April 17, 2005
Att många varit sugna på att installera Windows XP på de nya Intel-baserade
Mac-systemen är knappast någon hemlighet eller överraskning. Om än bara för att
man "kan" så är det ett mål många jobbat hårt mot. Än så länge har man dock inte
lyckats knäcka Apples upplägg som baseras på att man bytt ut BIOS mot EFI
(Extensible Firmware Interface). Vissa säger att detta gör uppdraget omöjligt
medan andra säger att det går att lyckas med. Nu finns det dock ännu en
anledning för dem som tror sig kunna lösa det att arbeta ännu hårdare. Den som
först lyckas boota Windows XP på en Intel-baserad Mac kan nämligen kamma hem en
prissumma på (i skrivande stund) närmare 7000 dollar. Pengarna kommer från en
insamling som startades av Mac-användaren Colin Nederkoorn.
Det Colin egentligen är ute efter är en dual-boot maskin som både har Mac OS X och Windows XP, något som skulle hjälpa honom i sitt jobb. Med tanke på vad hans inledande bidrag på 100$ slutat i kan vi tydligt se att han inte är ensam om att eftertrakta en maskin med både OS X och WinXP.
Källa: InformationWeek
:: Colins insamlingssida
February 10, 2005
http://en.wikipedia.org/wiki/E....._Interface
kolla på denna länk...här ser man lite vad EFI e så att man förstår lite mer om hur det kan funka med hela utmaninen
October 7, 2002
optimuz wrote: Varför inte bara köpa en PC så slipper man klura? Om man sen inte vill köra Windows pga att man bara vill spela och tycker det är instabilt eller vad man nu tycker kan man ju köra Linux istället för OSX...
Därför att en vanlig PC inte kör OS X (inte den icke-hackade varianten i alla fall, och utan drivrutinskrångel).
Och tro mig, jag tillhör definitivt inte gänget som tycker Linux är dåligt, men OS X ligger i en helt annan klass vad gäller användarvänlighet, vilket kanske inte är det Linux är välkänt för... Till och med jag som är inbiten Linuxnörd (också), skulle inte villa klara mig utan en OSX-burk. Kort sagt, OS X akterseglar lätt alla andra operativsystem jag testat, även om det inte är perfekt, och jag därför använder både OS X och Windows också.
Varför tar man inte och skippar Windows helt då? Ptja, spel är ju en ganska rejäl anledning för min del i alla flal. En annan är olika former av interna program och liknande, som ofta bara finns till Windows. CAD, specialplattformar för olika former av utvecklingsarbet och annat är typiska exempel.
Varför inte både och då, fast på två datorer?
-Ptja, hur glad vore du över att behöva släpa runt två (om än bärbara) datorer överallt? Precis därför tror jag att speciellt MacBooken är intressant för många att ha (tre-?)dubbla OS på.. 😉
1 Guest(s)