August 22, 2005
Inom två år, 2007, ska vi kunna se 3.5" hårddiskar på marknaden med 1TB lagringsutrymme (1024 GB). Det är i alla fall vad Hitachi vill få oss att tro då man nyligen gjort stora framsteg med 3D-hårddiskar.
3D-hårddiskar låter lite konstigt och är nog även rent praktiskt en svårhanterad teknik. Många undrar säkert vad som menas med uttrycket "3D-hårddisk" och svaret är ganska enkelt.
Man lagrar helt enkelt data i tre dimensioner. I dagens hårddiskar lagras data i två dimensioner, över X och Y axel. 3D-tekniken öppnar en tredje dimension, y-axeln, och tillåter därmed högre lagringskapacitet på en given yta.
De första hårddiskarna baserade på "perpendicular recording", som tekniken kallas, ska dyka upp på marknaden redan i slutet av 2005. Men då handlar det inte om dessa drastiska ökningar i lagringskapacitet.
Dagens två dimensionella lagringsteknik väntas nå sin gräns vid runt 120 gigabit (15 GB) per kvadrattum och de "3D-diskar" som väntas komma ut under 2005 ska lagra runt 130-150 gigabit per kvadrattum.
När tekniken fått ordentlig fart under 2007 väntas hårddiskarna erbjuda en kapacitet på 230 gigabit per kvadrattum och gör det alltså möjligt att skapa 3.5" hårddiskar med 1TB lagringsutrymme eller t.ex. microhårddiskar med 20GB lagringskapacitet, i dagsläget är de största modellerna på 6GB.
Vi ser fram emot att få större lagringskapacitet men samtidigt hoppas vi även att hårddiskprestandan kan genomgå en revolution inom en snar framtid.
Källa: ZDnet
February 19, 2003
Dagens två dimensionella lagringsteknik väntas nå sin gräns vid runt 120 gigabit (15 GB) per kvadrattum och de "3D-diskar" som väntas komma ut under 2005 ska lagra runt 130-150 gigabit per kvadrattum.
Hur hänger detta ihop då? Om det nu är tre dimensioner som gäller kan man ju inte mäta i kvadrattum?
March 5, 2002
r0pe wrote:
Dagens två dimensionella lagringsteknik väntas nå sin gräns vid runt 120 gigabit (15 GB) per kvadrattum och de "3D-diskar" som väntas komma ut under 2005 ska lagra runt 130-150 gigabit per kvadrattum.
Hur hänger detta ihop då? Om det nu är tre dimensioner som gäller kan man ju inte mäta i kvadrattum?
Kan man väl, om man fortfarande bara mäter area på skivan...
August 7, 2003
3D? Nu får ni väl ändå ta och klippa er lite? 😉 Det är ju inte som att det lagras i annat än ytan av disken ändå.
Det är ett byte från lagring i "longitud" till "perpendicular recording". Läs Ondjultomtes inlägg ovan.
Tänk på det som att "bittarna" förut lades på en lång rad i en rund ring runt skivan. En bits "huvud" lades bredvid nästa bits "fötter". I Längdled så att säga. Nu lägger man alla med huvudet (eller fötterna, skit samma) inåt, så att de ligger sida vid sida så att säga. "3D" låter ungefär som man hittat ett sätt att lägga dem i våningssängar, det stämmer inte.
Samma teknik har används på bandstationer läääänge för att öka packningstätheten.
February 16, 2005
lyssnade på nån "expert" i nått vetenskapsprogram där dom var lite oroliga för den korta livslängden på digital media, han sa att när det gäller saker som tex. hårddiskar så finss det två sätt att bygga dom, så att dom ska leva längre eller så att dom ska ha högre lagringskapacitet, å vi ser ju vart trenden är på väg 😀
August 1, 2001
Laglorden wrote: 3D? Nu får ni väl ändå ta och klippa er lite? 😉 Det är ju inte som att det lagras i annat än ytan av disken ändå.
Det är ett byte från lagring i "longitud" till "perpendicular recording". Läs Ondjultomtes inlägg ovan.
Tänk på det som att "bittarna" förut lades på en lång rad i en rund ring runt skivan. En bits "huvud" lades bredvid nästa bits "fötter". I Längdled så att säga. Nu lägger man alla med huvudet (eller fötterna, skit samma) inåt, så att de ligger sida vid sida så att säga. "3D" låter ungefär som man hittat ett sätt att lägga dem i våningssängar, det stämmer inte.
Samma teknik har används på bandstationer läääänge för att öka packningstätheten.
benämningen 3D kommer från företagen och deras marknadsavdelningar ... de gör allt för att få vanligt folk som inte vet/kan nått att köpa nya saker å ting med häftiga ord ...
August 7, 2003
Jag får nog erkänna det troligen är mer 3D än jag trodde dock.
Här är en bra flash-animation som förklarar det hela mycket tekniskt 😉
November 27, 2003
Laglorden wrote: http://www.hitachigst.com/hdd/.....ation.html
:)R
Vad mycket jobb för så lite! :)R
//Andreas
2 Guest(s)