3D i fokus med nya spelskärmar från ASUS|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
3D i fokus med nya spelskärmar från ASUS
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 8, 2010 - 6:58 am
sp_Permalink sp_Print

3D var som väntat en av huvudpunkterna på årets CeBIT mässa och komponenttillverkaren ASUS satsar på tekniken på flera sätt. Inte minst på bildskärmsmarknaden där man nu lanserat två nya modeller med stöd för 120Hz och 3D teknik. ASUS VG236H och PG276H har bildpanalet på 23-tum resp. 27-tum som med en upplösning på 1920x1080 pixlar ska ge en full HD-upplevelse tillsammans med stöd för 3D-baserade tekniker.

ASUS har inte snålat med specifikationerna i övrigt där en 2ms responstid (G2G) backas upp av ett dynamiskt kontrastförhållande på 20 000:1. ASUS menar att deras nya 3D-bildskärmar ska fungera perfekt för NVIDIAs 3D Vision, men stöd finns givetvis även för andra motsvarande tekniker.


[Image Can Not Be Found]

gargamelo
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 174
Member Since:
April 27, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1244581
March 8, 2010 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

rätta mig om jag har fel men hypen med dessa skärmar kommer väl bli att man kan spela i 120HZ native och känna snabbare responstid som med gamla CRT skärmar och man behöver inte använda 3D glasögonen för att splitta till 60HZ till varsitt öga med.

eller har jag missuppfattat det hela ?

samt per definition måste datorn generera dubbelt så många FPS, dvs mer krävande i alla spel man lirar i 120hz `?

SS_The_Demon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 328
Member Since:
July 21, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1244617
March 8, 2010 - 10:40 pm
sp_Permalink sp_Print

gargamelo wrote: rätta mig om jag har fel men hypen med dessa skärmar kommer väl bli att man kan spela i 120HZ native och känna snabbare responstid som med gamla CRT skärmar och man behöver inte använda 3D glasögonen för att splitta till 60HZ till varsitt öga med.

eller har jag missuppfattat det hela ?

samt per definition måste datorn generera dubbelt så många FPS, dvs mer krävande i alla spel man lirar i 120hz `?

Det är riktigt, du behöver dubbelt mera fps när du använder 3D-läget eftersom den måste rendera bilden 2 gånger, en gång för varje öga.

Hursomhelst, vet någon om det finns nån 120-hz skärm med en annan panel än TN, gärna i storleken 23-24", och helst 16:10 även om det också går bra med 16:9?

Börjat fundera på en uppgradering från min VX2025WM, men vill helst ha en "riktig" skärm.

Avatar
Maxim
Stockholm
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 359
Member Since:
December 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1244630
March 9, 2010 - 8:07 am
sp_Permalink sp_Print

hade för drygt 10 år sen 120hz + CRT skärm... var jue skönt att spela ögonen blev inte trötta, men nu nästan alla skärmar 60hz vilket e skit, så om man ska köpa en sån här skärm med 120hz så måste det vara en bättre upplevelese än nuvarande, har jag rätt?

  • MSI Z97 GAMING 5, Socket-1150 
  • Intel Core i7 4790K 4,0GHz 
  • Inno3D iChill GeForce GTX 980 4GB 
  • Kingston SSDNow V300 120GB (2 st) 
  • Corsair Hydro H110 (Water cooling) 
  • HyperX Beast 16GB 2400MHz 
  • Chieftec Nitro 88 850 W modular 
  • Corsair Carbide Air 540 Cube Case + 7 fans inside the case. 
  • Seagate 2 TB 
  • Seagate 1 TB
  • 300GB Western Digital VelociRaptor ICE
  • Fancontroller 
  • Harman & Kardon Soundsticks II 
  • Steelseries Apex RAW 
  • Samsung 27 inch 3d monitor 120 hz 
  • BenQ 32" LED BL3200PT Quad-HD 
SS_The_Demon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 328
Member Since:
July 21, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1244669
March 9, 2010 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Skärholmen | Maxim wrote: hade för drygt 10 år sen 120hz + CRT skärm... var jue skönt att spela ögonen blev inte trötta, men nu nästan alla skärmar 60hz vilket e skit, så om man ska köpa en sån här skärm med 120hz så måste det vara en bättre upplevelese än nuvarande, har jag rätt?

Bättre upplevelse i spel och film än nuvarande 60 Hz skärmar ja, så har iaf jag förstått det. Tror det var på X-bitlabs som jag läste en artikel om det för länge sen, där de påstod att så var fallet (om jag minns rätt). Ska kolla om jag hittar artikeln.
EDIT: Hittade artikeln:

X-bitlabs wrote: And my impressions about the 120Hz mode are highly positive. First of all, the difference between 120 and 60Hz is perceptible even in the OS interface. The movements of the mouse pointer and application windows get much smoother, especially in Windows XP and Windows Vista Home Basic. The polished-off Aero interface of Windows Vista Home Premium is visually smooth even at 60Hz.

Second, the RTC artifacts are reduced considerably. I could clearly see white trails behind text in a moving window at 60Hz but there were almost none of them at 120Hz. The response time proper remains subjectively the same as at 60Hz, but dynamic visual content looks much better.
Third, 120Hz makes a difference for games if your graphics card is able to render so many frames per second. I wouldn’t say that it is a dramatic breakthrough (although hardcore gamers may talk about a few milliseconds’ advantage over the opponent), but it is much more fun to play at 120Hz than at 60Hz thanks to the smoother motion and the lack of RTC artifacts.

Frankly speaking, I had not expected the difference between the refresh rate of 60Hz and 120Hz to be so conspicuous. It is indeed clear to a naked eye and is always in favor of the higher value. Smoother motion and the lack of RTC artifacts leave a highly positive impression, making you unwilling to return to 60Hz.

Låter ju inte dåligt precis... wink
http://www.xbitlabs.com/articl.....3rz_5.html

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1244676
March 9, 2010 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Får leta fram mina tv-piratsglasögon från 80-talet då.

Fast, jag har hört att i Japan har de redan 4D ½!!!1

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 95
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL