AAAAAahhh...Snacka om storebrorfasoner|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AAAAAahhh...Snacka om storebrorfasoner
Newkie
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
July 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 3, 2002 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta är ju iofs ingen större nyhet men det är tamef*n helt sjukt om det någonsin blir verklighet

http://home.bip.net/hajcen/pal.....adium.html

Säkert Microsofts j***a påhitt

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
Member Since:
January 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
215963
November 3, 2002 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Man kan inte göra ett SKIT utan att dom kan se vad man göra ju.. då skulle i allafall jag skippa att köpa ny dator för dom ska f*n inte kunna styra mig och minna privata saker på internet eller på datorn överhuvud taget

CyriQ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1190
Member Since:
February 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
215967
November 3, 2002 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

med tanke att det krävs en lagstiftning för det (en ny lag skall komma) för att de skall kunna gå fullt ut så.... Varje land behöver då införa den lagen..... iaf vad jag förstod.......
annars är man nämligen tvungen att fylla i en bunte papper........kul......
kanske går igenom i usa men knappast i Sverige skulle jag tro..... men vem vet....se till att inte köpa deras grejer bara. lr iaf inte deras plattform...

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
Member Since:
September 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
216016
November 3, 2002 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan säga direkt att jag aldrig ens skulle kunna fundera på att sitta på ett sådant system.

Men ni kan ju tänka er själva alla s.k. "vanliga" (det vill säga de flesta) datoranvändare som köper sina färdiga paketlösningar från OnOff, Siba eller liknande. Hur stor möjlighet tror ni de skulle ha att undvika den här typen av övervakning? Hur stor är chansen att de ens vet om att den finns eller förstår vad det innebär?!

Om det hela går igenom blir jag den första att ansluta mig till den subkultur av mer medvetna datoranvändare som till varje pris kommer få tag på hårdvaru- och mjukvarulösningar utan storebror inbyggd.

Session.LCID=1053
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
Member Since:
November 13, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
219261
November 13, 2002 - 9:56 am
sp_Permalink sp_Print

Hm, kan lugna er med att Palladium bara är ren bull. Jag analyserade texten och skrev ett långt inlägg om detta på cs.nu's forum där jag systematiskt bröt ner alla lögner i det påhittet. Om jag bara kunde ta mig in på cs.nu så skulle jag kopiera texten därifrån...

*Ps! Någon som vet varför man kommer till Nordic Hardware när man försöker komma in på counter-strike.nu? Eller är det bara min proxy som spökar?

Garfzez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 779
Member Since:
August 21, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
224880
November 26, 2002 - 12:35 pm
sp_Permalink sp_Print

på sikt undrar jag om inte det hade varit bra. nu spånar jag bara lite..
Men skulle detta scenario bli verklighet innebär detta att de knyter sin egen snara. Det skulle bli stillestånd ett tag för oss användare som inte vill bli synade av storebror och alla skulle söka efter produkter där tcpa är frånvarande. Efter ett tag kommer nya företag poppa upp som ser sin chans till stora pengar och efter ytterligare ett år eller så, då har vi nya lekparker där jätteföretagen inte får vara med o leka med sina tcpa.
En utveckling av tcpa där företagen styr våra datorer kan vara jävligt smidigt faktiskt på ställen som sjukhus och skolor.. beställ en programvara och ha det installerat nästa dag.. eller nått.. jag menar.. ska de nu in i våra datorer kan de ju gå hela vägen. Det blir då en verklig skillnad på hemdatorer och företagsdatorer..

Sen att sverige inte skulle gå med på en sådan lag som någon av er sade? Det tror jag visst vi hade gjort.. Sverige ser ju upp till farbror usa.. även om inte du och jag gör det..

Skål för kapitalet..
skål kosmonat.

cdx873v
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
Member Since:
December 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
238228
December 21, 2002 - 1:22 am
sp_Permalink sp_Print

Garfzez wrote:
Sen att sverige inte skulle gå med på en sådan lag som någon av er sade? Det tror jag visst vi hade gjort.. Sverige ser ju upp till farbror usa.. även om inte du och jag gör det..

Skål för kapitalet..
skål kosmonat.

hihihi. så sant så. politikerna suger gärna på USA's kapital. det är ju rena mini-USA här ibland.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
238258
December 21, 2002 - 3:40 am
sp_Permalink sp_Print

cdx873v wrote: [quote=Garfzez] Sen att sverige inte skulle gå med på en sådan lag som någon av er sade? Det tror jag visst vi hade gjort.. Sverige ser ju upp till farbror usa.. även om inte du och jag gör det..

Skål för kapitalet..
skål kosmonat.

hihihi. så sant så. politikerna suger gärna på USA's kapital. det är ju rena mini-USA här ibland.

jo det kanske dom gör ja...men men...det skulle dom aldrig göra utan vårt eget inflytande!

Avatar
Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
June 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
278316
February 26, 2003 - 1:31 am
sp_Permalink sp_Print

Man undrar verkligen om detta går att genomföra? Det finns några saker att undra över.

1. Eftersom MAC verkar vara motståndare, så kommer dom att öka sin andel med säkert 2 eller 3x.
2. Man kommer att sluta använda M$ och istället gå över till Linux.
3. Förmodligen kommer en lösning att ha kommit ut som blockerar detta system. Ta som ex. XP, en fullt fungerande version fanns 2 månader innan det släptes. Crackad och klar...
4. Man skapar en ekonomisk förening som köper upp M$. sedan lägger man ner hela verksamheten och Storebror är som bortblåst...

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
Member Since:
July 18, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
284623
March 8, 2003 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: Man undrar verkligen om detta går att genomföra? Det finns några saker att undra över.

1. Eftersom MAC verkar vara motståndare, så kommer dom att öka sin andel med säkert 2 eller 3x.
2. Man kommer att sluta använda M$ och istället gå över till Linux.
3. Förmodligen kommer en lösning att ha kommit ut som blockerar detta system. Ta som ex. XP, en fullt fungerande version fanns 2 månader innan det släptes. Crackad och klar...
4. Man skapar en ekonomisk förening som köper upp M$. sedan lägger man ner hela verksamheten och Storebror är som bortblåst...

punkt två kan bli lite svårt att genomföra om palladium går igenom, programvara med öppen källkod kommer att bli olagligt isf....

punkt 4 tror jag inte heller är så lätt, men det vore bra!

Avatar
Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
June 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
284924
March 8, 2003 - 9:34 pm
sp_Permalink sp_Print

whoracle wrote: [quote=Sebbe]Man undrar verkligen om detta går att genomföra? Det finns några saker att undra över.

1. Eftersom MAC verkar vara motståndare, så kommer dom att öka sin andel med säkert 2 eller 3x.
2. Man kommer att sluta använda M$ och istället gå över till Linux.
3. Förmodligen kommer en lösning att ha kommit ut som blockerar detta system. Ta som ex. XP, en fullt fungerande version fanns 2 månader innan det släptes. Crackad och klar...
4. Man skapar en ekonomisk förening som köper upp M$. sedan lägger man ner hela verksamheten och Storebror är som bortblåst...

punkt två kan bli lite svårt att genomföra om palladium går igenom, programvara med öppen källkod kommer att bli olagligt isf....

punkt 4 tror jag inte heller är så lätt, men det vore bra!

Punkt två borde inte gå att förbjuda eftersom det skulle förbjuda yttrandefriheten, detta skulle innebära dels att protesterna skulle bli för stora, sedan skulle dom som tar fram palladium inte kan lansera det, eftersom det skulla innebära att dom "yttrade" sig. Brukar även kallas moment 22. Förbud förbjuder oftast sig själva, annars skulle dom inte kunna hävda sig.

På grund av detta så har palladium blokerat sig självt.

Så finns det en detalj till, vill man ha illegal progamvara så är det bara att installera på en dator som inte är inkopplad mot nätet. Jag menar, hur många har inte en extra dator hema, börjar bli vanligt, så hur ska dom komma åt en i det fallet? Dom kan inte tvinga en att använda internet.

Samma sak är det med böcker, kopierar jag en kompis bok, sida för sida så är det olagligt, men att gå till bokhandeln och läsa är inte olagligt.

Blir spännande att se hur M$ och co knäcker dessa nötter. Om allt blir förbjudet så blir ju allt tilllåtet eftersom "att förbjuda" inte är tillåtet.

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
Member Since:
July 18, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
285558
March 9, 2003 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: [quote=whoracle][quote=Sebbe]Man undrar verkligen om detta går att genomföra? Det finns några saker att undra över.

1. Eftersom MAC verkar vara motståndare, så kommer dom att öka sin andel med säkert 2 eller 3x.
2. Man kommer att sluta använda M$ och istället gå över till Linux.
3. Förmodligen kommer en lösning att ha kommit ut som blockerar detta system. Ta som ex. XP, en fullt fungerande version fanns 2 månader innan det släptes. Crackad och klar...
4. Man skapar en ekonomisk förening som köper upp M$. sedan lägger man ner hela verksamheten och Storebror är som bortblåst...

punkt två kan bli lite svårt att genomföra om palladium går igenom, programvara med öppen källkod kommer att bli olagligt isf....

punkt 4 tror jag inte heller är så lätt, men det vore bra!

Punkt två borde inte gå att förbjuda eftersom det skulle förbjuda yttrandefriheten, detta skulle innebära dels att protesterna skulle bli för stora, sedan skulle dom som tar fram palladium inte kan lansera det, eftersom det skulla innebära att dom "yttrade" sig. Brukar även kallas moment 22. Förbud förbjuder oftast sig själva, annars skulle dom inte kunna hävda sig.

På grund av detta så har palladium blokerat sig självt.

Så finns det en detalj till, vill man ha illegal progamvara så är det bara att installera på en dator som inte är inkopplad mot nätet. Jag menar, hur många har inte en extra dator hema, börjar bli vanligt, så hur ska dom komma åt en i det fallet? Dom kan inte tvinga en att använda internet.

Samma sak är det med böcker, kopierar jag en kompis bok, sida för sida så är det olagligt, men att gå till bokhandeln och läsa är inte olagligt.

Blir spännande att se hur M$ och co knäcker dessa nötter. Om allt blir förbjudet så blir ju allt tilllåtet eftersom "att förbjuda" inte är tillåtet.

du kanske inte har sett det men på http://www.againsttcpa.com står det att med palladium skulle opensource program förbjudas.. man skulle i princip inte ens få spara ett word dokument utan att be om lov hos storebrorsan...

Avatar
Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
June 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
285581
March 9, 2003 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror inte folk kommer att gå med på detta, låter ju helt absurt, det går inte att kolla dessutom, eftersom bandbredden på internet inte är tillräkligt stor, det skulle ta för lång tid.

Sedan finns det en metod till, om folk inte vill ha detta så slutar dom att uppgradera systemen och vad skall dom göra då? Jag tänker då aldrig skaffa hårdvara som påtvingar detta. Hårdvarubranchen riskar att gå i kk, det tror jag inte dom går med på.

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
304436
April 6, 2003 - 3:29 am
sp_Permalink sp_Print

Den alternativa marknaden är nu 5%. Men den kommer ju växa explosionsartat. Alla kommer vilja ha moderkort utan ett storebror chip i, och det finns massor av stora företag som lätt skulle kunna slå om och tillverka moderkort. Ericsson har ju inte alltid tillverkat telefoner tex.
Easy money. Att kontrollera massan har alltid slått tillbaka, se på kommunismen...

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
Member Since:
May 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
308903
April 11, 2003 - 8:18 am
sp_Permalink sp_Print

Ni som skriver att ni aldrig skulle kunna tänka er att köpa en sådan dator. Gå in på http://www.againsttcpa.com och kolla vilka företag som ställer sig bakom sedan tänker ni om 20 år när de har genomfört skiten, vad har ni för val? Sitta på eran gamla dator eller köpa en Macintosh. Det kommer nog helt klart gå bra för Mac iaf om de genomför det där.

Dock kommer det där nog vara svårt att genomföra och få att fungera som de vill. FInns alltid folk som knäcker systemet.

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
Member Since:
February 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
313489
April 16, 2003 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

som sagt "hackers" och andra datorkunniga kommer alltid kunna knäcka systemskiten!

POWER TO THE PEOPLE DOWN WITH THE SYSTEM! 😛

bjernler
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
May 13, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
334482
May 12, 2003 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan inte låta bli med en sakupplysning angående kopierandet av bok (gäller dock inte e-böcker eller programvaror)
Tryckt material får kopieras för eget bruk, dvs du får ta o låna polarens bok och kopiera den i en kopiator sida för sida. Överlåter du det jobbet till någon annan är det olagligt. Säljer du din kopia är det olagligt (men du får ge bort den). Om din kompis kopierar boken är det lagligt, men ger eller säljer han kopian till dig är det olagligt.
Lånar du däremot en bok på bibblan och låter polaren kopiera den är det ok, så länge du inte tar betalt...

Sverige är ett underbart land....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 58
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL