April 17, 2005
AMD har stolt presenterat sin RV790 grafikkrets som den första på marknaden att nå den magiska 1GHz vallen. Visst handlar det om fabriksöverklockade modeller av AMDs Radeon HD 4890-kort men det är trots allt en bedrift värd att fira. Vi ställde oss frågan om man verkligen behövde AMD och deras partners hjälp för att hitta 1GHz-kapabla 4890-grafikkort och plockade in fyra olika modeller för ett överklockningstest. Tre av dessa kort är marginellt överklockade från fabrik medan ett av korten jobbar helt efter AMDs standardklockfrekvenser. Resultatet blev fyra svettiga grafikkort och inte mindre än två deltagare som tog sig över den magiska 1GHz gränsen.
Nu har man lanserat RV790, en kärna med fler transistorer än RV770, som lovar att vara vassare i allt, framförallt överklockning. Många kort ekiperade med RV790, med namnet HD 4890, har visat sig nå frekvenser över 1GHz utan modifikationer och tillverkarna är inte sena att utnyttja detta, redan nu har en hel drös fabriksöverklockade kort siktats på hyllorna.
:: 4x Radeon HD 4890 i överklockningsjämförelseJanuary 27, 2007
När det gäller pris/performance kan jag definitiv fundera över att köpa den Gigabyte variation!
Det finns nästen inga skillnad mellan de fyra.
Varför valde NH de fyra undra jag? Jag gärna se en jämförelsen med marknadens hittills billigaste 4890: Sapphire Radeon HD4890 Dual-DVI 1GB
Hur trivs du med ditt Gigabyte 4890 Mean Machine? (om den är kvar?)
February 12, 2003
Det skiljer knappt något förrän man börjar skruva lite på frekvenserna, nej. Sapphire-kortet lär ju vara lika bra det, då det håller referensklocks också, så det är prisvärda kort.
De fyra blev för att de blev, det var de kort vi blev erbjudna snabbast, sen kände vi att fler kort hade varit onödigt. 🙂
Generellt sett älskar jag HD4890, just Gigabyte-kortet kände jag inget speciellt för då det inte klockade sådär fantastiskt (omän helt okej). Om du funderar på ett HD4890, sluta fundera, köp! Underbara kort.
January 27, 2007
February 12, 2003
nima01 wrote: Ni skriver om att ASUS-flasha 4890-kort. Kan ni inte skriva några rader om hur ni gjorde??
Du skaffar ett ASUS-BIOS, tankar hem senaste versionen av ATIflash och bootar till en usb-sticka eller liknande och kör atiflash -p 0 biosfil.bin. Rivatuner + Voltagefactory känns som ett bättre alternativ, däremot, måste jag säga.
1 Guest(s)