December 5, 2001
Ja, det är iaf vad Fredrik Granlund, krönikör på Dagens IT tror.
Han säger att de tjänster som är tänkta att bli vinstgivande för 3G-bolagen, möjligheten att tanka ner filmer, musik och liknande eller att handla diverse olika föremål via mobiltelefonen förmodligen inte kommer utnyttjas i den utsträckning som 3G-bolagen hoppas på.
Anledningen till att dagens telefoner med SMS osv har blivit så populära att nästan alla har en tror han beror på ett behov för människor att komma närmare varandra i dagens stressade samhälle, helt enkelt ett sätt att kommunicera.
Steget därifrån till att göra sina inköp och känna att man bara MÅSTE tanka ner en viss låt på spårvagnen på vägen hem är alltför långt menar Fredrik.
Läs Fredrik Granlunds krönika här.
December 5, 2001
Iofs är det vettigt det han säger.
Hur mycket utnyttjar ni själva tex WAP? Och hur mycket skulle man ha råd/vilja utnyttja sådana tjänster som han snackar om?
Bildmeddelanden, dvs inbyggd digitalkamera osv kan jag mycket väl tänka mig att använda, men det är inte såna grejer de tjänar de grova pengarna på.
//Anders.
December 30, 2000
64k minne skulle räcka till alla...
32bits adresser i IPver4 skulle räcka för evigt..
Internet var en modefluga..
osv osv osv
bandbredd utnyttjas alltid för eller senare.. vi är fortfarande i utvecklingsstadiet av både de mobila tjänster och Internet..
att man kommer fortsätta att köra på GSM är inget konstigt... övergången till 3G sker inte inom en natt..
mitt förtroende för Herr Granlund försvann fullständigt efter en artikel i Spel För Alla (perfekt toa-läsning) där han förklarade NVIDIAs problem med texturkompression i Quake3 (den fula himlen bland annat) med påståendet att det ska se ut på det sättet..
han påstod istället att anledningen till att det såg bättre ut (eller annorlunda som han uttryckte) på ATis Radeon-kort var att ATis drivrutiner hade problem att följa Microsofts DirectX-specifikationer..
ja herre j**lar säger jag bara... ena gången flygspelsexpert, andra gången 3D-guru och nu en spågumma inom mobil teknik på DagensIT...
[ Detta Inlägg ändrades av: 1429 den 2002-02-19 00:27 ]
December 5, 2001
Hehe, okej okej jag ger mig. Om man ser hans "krönika" inom ett begränsat tidsperspektiv så kan man väl hålla med, lite iaf
Bara att man skriver i en tidning som Spel för alla eller PC för alla borde ju diskvalificera de som gör det att någonsin skriva för ett medium som utger sig för att vara seriöst igen. Åtminstone tills h*****et fryser.
Jag skulle iaf inte låta någon av de som gör PC för alla bygga ihop en dator åt mig tex.
Det blir väl en P4 Med SDRAM på 1.5 GHz från *ell.
Jeje!
hejhopp!
//Anders.
[ Detta Inlägg ändrades av: UnderDOG den 2002-02-19 08:44 ]
January 30, 2001
Jag känner inte för att micra min hjärna och stressa upp mig med fler onödiga funktioner på mobilen, eller hjälpa telefonmaffian att dra in mera $$$. Har ni tänkt på att om ni använder mobil så deltar ni ett av världens största medicinska experiment, och ni får reda på resultatet om 50 år. Aldrig kommer jag att skaffa någon mobil, inte förrän jag är pensionär kanske.
June 28, 2001
On 2002-02-19 08:52, mika_adler wrote:
Jag känner inte för att micra min hjärna och stressa upp mig med fler onödiga funktioner på mobilen, eller hjälpa telefonmaffian att dra in mera $$$. Har ni tänkt på att om ni använder mobil så deltar ni ett av världens största medicinska experiment, och ni får reda på resultatet om 50 år. Aldrig kommer jag att skaffa någon mobil, inte förrän jag är pensionär kanske.
Ingen har dött hittils.
Får man fråga vem som har hjärntvättat dig?
January 30, 2001
IdeLan skrev:
"Ingen har dött hittils.
Får man fråga vem som har hjärntvättat dig? "
Hjärntvätt?? Jaha, men vet du vad som kommer att hända med din hjärna efter att ha använt mobilen i 50 år. Frekvenserna som mobiltelefoner arbetar med ligger trots allt i mikrovågsområdet. Är du utbildad biolog etc?
[ Detta Inlägg ändrades av: mika_adler den 2002-03-20 09:19 ]
1 Guest(s)