AACS för HD DVD och Blu-ray knäckt|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AACS för HD DVD och Blu-ray knäckt
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 1, 2007 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var mycket snack innan Blu-ray och HD DVD lanserades att de skulle ha kopieringsskydd som skulle göra alla potentiella försök till att knäcka dom leda till stora gråtfester. Nu verkar det dock som att de som gråter är de som utvecklat AACS (Advanced Access Content System). Engadget rapporterar nämligen att en användare vid Doom9.org har lyckats knäcka det. Genom att använda hans program BackupHDDVD så ska man man kunna spara ner och göra en backup till hårddisken av sin nyligen inköpta HD DVD-film.  Det ska påpekas att Blu-ray har två kopieringsskydd till som måste knäckas för att backups ska vara möjligt, HD DVD däremot ligger ganska pyrt till efter detta.

:: Läs vidare hos Doom9

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1106268
January 1, 2007 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Som jag sa till en kompis när jag läste detta på en annan sida; This totally made my day!

Inte för att jag tycker man ska ha en slappare upphovsrättslagstiftning, utan för att man ska få göra vad man vill med det man köpt (naturligtvis utan att sprida det).

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
1106315
January 1, 2007 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har inte RTFA, men om det är samma sak som skrevs på /. så handlar det inte så mycket om att man knäckt skyddet utan mer att man lyckats använda en "brist" i PowerDVD (tror jag det var) som möjliggjorde backupen.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1106327
January 1, 2007 - 7:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja vad säger man 😎
All heder åt dom som sätter tid på att knäcka och verkligen lyckas.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1106363
January 1, 2007 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Att inte företagen lär sig att kopieringsskydd är slöseri med tid och pengar.

Bjornstrom
Member
Medlem
1106365
January 1, 2007 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Att inte företagen lär sig att kopieringsskydd är slöseri med tid och pengar.

Jag fattar inte heller.. Varje gång det kommer något nytt 'coolt obrytbart' skydd så blir den hackad... Och dom står där med långa näsor.. När lär dom sig?

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
1106380
January 1, 2007 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: [quote=Json_81]Att inte företagen lär sig att kopieringsskydd är slöseri med tid och pengar.

Jag fattar inte heller.. Varje gång det kommer något nytt 'coolt obrytbart' skydd så blir den hackad... Och dom står där med långa näsor.. När lär dom sig?

Jag tror att dom ändå stoppar en hel del ripförsök. Många Svensson har inte snorkoll på vilka program som gäller (och nej, dom verkar inte googla heller ;)) och då blir det inte något rippat och då har företaget "klarat sig" så att säga...

Bjornstrom
Member
Medlem
1106399
January 1, 2007 - 11:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: [quote=Bjornstrom][quote=Json_81]Att inte företagen lär sig att kopieringsskydd är slöseri med tid och pengar.

Jag tror att dom ändå stoppar en hel del ripförsök. Många Svensson har inte snorkoll på vilka program som gäller (och nej, dom verkar inte googla heller ;)) och då blir det inte något rippat och då har företaget "klarat sig" så att säga...

Tänk hur mycket pengar dom skulle tjäna in på att köra oskyddat.. Nog tror jag det skulle bli en vinst affär ändå.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1106407
January 1, 2007 - 11:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror snarare det är Blu-ray som ligger pyrt till... vad skulle du köpa? nånting du kan ta backup på (och/eller sprida vidare till dina kompisar) eller något där det inte går?

POE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1136
1106458
January 2, 2007 - 2:53 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Jag tror snarare det är Blu-ray som ligger pyrt till... vad skulle du köpa? nånting du kan ta backup på (och/eller sprida vidare till dina kompisar) eller något där det inte går?

Men vilket format vill nog filmföretagen hellre se sina filmer på då? Jo, Blu-ray. Konsumenterna har ju inte så mycket att säga.

Json_81
Member
Medlem
1106467
January 2, 2007 - 5:58 am
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: [quote=Bjornstrom][quote=Json_81]Att inte företagen lär sig att kopieringsskydd är slöseri med tid och pengar.

Och av just den anledningen kan man lägga in ett enkelt skydd och vara nöjd med det.
Istället för att lägga massa pengar på att utveckla nya som ändå kommer knäckas några timmar / dagar efter det släppts.

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
1106853
January 3, 2007 - 7:36 am
sp_Permalink sp_Print

muslix64 heter han som knäckte det, inte doom9.org 😉

Sen kvittar det i princip vilken spelare man har, det ska gå att få fram nycklar på alla spelare, det var bara PowerDVD som råkade vara minst säkert för tillfället...

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1106859
January 3, 2007 - 8:11 am
sp_Permalink sp_Print

Edvuld wrote: muslix64 heter han som knäckte det, inte doom9.org 😉

Det står "en användare vid Doom9.org" 😉

//Andreas

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
1106874
January 3, 2007 - 9:30 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Edvuld]muslix64 heter han som knäckte det, inte doom9.org 😉

Det står "en användare vid Doom9.org" 😉

//Andreas

Oj, jag måste ha hallucinerat fram ett "vid namn" :p

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
1106879
January 3, 2007 - 9:42 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Adam][quote=Bjornstrom][quote=Json_81]Att inte företagen lär sig att kopieringsskydd är slöseri med tid och pengar.

Och av just den anledningen kan man lägga in ett enkelt skydd och vara nöjd med det.
Istället för att lägga massa pengar på att utveckla nya som ändå kommer knäckas några timmar / dagar efter det släppts.

Finns det några vettiga uppgifter på hur mycket pengar dom har lagt ner på utvecklingen av detta skydd då?

Json_81
Member
Medlem
1107000
January 3, 2007 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote:

Finns det några vettiga uppgifter på hur mycket pengar dom har lagt ner på utvecklingen av detta skydd då?

Jag vet inte, men all utveckling kostar pengar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 52
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL