August 22, 2005
DVD-brännarna har blivit billiga på senare tid. Idag kan man få en riktigt bra 4x-brännare för någon hundralapp under 1000 SEK.
Utvecklingen går snabbt framåt och numera är 8x-brännare den nya standarden och nästa steg ska vara 12x. Dock verkar det nu som om åtminstånde två av de stora tillverkarna tänker hoppa över 12x och gå direkt på 16x.
Givetvis kommer nästa generations brännare även att hantera dual layer-skivor. Kort sagt: framtidens brännbara DVD's kommer att rymma 8.5 GB och det kommer ta drygt sju minuter att bränna en hel skiva.
January 20, 2003
DVD bränanre med 8x kommer troligen att bli dominerande för en tid då de flesta troligen anser att det räcker och är lämpligt för inköp just nu.
Dual layer samt 16x etc...kommer troligen inte bli så billiga om de nu inte inför priskrig..
Sedan kan man undra om dual layer skivor blir så billiga dvs efterfrågan samt vilken kvalité på skivan krävs?
fan min 8x nec 2500a är så jäkla bra att en dual layer skulle få kosta 500 spänn innan man bytte.
June 20, 2002
ManicBlue wrote: När Blue Ray gör sitt intåg kommer vi hamna på 25GB på enkelsidiga skivor och 50GB på Dubbelsidiga. Då känns redan DVD +rdl förlegat inte sant?
Kommer ju dock dröja ett tag...
Vi är ju i stadiet där det finns spelare, men prislappen har ett ohyggligt antal nollor efter sig..
Var bra många år sedan DVD var i det läget, och har inte gjort sitt riktiga genombrott förrän nu på senare tid...
April 28, 2002
Är det bara jag som är lite förvånad?
vet ni hur mycket ggr 16x är? typ 20mb/s
Jag kan säga att min är rätt jobbig att ha med när jag bränner 4x. Har sett folk som bränner 8x på värstingar. Hur fan ska en dator klara med 16x utan att ha scsi hårddiskar?
Måste jag köpa Raptors i RAID?
May 15, 2003
November 29, 2001
Snapphanen wrote: Är det bara jag som är lite förvånad?
vet ni hur mycket ggr 16x är? typ 20mb/s
Jag kan säga att min är rätt jobbig att ha med när jag bränner 4x. Har sett folk som bränner 8x på värstingar. Hur fan ska en dator klara med 16x utan att ha scsi hårddiskar?
Måste jag köpa Raptors i RAID?
20 MB är ju inget större problem
du buffrar ju det somska brännas först i hårddiskens buffer, sen i dit ram minne och slutligen i brännarens buffer
så det lär inte vara större problem
tex. i nero kör jag med en 80MB buffer, hårddisken har 8 MB och brännaren har 2 MB
det betyder att den hela tiden har buffrat 90 MB i ett snabbt minne ju
inga problem där
1 Guest(s)