April 17, 2005
3Dfx Voodoo 5 6000 ses av många som det mest monstruösa konsumentgrafikkortet genom tiderna och det är inte särskilt svårt att förstå varför. Grafikkorts pionjärerna på 3Dfx tog grafikkortsmarknaden med storm när man lanserade Voodoo, den första 3D-grafikacceleratorn på marknaden och det sista kortet man tillverkade innan man köptes upp av NVIDIA var deras Voodoo 5-serie och flaggskeppet Voodoo 5 6000. 6000-modellen dök dock aldrig upp på marknaden och anledningen till detta var till stort att kortet var mäkta komplicerat och dyrt att tillverka. Voodoo 5 6000 får NVIDIAs GeForce 7950 GX2 med sina två grafikkretsar att nästan se lite fjolligt ut. 3Dfx utrustade nämligen Voodoo 5 6000 med inte mindre än 4 stycken grafikkretsar och då imponerande 128MB grafikminne.
Resultatet av detta blev ett grafikkort lika stort som det var dyrt och komplicerat som under åren blivit något av en legend bland datorentusiaster. Nu har ett av dessa sällsynta ädelstenar dykt upp på auktionssajten eBay och kortet som säljs är det kort som hårdvarusajten Sudhian använt för ett par år sedan i vad man säger är den enda kompletta recensionen av Voodoo 5 6000 någonsin. Hur som helst är det författaren själv som säljer kortet och borde ge bättre säkerhet för den som vill köpa sig lite grafikkortshistoria. Auktionen avslutas den 11 augusti och än så länge ligger det högsta budet på 610 USD (drygt 4500 SEK).
Kortet är inte kompatibelt med nyare plattformar men den som nu än köper detta kort har nog inga större förhoppningar på att slå några prestandarekord. Men nu finns det i alla fall möjlighet att få ett av grafikkortshistoriens mest ökända grafikkort i sin ägo. Auktionen hittar man på eBay.com.
March 15, 2002
Här har vi fler fräcka kort
http://www.tdfx.de/ger/mercury.htm
8x 3dfx Voodoo2 😀
http://www.tdfx.de/ger/aalchemy_8164.htm
8x 3dfx VSA- 100 dvs dubbelt så många kretsar som på Voodoo5 6000
O vi får inte glömma bort 3dfx Rampage. Hade de bara fått ordning på det i tid så hade kanske 3dfx funnits kvar idag.
May 5, 2003
Marre wrote: Oj det var tider det....
fast efter ett voodoo banchee & voodoo 3000
blev det ett geforce 2 mx för min del..
Kändes rätt å blev rätt!
Var likadant för mig, hade ett Voodoo Banshee som jag bytte till ett GF2 MX som jag hade tills jag köpte ett Radeon 9700.
Fast nog saknar man alltid Banshee-kortet 🙂 Fick aldrig nå vettiga framerates i original UT med varken GeForce 2 MX eller Radeon 9700 utan att behöva spendera flera timmar med att tweaka. Glide ftw! 😀
För att inte nämna Diablo 2 också som kändes helt ospelbart i Direct3D jämfört med Glide på både GF2 MX och R9700 trots att jag testat det på både min dåvarande P3 600/p31.4GHz samt min nuvarande A64 3500+.
Har dock inte testat D2 med mitt GeForce 7800GS.
2 Guest(s)