 2004 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha, Är 5 tester allt dom kan komma med ? ?
Det låter lika sunt som att jämföra att en cross är bättre att köra på 2 hjul än en bil.

laudanum
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 631
Member Since:
January 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
503992
January 9, 2004 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

OT cyberglobbe5d

Amd 1900+ "1024 Gb" ddr ram Cas 2

Seriös maskin du har med så mycket minne, har aldrig sett något liknande. Kan det kanske vara en liiiiiiten felskrivning 😉

cyberglobe5d
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 166
Member Since:
November 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
504028
January 9, 2004 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Offtopic.
ingen felbeskrivning.

dr.snuggles
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 60
Member Since:
January 4, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
504043
January 9, 2004 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: personligen tror jag det mest har att göra med gammal vana bara 🙂

Precis vad jag tror också. De som betalar de extra pengarna för att få en Mac istället för en "PC" gör det nog för att de trivs bättre med MacOS än med Windows, och för dem är det nog värt de extra pengarna.

AakeTraak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 616
Member Since:
January 2, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
504466
January 10, 2004 - 1:17 am
sp_Permalink sp_Print

cyberglobe5d wrote: Haha, Är 5 tester allt dom kan komma med ? ?
Det låter lika sunt som att jämföra att en cross är bättre att köra på 2 hjul än en bil.

Jag har lite svårt att förstå vad du försöker säga.
Är det antalet tester som inte är sunt eller är det testerna som sådana som du reagerar på?
Eller är det kanske så att du helt enkelt kan smälta att en PC får pisk av en Mac?

AakeTraak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 616
Member Since:
January 2, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
504470
January 10, 2004 - 1:26 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [snip] hhee jo men alal de senare årens tester har ju också visat P4orna i överläge i princip i alla multimediatester
ändå scriker applefans "foul" och håller fast vid att Mac är bästa multimediaplattformen

Det är möjligt att PC-hårdvara är snabbare men bara det betyder ju inte att den är bäst.

UndaC wrote: personligen tror jag det mest har att göra med gammal vana bara 🙂

Detta är ju inget som är unikt för Mac-användare direkt...

Rent generellt slutar jag aldrig att förvånas hur lite PC-frälsta vet om Mac men de pratar om den precis som om de är experter.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
504496
January 10, 2004 - 2:16 am
sp_Permalink sp_Print

AakeTraak wrote: Det är möjligt att PC-hårdvara är snabbare men bara det betyder ju inte att den är bäst.
[quote=UndaC]personligen tror jag det mest har att göra med gammal vana bara 🙂

Detta är ju inget som är unikt för Mac-användare direkt...

Rent generellt slutar jag aldrig att förvånas hur lite PC-frälsta vet om Mac men de pratar om den precis som om de är experter.

Vad ska hårdvara vara förutom snabb? (Och featurerik, men där kan man ju knappast göra någon skillnad på Mac o PC).

Jag jobbade på en produktionsbyrå för ett par år sen med bild och videoredigering (bildredigering i photoshop, stora bilder i 300 dpi, produktion av multimedia CD's med video med hjälp av Premiere osv.). Där körde vi uteslutande Mac på alla burkar i huset. Så jag kan nog säga att jag har en del erfarenhet personligen och själv hade jag, och har fortfarande, svårt för att se vad som lockar med Macen förutom dess snygga yttre.
För dyrt, för dåligt utbud av mjukvara, i många fall för dålig prestanda, svårare att uppgradera, värdelöst spelutbud (ok inte för att det spelar roll i den miljö jag använde Mac men det är ju ändå en akilleshäl) osv; it just doesn't add up.

Men men, jag hade ju också gärna velat en burk med dual G5 2 GHz här hemma som omväxling. 😉

Är det någon som har försäljningssiffror på Mac för hemanvändare? Ser ut att vara rätt ont om sådana nuförtiden. De enda jag känner till är typ polares morsor som köpte iMac för att de såg söta ut och sades vara lättanvända av säljaren. 😉
Förr körde ju rätt många jag kände Mac som hemdator (jag också för den delen, en iBook visserligen)

Här är det med er läsare, är ni sugna på lite Mac-nyheter och artiklar här på NH?
Jag har luftat idén för övriga i redaktionen med de har varit sugna på att vi ska vara uteslutande PC. Men om folket tycker annorlunda kanske vi kan rätta oss efter det. 🙂

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
504542
January 10, 2004 - 4:23 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote:
Här är det med er läsare, är ni sugna på lite Mac-nyheter och artiklar här på NH?
Jag har luftat idén för övriga i redaktionen med de har varit sugna på att vi ska vara uteslutande PC. Men om folket tycker annorlunda kanske vi kan rätta oss efter det. 🙂

Jag är för förslaget med MAC-nyheter. Alltid trevligt med omväxling. Om det är något som Apple gör bra så är det att få sina produkter att låta bra. Jag har sett de tre senaste (-04,-03,-02) keynote-presentationerna från MacWorldExpo gjorda av Steve Jobs, och varje gång är blir jag lika sugen på att komplettera med en Apple-produkt här hemma.

Jämför Microsofts presentationer av nya produkter med Apples så förstår ni vad jag menar.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
504708
January 10, 2004 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: Men men, jag hade ju också gärna velat en burk med dual G5 2 GHz här hemma som omväxling. 😉

Hehe, exakt... om nån skulle kasta en sån burk i min riktning skulle jag inte tacka nej 🙂

UndaC wrote: Här är det med er läsare, är ni sugna på lite Mac-nyheter och artiklar här på NH?

Det beror på vilken sort och hur mycket. Så länge man håller sig till forumets namn d.v.s. hardware så tycker jag det skulle vara lite intressant. Om det exempelvis som nu dyker upp 90nm nya PowerPC G5 processorer så tycker jag det är roligt att läsa om sånt. Eller när nån går igenom hur de skiljer sig från nya 90nm Prescott (vad är bäst? lång, snabb eller bred? beror på vad man har kanske... instruktionskön i processorn alltså, vad tänkte ni på?)

Inte nyheter av typen "nu finns den nya apple hum-hum även i Sepia-gult!!!" :colors: eller "Pelle Plutt har testat Word find-and-replace på Mac och PC och kommit fram till Macen suger"

Köp en 2x2Ghz Mac och klocka upp den mha flytande helium och nitrometan till 5.25 Ghz vet jag 😉 eller man kan kanske inte överklocka Macar eftersom ingen gjort det vad jag vet?

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
504744
January 10, 2004 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

...eller förresten "Pelle Plutt har testat Word find-and-replace på Mac och PC och kommit fram till Macen suger" kan va rätt underhållande på sitt sätt också 🙂

Allmoge-conny
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 158
Member Since:
November 25, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
505306
January 10, 2004 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

laudanum wrote: OT cyberglobbe5d

Amd 1900+ "1024 Gb" ddr ram Cas 2

Seriös maskin du har med så mycket minne, har aldrig sett något liknande. Kan det kanske vara en liiiiiiten felskrivning 😉

Förstår inte riktigt vad som skulle vara så konstigt med hans dator.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
505315
January 10, 2004 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Allmoge-conny wrote: [quote=laudanum]OT cyberglobbe5d

Amd 1900+ "1024 Gb" ddr ram Cas 2

Seriös maskin du har med så mycket minne, har aldrig sett något liknande. Kan det kanske vara en liiiiiiten felskrivning 😉

Förstår inte riktigt vad som skulle vara så konstigt med hans dator.

Hehehe...fundera en smula över storleken på minnet då. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 76
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL