7800GTX uppfyller inte Shader Model 3.0-specifikationerna|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
7800GTX uppfyller inte Shader Model 3.0-specifikationerna
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 21, 2005 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi har tidigare rapporterat om hur ATi's nya X1000 inte uppfyller Shader Model 3.0 specifikationerna trots att man påstår just detta, Shader Model 3.0 Done Right!. Något som kanske inte kändes så hemskt trots allt eftersom det finns en "workaround", men det betyder fortfarande att vi saknar en feature. Men att vända sig till Geforce 7800-serien för SM3.0 kompatibla kort är dock inte fullt så smart som man kan tro för det har nu visat sig att nVidias kort misslyckas med att uppfylla ännu fler krav än vad ATis kort gör, och då inte enbart Pixel Shader 3.0, utan även de riktigt gamla 1.2 och 1.3.

Källa: The Inquirer

Friamannen
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 183
Member Since:
April 26, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
967072
October 21, 2005 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha. Vart har vi alla ATi-smutskastare?

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
967074
October 21, 2005 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Här! :p Hmm, börjar höra sämre och sämre saker om nVidia. Konverterar väl till nVidia-smutskastare snart 🙂

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
967085
October 21, 2005 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Vem bryr sig vilka specar de uppfyller så länge som spelen blir snygga och snabba?

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
Member Since:
January 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
967096
October 21, 2005 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns nog ingen "bransch" inom datorindustrin som kastar mer smuts än grafikkortstillverkarna 😉 Själv tycker jag iof detta är lite kul med tanke på hur mycket skit nvidia har kastat runt sen x800-serien blev utan PS3.0.

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
967097
October 21, 2005 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Vem bryr sig vilka specar de uppfyller så länge som spelen blir snygga och snabba?

Klart vi bryr oss om specsen, det är ShaderModel som gör spelen snygga... Säger vi. 🙂

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
967104
October 21, 2005 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Nyheten från INQ verkar allmänt missförstådd (rättare sagt de förklarar sig dåligt i den).

nVidia-korten missar några WHQL-checkar, men det betyder inte alls att korten inte fungerar ordentligt med de olika shaderversionerna som nämns. Uppenbarligen fungerar det fint i spel så vem bryr sig om WHQL?

Dessutom är det en asgammal drivrutin som testas, nya 81.85 fixar checkarna tex.

ATi däremot saknar en hårdvarufunktion, det är en HELT annan sak (mycket värre).

Den här grejen med att nVidia inte klarar WHQL-checkarna är bara ATi som spridit i panik när de fått kritik för att de inte har stöd för vertex texture fetches.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
967110
October 21, 2005 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: Nyheten från INQ verkar allmänt missförstådd (rättare sagt de förklarar sig dåligt i den).

nVidia-korten missar några WHQL-checkar, men det betyder inte alls att korten inte fungerar ordentligt med de olika shaderversionerna som nämns. Uppenbarligen fungerar det fint i spel så vem bryr sig om WHQL?

Dessutom är det en asgammal drivrutin som testas, nya 81.85 fixar checkarna tex.

ATi däremot saknar en hårdvarufunktion, det är en HELT annan sak (mycket värre).

Den här grejen med att nVidia inte klarar WHQL-checkarna är bara ATi som spridit i panik när de fått kritik för att de inte har stöd för vertex texture fetches.

Fast så illa är det ju inte för ati iom att Andra delar i arkitekturen kan åsdakomma exakt samma sak. Dock torskar man lite prestanda på det hela....

En annan sak....
WHQL har väll en viss betydelse i huvuvuda drivrutiker godkänns på orben?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
967124
October 21, 2005 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote:

Fast så illa är det ju inte för ati iom att Andra delar i arkitekturen kan åsdakomma exakt samma sak. Dock torskar man lite prestanda på det hela....

En annan sak....
WHQL har väll en viss betydelse i huvuvuda drivrutiker godkänns på orben?

Fast det där är ju en klyscha som ATi drar till med. Resonerar man så kan man säga att det inte är så viktigt att ha stöd för Shader Model 2.0 heller eftersom det går att efterlikna samma effekter med Pixel Shader 1.4 och Vertex Shader 1.1 tex.

nVidia resonerade likadant när de satt i skamvrån och saknade stöd för Pixel Shader 1.4. ("Det kan vi "emulera" med Pixel Shader 1.1 och 1.3".)

Vissa företag (SiS) resonerade att de inte alls behövde Vertex Shaders eftersom det gick att "emulera" på CPUn osv.

Sådana resonemang håller inte. Antingen har man stöd för funktionen i hårdvaran eller så har man inte det.

Sen angående ORB:en så sure det är väl en infallsvinkel (för mig personligen helt irrelevant) men som sagt det finns ju massor av WHQL-certade drivrutiner fårn nVidia så det är knappast ett problem.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
967133
October 21, 2005 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=SuperNova]

Fast så illa är det ju inte för ati iom att Andra delar i arkitekturen kan åsdakomma exakt samma sak. Dock torskar man lite prestanda på det hela....

En annan sak....
WHQL har väll en viss betydelse i huvuvuda drivrutiker godkänns på orben?

Fast det där är ju en klyscha som ATi drar till med. Resonerar man så kan man säga att det inte är så viktigt att ha stöd för Shader Model 2.0 heller eftersom det går att efterlikna samma effekter med Pixel Shader 1.4 och Vertex Shader 1.1 tex.

nVidia resonerade likadant när de satt i skamvrån och saknade stöd för Pixel Shader 1.4. ("Det kan vi "emulera" med Pixel Shader 1.1 och 1.3".)

Vissa företag (SiS) resonerade att de inte alls behövde Vertex Shaders eftersom det gick att "emulera" på CPUn osv.

Sådana resonemang håller inte. Antingen har man stöd för funktionen i hårdvaran eller så har man inte det.

Sen angående ORB:en så sure det är väl en infallsvinkel (för mig personligen helt irrelevant) men som sagt det finns ju massor av WHQL-certade drivrutiner fårn nVidia så det är knappast ett problem.

Som jag förstått det hela kör man runt detta genom att den "nya" Pixelshadern kör FP32 och på så sätt kan man låta denna sköta vertexarna.
Så funktinen finns i hårdvaran, även om en annan del gör den.
Men förstår hur du menar.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
967144
October 21, 2005 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote:
Som jag förstått det hela kör man runt detta genom att den "nya" Pixelshadern kör FP32 och på så sätt kan man låta denna sköta vertexarna.
Så funktinen finns i hårdvaran, även om en annan del gör den.
Men förstår hur du menar.

Det är långt ifrån så enkelt som ATi får det att framstå.

Det är knappast en workaround på ATis sida (dvs något de kan göra i drivrutinerna) istället menar de att spelutvecklarna kan göra liknande saker med hjälp av pixel shadern.
(Finns ju en anledning till att ingen spelutvecklare gjort det hittills skulle jag tro. 🙂 Det är knappast som om ATi kommit på det själva, det här har spelutvecklare kunnat göra sedan Radeon 9700 släpptes.) )

Men som sagt så kan man ju alltid resonera.

Eftersom spelutvecklare har varit ganska avvaktande vad det gäller att implementera stöd för displacement mapping i deras spel så är det ju tråkigt att se att Ati krånglar till det mer genom att släppa ett kort utan ordentligt stöd för det.
Nu lär vi få vänta tills nästa generations produkter släpps (och då menar jag inte refreshprodukterna som blir uppföljarna till G70/R520 utan snarare de korten som släpps sen i samband med Windows Vista).

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
Member Since:
January 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
967171
October 21, 2005 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad som gör att nvidias kort inte klarar Microsofts Display Compatability Test är att de inte använder samma metod för att välja mipmaps som Microsofts referensrastrerare. Det specificeras inte av microsoft hur valet av mipmaps ska genomföras.
Detta resulterar i att resultat i flera av testerna skiljer sig för mycket mot referensen för att testet ska klaras av. Detta betyder dock inte att nvidias grafikkort inte stödjer shader model 3.0, bara att deras grafikkort genererar grafik som skiljer sig något från microsofts referens.

Geforce 6xxx och 7xxx korten ger fullt stöd för shader model 3.0 och klarar microsofts WHQL certifiering.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 567
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL