April 17, 2005
Chi Mei Optoelectronics (CMO) heter tillverkaren som ligger bakom denna minst
sagt dregelframkallande LCD-TV panel som enligt CMO själva ska vara världens
mest högupplösta. CMOs 56" LCD-panel har nämligen en QFHD (Quad Full High
Definition) upplösning på hissnande 3840x2160 pixlar vilket sammanlagt
blir 8.29 miljoner pixlar. Med andra ord dubbelt så många pixlar som
HDTV-formatet 1080p (1920x1080 pixlar) erbjuder. Upplösningen är med andra
ord långt högre än vad något digital material distribueras i så
användningsområdena för denna LCD-TV panel kan ju kanske ifrågasättas.
Men likväl hade vi kunnat offra en hel del för att få slänga upp denna skapelse på väggen därhemma. CMO kommer visa upp den nya panelen under FPD i Yokohama, Japan, den 19 till 21 oktober 2005. Och massproduktion ska påbörjas under tredje kvartalet 2006, till vilket pris vet vi dock inte...
[Image Can Not Be Found]
Källa: DigiTimes
September 28, 2002
Anton K wrote:
CMOs 56" LCD-panel har nämligen en QFHD (Quad Full High
Definition) upplösning på hissnande 3840x2160 pixlar vilket sammanlagt
blir 8.29 miljoner pixlar. Med andra ord dubbelt så många pixlar som
HDTV-formatet 1080p (1920x1080 pixlar) erbjuder.
[Image Can Not Be Found]
Källa: DigiTimes
Fyra gånger så många pixlar som HDTV 1080 menar ni väl?
Felfinnaren!!! 😛
April 8, 2003
Nu har ni fått nånting om bakfoten, redaktionen.
Om inte min matte är helt åt skogen så är den här 56" LCD:n inte mer högupplöst än en vanlig 15". Dessutom är det, precis som någon påpekade, två dimensioner på skärmen vilket naturligtvis ger oss 4 ggr så hög upplösning som 1080i.
August 1, 2001
Twin_Pixel wrote: Nu har ni fått nånting om bakfoten, redaktionen.
Om inte min matte är helt åt skogen så är den här 56" LCD:n inte mer högupplöst än en vanlig 15". Dessutom är det, precis som någon påpekade, två dimensioner på skärmen vilket naturligtvis ger oss 4 ggr så hög upplösning som 1080i.
3840x2160 pixlar där har du upplösningen .. säg mig den skärm 15" eller what ever som har samma eller ens i närheten av samma upplösning....
Twin_Pixel wrote: Nu har ni fått nånting om bakfoten, redaktionen.
Helt korrekt, har ändrat det till 4 gånger. Samt fixat lite med upplösningen då man kan tolka "höupplöst" på lite olika sätt. Har skrivit att den har världen högsta upplösning istället (på en LCD-panel).
Tekniknörd som gillar att träna.
April 8, 2003
Ondjultomte wrote: [quote=Twin_Pixel]Nu har ni fått nånting om bakfoten, redaktionen.
3840x2160 pixlar där har du upplösningen .. säg mig den skärm 15" eller what ever som har samma eller ens i närheten av samma upplösning....
Antalet pixlar är relativ till den fysiska ytan på skärmen, varför DPI eller PPI är en bättre enhet med vilken att mäta upplösning. Denna 56" hamnar nånstans mellan 80 och 90 DPI, dvs 80-90 pixlar per tum. Det är ungefär vad dagens 15-17"-monitorer ligger på också.
Slutsatsen är att den här inte är mer högupplöst än en 15", utan att den bara har fler pixlar för att den även har större yta.
Som exempel kan nämnas att min VAIO som jag hade för ett tag sedan hade en 17" widescreen-skärm med en upplösning på 1920x1200 pixlar, dvs ~133 DPI. Apples största skärm på 30" har en upplösning på 2560x1600, vilket ger den en DPI på ~100. Vilken har högst upplösning?
Som jag skrev ovan, man kan se uttrycket "högupplöst" på olika sätt men det som inte går att ändra på är att den har högst upplösning. Helt enkelt flest pixlar utan att tänka på över hur stor yta de sitter utspridda.
Vill man ha högupplösta kan man kolla på den här displayen.
- 300 PPI -
Tekniknörd som gillar att träna.
January 28, 2003
September 28, 2005
Det som är wow är väl mest storleken, inte upplösningen. IBM har ju haft en skärm rätt länge med högre upplösning, och bland annat Iiyama kör med den panelen:
http://www.iiyama.com/se/pages.....;PROD=2918
//DjDiff
April 8, 2003
DjDiff wrote: Det som är wow är väl mest storleken, inte upplösningen. IBM har ju haft en skärm rätt länge med högre upplösning, och bland annat Iiyama kör med den panelen:
http://www.iiyama.com/se/pages.....;PROD=2918
//DjDiff
Där snackar vi upplösning! 204 DPI!!!111 ;D
3 Guest(s)