ABIT Fatal1ty-AA8: Av gamers för gamers|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ABIT Fatal1ty-AA8: Av gamers för gamers
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 14, 2004 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

ABIT har tidigare slängt sig med slogans som "Av entusiaster för entusiaster" när man lanserat moderkort. Att använda "Av gamers för gamers" passar därmed utmärkt för ABIT Fatal1ty-AA8 som vi snart kommer få sin officiella lansering.
Kortet är nämligen utvecklat i samarbete med Johnathan ‘Fatal1ty’ Wendel som är en mycket välkänd gamer med flera tunga titlar inom olika FPS-spel.


Vi har vetat om detta kort ett bra tag nu men detaljerna kring kortet har varit vaga. På DigiTimes har man dock lyckats få lite mer kött på benen genom att prata med ABITs marknadsföringschef Scott Thirlwell.
Man har inför den officiella lanseringen fått tag i lite bilder på kortet och även specifikationer på härligheten.
Kortet baseras på Intel 925XE-chipset och är således vikt för Intels 775-processorer. Vad som skiljer sig mot dagens 775-moderkort är dock att Fatal1ty har stöd för 1066MHz processorbuss genom den nya 925XE-nordbryggan.
Vidare finns stöd för Dual DDR2-667 (enligt våra egna uppgifter), PCI Express, Dual LAN (Gigabit + 10/100Mbit), Intel Matrix Storage (4 portars SATA-RAID), 7.1-kanalsljud, 3 IEEE 1394-portar (firewire) m.m.


[Image Can Not Be Found]

Utöver en mängd hårdvarufeatures är kortet specieldesignat med en ny OTES-kylning (Fatal1ty Signature Edition) som kan ses på bilderna. Den röda PCBn ska även vara smyckad med 15 röda LEDs för att även alla chassimoddare ska bli nöjda.[Image Can Not Be Found]

Vi har blivit meddelade av ABIT att vi tyvärr inte kommer få några högupplösta bilder innan själva lanseringen av kortet men vi har lyckats få tag i mer detaljerade specifikationer jämfört med dem som DigiTimes publicerade.


Bland annat kommer Fatal1ty-AA8 att vara utrustad med en specialversion av SoftMenu (Fatal1ty Edition - unlockable), vilket vi förmodar är ABITs svar på ASUS Free lock.
Man kommer även få med en ABIT Fatal1ty Game Panel som är en specialdesignad modell av ABITs uGuru-panel. Utöver detta finns en hel del krimskrams man kommer att bjuda på men det återstår att se om dessa uppgifter stämmer till hundra procent när kortet väl lanseras.
En sak är dock klar, ABIT har inte snålat på Fatal1ty-AA8 och kortet kan bli en mycket stark konkurrent på Intel-marknaden. Vi hoppas bara att man som konsument inte behöver spara allt för länge för att ha råd med härligheten. 

Djeet
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 140
Member Since:
March 8, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
746512
October 14, 2004 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

inget sånt kort för AMD?
eller har jag missat det bara(?) (som vanligt)

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
Member Since:
March 2, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
746513
October 14, 2004 - 3:52 pm
sp_Permalink sp_Print

jag får prickar av små fläktar :cy:

Neam
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1041
Member Since:
April 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
746533
October 14, 2004 - 4:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Djeet wrote: inget sånt kort för AMD?
eller har jag missat det bara(?) (som vanligt)

Jag har då inte sett något, men hoppas verkligen på något liknande för S754/939.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
746549
October 14, 2004 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Än så länge finns det inga uppgifter om AMD-baserade Fatal1ty-kort men jag skulle bli förvånad om det inte kom liknande modeller även för AMD. Tror att AMD för tillfället tilltalar fler gamers och entusiaster.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
746557
October 14, 2004 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

behövs verkligen alla dom jobbiga små sketfläktarna ?
Min avancerade gissning är att dom snålar på komponenterna som fixar spänningen och kör in saker som blir mkt varmare och kyler dom med uberbilliga fläktar istället.

Länge leve fläktlöst.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
746565
October 14, 2004 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte snålat? 1st 16x PCIe-port...pfff...går bort rätt av...

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
Member Since:
July 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
746670
October 14, 2004 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Ett skämt med 3 st fläktar?
Varför inte passivt på det hela, eller skicka med någon extra fläkt som man kan montera själv om man så vill ?

damn, öronmuffar borde ju medfölja moderkortet...

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
Member Since:
March 2, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
746694
October 14, 2004 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Ett skämt med 3 st fläktar?
Varför inte passivt på det hela, eller skicka med någon extra fläkt som man kan montera själv om man så vill ?

damn, öronmuffar borde ju medfölja moderkortet...

vi har nåt på gång här...
howabout man har en 80mm fläkt (i sidled, som på bilden) på moderkortet som kyler nordbryggan och fläkten tar in luften via "OTES-pipen" vid I/O panelen...
hörde jag patent??? laugh

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
746970
October 15, 2004 - 5:54 am
sp_Permalink sp_Print

Pim: Jag förstår din tanke och först när jag hörde om Fatal1ty-kortet kändes det som det ultimata kortet för SLI, vilket det ju också är. Men tyvärr lanseras det för tidigit, det finns inte stöd för SLI i Intels desktopchipset för tillfället och frågan är när det dyker upp.
Men jag ser framför mig ett Fatal1ty nForce4-kort med stöd för SLI... det hade smakat det..

Angående tjatet om fläktar kan jag även här förstå er och jag tycker likadan, det ska vara tyst! Men för kortets ändamål är nog inte tystnad prio ett direkt. Och sen ska vi vara på det klara med att man med hjälp av ABIT uGuru förmodligen kan hålla dessa fläktar mer eller mindre ljudlösa. Vilket gör det hela enbart positivt!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 45
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL