3DMark03 antifusk patch|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
3DMark03 antifusk patch
Remmas
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 19
Member Since:
November 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
342956
May 23, 2003 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Var det inte så att det skar sig mellan Futuremark och nVidia i slutet av förra året när 3Dmark03 togs fram. Så man undrar ju om det har något att göra med det låga test resultaten som GeForce FX-serien får i 3Dmark03. GeForce FX-serien lyckas ju få mycket bättre resultat i andra tester, jag tycker det är skumt..... 😕 Det känns som Futuremark försöker medvetet att smutskasta nVidia... Det skulle var intressant att veta om Futuremark har något att vinna på om det går dåligt för nVidia.

Widefan
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
Member Since:
September 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
342969
May 23, 2003 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha, grafikpolisen slår till igen...

Gryningsräd hos Nvidia snart?

miloheke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 828
Member Since:
November 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
342998
May 23, 2003 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=miloheke]Vad ligger felmarginalen på, dvs. vid test av 3DMark 2003?
Det måste ju finnas en sådan med, eller?

man brukar räkna med ca 1 %
så Atis resultat är helt klart utanför felmarginalen

UndaC
Sakupplysning: Läste Futuremarks egen rapport i pdf-format. De hävdar att felmarginalen ligger på 3%. Stod ingen om ifall de utgick från det totala resultatet eller om det gällde i varje enskilt test. :bok:

http://www.sweclockers.com/nyhetspdf/3dmark03_audit_report.pdf

.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
343018
May 24, 2003 - 12:19 am
sp_Permalink sp_Print

MikaelS wrote: Frågan om det är medvetet fusk eller inte jag lär invänta officiella svar innan.

Till alla dom som säger att de inte kommer köpa grafikkorts från de tillverkare som fuskar.

Ska bli kul att se era avtars om några månader där det inte finns med ett enda topp kort (s3 virge kanske 🙂 )

Läs filen på Futuremarks sida som jag länkar i nyheten. Det finns inte ens en MIKROSKOPISK chans att det inte är VÄLDIGT medvetet fuskande från nVidias håll. Inte en promille. Zip, nada, nothing.

nVidia har med sin drivrutin aktivt "sökt" efter delar av 3Dmark03 under körtid för att förändra det "on the fly". Detta händer liksom lika lite av misstag som om jag skulle ramla över tangetbordet och hela detta inlägget skulle skrivas av när jag slog ner mot tangenterna i fallet.
Helt och håller omöjligt.

Vad menar du med officiella svar förresten. Ingen lär erkänna öppet att de fuskat så du kan nog få vänta för all evighet på ett sådant svar tyvärr.
Dessutom har ju Beyond3D, Extreme tech och Futuremark bevisat bortom några som helst tvivel vad det är frågan om här.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
343019
May 24, 2003 - 12:21 am
sp_Permalink sp_Print

AGP wrote:
ATi har knappast fuskat i 3dmark03! De har bara påverkats en aning negativt bara för att nvidia fuskade. Fattar du inte att de nya fixarna inte bara slår på nvidiakort? Det drar ju ner på alla kort men speciellt för nvidia eftersom det var de som har fuskade!

Läs Futuremarks rapport innan du anklagar mig för att inte förstå. 🙄

"Our investigations reveal that some drivers from ATI also produce a slightly lower total score on this new build of 3DMark03. The drop in performance on the same test system with a Radeon 9800 Pro using the Catalyst 3.4 drivers is 1.9%. This performance drop is almost entirely due to 8.2% difference in the game test 4 result, which means that the test was also detected and somehow altered by the ATI drivers."

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
343020
May 24, 2003 - 12:23 am
sp_Permalink sp_Print

Remmas wrote: Var det inte så att det skar sig mellan Futuremark och nVidia i slutet av förra året när 3Dmark03 togs fram. Så man undrar ju om det har något att göra med det låga test resultaten som GeForce FX-serien får i 3Dmark03. GeForce FX-serien lyckas ju få mycket bättre resultat i andra tester, jag tycker det är skumt..... 😕 Det känns som Futuremark försöker medvetet att smutskasta nVidia... Det skulle var intressant att veta om Futuremark har något att vinna på om det går dåligt för nVidia.

Prova den här: 🙂

Det går dåligt för nVidia i de flesta testerna som använder komplicerade shaders.

3Dmark03 är ett test som använder avancerade shaders.

Framtidens spel kommer att använda avancerade shaders.

Företaget som gör 3Dmark03 heter Futuremark.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
343023
May 24, 2003 - 12:27 am
sp_Permalink sp_Print

miloheke wrote: [quote=UndaC][quote=miloheke]Vad ligger felmarginalen på, dvs. vid test av 3DMark 2003?
Det måste ju finnas en sådan med, eller?

man brukar räkna med ca 1 %
så Atis resultat är helt klart utanför felmarginalen

UndaC
Sakupplysning: Läste Futuremarks egen rapport i pdf-format. De hävdar att felmarginalen ligger på 3%. Stod ingen om ifall de utgick från det totala resultatet eller om det gällde i varje enskilt test. :bok:

http://www.sweclockers.com/nyhetspdf/3dmark03_audit_report.pdf

.

Jo fast jag har kört testerna här och det finns distinkta skillnader före och efter patchen. Felmarginalen gäller ju mellan två körningar men kör du varje test 10 gånger före och sen tio gånger efter och sen kollar skillnaden och det fortfarande finns där före/efter patchen så är det ju något som hänt som inte har med felmarginalen att göra.

1 % var kanske något allmänt vedertaget som jag "plockat upp" på vägen eller så gällde det för 2001.

Ahh såg precis hur meningsbyggnaden ser ut. Kanske menar de att felmarginalen mellan före/efter patchen ligger på 3 %.
Mailar dem och frågar.

MikaelS
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
Member Since:
February 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
343033
May 24, 2003 - 1:37 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=MikaelS]Frågan om det är medvetet fusk eller inte jag lär invänta officiella svar innan.

Till alla dom som säger att de inte kommer köpa grafikkorts från de tillverkare som fuskar.

Ska bli kul att se era avtars om några månader där det inte finns med ett enda topp kort (s3 virge kanske 🙂 )

Läs filen på Futuremarks sida som jag länkar i nyheten. Det finns inte ens en MIKROSKOPISK chans att det inte är VÄLDIGT medvetet fuskande från nVidias håll. Inte en promille. Zip, nada, nothing.

nVidia har med sin drivrutin aktivt "sökt" efter delar av 3Dmark03 under körtid för att förändra det "on the fly". Detta händer liksom lika lite av misstag som om jag skulle ramla över tangetbordet och hela detta inlägget skulle skrivas av när jag slog ner mot tangenterna i fallet.
Helt och håller omöjligt..

Jaha det var juh ledsamt, hade hoppats på att de inte var så korkade.
Jag böjer mig för fakta.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
343038
May 24, 2003 - 2:47 am
sp_Permalink sp_Print

Har skrivit ihop en liten artikel om ämnet:
https://www.nordichardware.se/.....03/3DMark/

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
343151
May 24, 2003 - 10:15 am
sp_Permalink sp_Print

Min personliga åsikt är att så länge ATI inte kan göra vettiga Linux drivrutiner tänker jag inte bry mig det minsta om att NVIDIA fuskar för fullt, nästa kort jag köper kommer att vara ett NVIDIA.

Och så tycker jag som flera att det bara är dumt att stirra sig blind på 3dmark03 testerna, vad jag är intresserad av är hur korten presterar i SPEL inte i 3dmark eller liknande benchmark program.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
343233
May 24, 2003 - 12:07 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: Och så tycker jag som flera att det bara är dumt att stirra sig blind på 3dmark03 testerna, vad jag är intresserad av är hur korten presterar i SPEL inte i 3dmark eller liknande benchmark program.

För de flesta handlar det nog mer om principen _att_ någon fuskar alls snarare än vilket program de fuskar i.
Sen är ju 3Dmark03 det enda DirectX 9 testet som fins och det vore väl synd om nvidia single handedly pajjar det enda DX9-testet vi har?

Vad jag hört från de flesta fungerar ATis Linux-drivrutiner utmärkt nuförtiden?

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
343543
May 24, 2003 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Nåja, ATI's linuxdrivrutiner är inte dåliga men inte bra heller.. dom verkar ha problem med vissa saker (mplayer) dock presterar dom bra i t.ex. Quake3. Dom har inte heller stöd för tv-out.

Min uppfattning är att vi lever i en kapitalistisk värld, där det viktigaste e att tjäna pengar. Då blir sanningen ofta lidande, så att NVIDIA fuskar förvånar mig inte.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
343567
May 24, 2003 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: Nåja, ATI's linuxdrivrutiner är inte dåliga men inte bra heller.. dom verkar ha problem med vissa saker (mplayer) dock presterar dom bra i t.ex. Quake3. Dom har inte heller stöd för tv-out.

Min uppfattning är att vi lever i en kapitalistisk värld, där det viktigaste e att tjäna pengar. Då blir sanningen ofta lidande, så att NVIDIA fuskar förvånar mig inte.

Det här med TV-ut är surt ja, glömde klart att kommentera det. För mig hade det varit en fällande faktor eftersom jag använder det ofta. (Dock använde rjag ju inte Linux)
Du kommer nog få se bättre Linux-stöd snart dock.

Linuxdrivrutinerna bygger på drivrutinerna till FireGL (FireGL har inget TV-out). Men nu iom. Catalyst 3.4 kommer ATi att släppa drivrutiner både för firegl och radeon i samma drivrutin (precis som nvidia gör med quadro o geforce) så chansen att spelprestandan och sådant blir bättre samt att de mer "multimediala" funktionerna blir bättre är nog stor... får man iaf hoppas.

Är kass på ämnet måste jag erkänna. Är ju bud på att skriva en artikel om grafikkort under Linux. om inte nnat så iaf. för att jag själv får lära mig ett och annat. 🙂

Angående fusk så kan ju företag ha både moral och etikiska regler. Vad jag sett så bangar inte nvidia för att smutskasta allt och alla samt att fuska. Deras buisiness känns lite sleazy i allmänhet (inte för att det påverkar hur deras produkter är i sig visserligen..)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 48
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL