ABIT Fatal1ty AN8 SLI - Recension|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ABIT Fatal1ty AN8 SLI - Recension
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 16, 2005 - 3:18 pm
sp_Permalink sp_Print

ABIT Fatal1ty AN8 SLI är flaggskeppet för Socket 939-plattformen hos ABIT med företagets entusiastbakgrund och Fatal1ty-namnet på kartongen lovar det också gott på pappret. Moderkortet har en hel del finesser och features men det som man slår sig mest på bröstet för är kortets överklockningsegenskaper och prestanda. Genom att basera moderkortet på NVIDIA nForce 4 SLI-styrkretsen har man säkrat optimal grafikprestanda med stöd för dubbla GeForce-grafikkort och genom sin uGuru-mjukvara ska man även tillfredsställa alla överklockningsglada entusiaster. Vi tog detta som en utmaning och slängde kortet i händerna på vår egen överklockningsguru, Prestanda-SM vinnaren Robert "Crotale" Kihlberg. Nu kommer resultatet av Roberts tester i vår slutgiltiga recension av ABIT Fatal1ty AN8 SLI.

"Troligtvis väntade man på att fullända sin andra generation av NF4 moderkort, Fatal1ty AN8 SLI tillsammans med dess bröder AN8 SLI och AN8 Ultra. Vi ska i denna recension se hur Abit har lyckats snickra ihop detta kort och inrikta oss på att ta reda på hur bra det är ämnat för överklockning."

:: Läs hela recensionen av ABIT Fatal1ty AN8 SLI

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
951156
September 16, 2005 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket trevlig recension. Sammanfattar ungefär vad jag tycker om mitt AN8-SLI också, förutom OTES och uGuru-panelen, som inte följer med i AN8-SLI. Dock så tycker jag nog att Fatality-serien är prissatta på tok för högt.
Ett plus för den vanliga SLI-varianter är också att det har passiv kylning istället för OTES-systemet.

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
951201
September 16, 2005 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Väldigt snygg recension! Bra bilder också! Men är inte sida 9 och 10 likadana? 😀

Robert Kihlberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 503
Member Since:
November 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
951208
September 16, 2005 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: Väldigt snygg recension! Bra bilder också! Men är inte sida 9 och 10 likadana? 😀

Tack för påpekandet, fixat nu!

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
Member Since:
September 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
951252
September 16, 2005 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra recension 😀

Är trevligt att man kan ställa spänningarna högre nu än förut. I äldre BIOS ska t.ex. max vDimm varit 2,9v vilket inte är så hett. AN8 Ultra/SLi vär då bättre iom att de kunde ställa upp till 3,4v hela tiden.

Enda nackdelen med detta kortet är just OTES, hade den varit passiv så hade det varit kanon 😀

Gör inget att det är det snyggaste kortet på marknaden heller...

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
951262
September 16, 2005 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Edvuld wrote: Bra recension 😀

Är trevligt att man kan ställa spänningarna högre nu än förut. I äldre BIOS ska t.ex. max vDimm varit 2,9v vilket inte är så hett. AN8 Ultra/SLi vär då bättre iom att de kunde ställa upp till 3,4v hela tiden.

Enda nackdelen med detta kortet är just OTES, hade den varit passiv så hade det varit kanon 😀

Gör inget att det är det snyggaste kortet på marknaden heller...

AN8-SLI är samma kort utan fläktarna. Vill du ha det passivt, så är det ju bara att handla.

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
Member Since:
September 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
951268
September 16, 2005 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:

AN8-SLI är samma kort utan fläktarna. Vill du ha det passivt, så är det ju bara att handla.

Inte samma färg, inte samma bundle, och inte LEDs på samma ställen :p

Fantoon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 614
Member Since:
May 1, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
951287
September 16, 2005 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle vilja sen en recension, detta kort vs DFI

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
951288
September 16, 2005 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Edvuld wrote: [quote=denstore]

AN8-SLI är samma kort utan fläktarna. Vill du ha det passivt, så är det ju bara att handla.

Inte samma färg, inte samma bundle, och inte LEDs på samma ställen :p

Mitt har samma färger. Vilka LEDs menar du? Och visst, det hade varit kul med uGuru-panelen, men den matchar ändå inte mitt Lian....

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
Member Since:
September 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
951317
September 17, 2005 - 3:25 am
sp_Permalink sp_Print

De röda LEDsen som lyser upp moderkortet sitter på olika ställen, iaf på AN8Ultra Vs An8 Fatality. På Ultrat sitter de bättre till och lyser upp mer än på Fatalitykortet.

Enligt vad jag har märkt så är inte Ultra korten röda jämfört med Fatality-korten, (har iofs inte sett något AN8-SLi, så jag jämför bara mellan AN8-Ultra, Fatality, och Fatality SLi)

Har du alltså ett AN8-SLi som är Fatality-rött?

TrumJalle
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 59
Member Since:
April 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
952548
September 20, 2005 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Edvuld wrote: Är trevligt att man kan ställa spänningarna högre nu än förut. I äldre BIOS ska t.ex. max vDimm varit 2,9v vilket inte är så hett. AN8 Ultra/SLi vär då bättre iom att de kunde ställa upp till 3,4v hela tiden.

Är det möjligt att ställa Vdimm till 3.4V på ALLA kort i Abits AN8-serie med senaste BIOS:en?
Att AN8 SLI och Fatal1ty SLI (och tydligen också AN8 Ultra) har möjlighet till 3.4V verkar det ju som. Men hur är det med AN8 och AN8 Fatal1ty (alltså den utan SLI)??

Jag har inte lyckats hitta info om detta nånstans tyvärr, snälla svara en uppgraderingssugen gammal gubbe 😉

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
952552
September 20, 2005 - 12:29 pm
sp_Permalink sp_Print

TrumJalle wrote: [quote=Edvuld]Är trevligt att man kan ställa spänningarna högre nu än förut. I äldre BIOS ska t.ex. max vDimm varit 2,9v vilket inte är så hett. AN8 Ultra/SLi vär då bättre iom att de kunde ställa upp till 3,4v hela tiden.

Är det möjligt att ställa Vdimm till 3.4V på ALLA kort i Abits AN8-serie med senaste BIOS:en?
Att AN8 SLI och Fatal1ty SLI (och tydligen också AN8 Ultra) har möjlighet till 3.4V verkar det ju som. Men hur är det med AN8 och AN8 Fatal1ty (alltså den utan SLI)??

Jag har inte lyckats hitta info om detta nånstans tyvärr, snälla svara en uppgraderingssugen gammal gubbe 😉

Om du inte bryr dig hysteriskt mycket om att få den klarröda Fatalityfärgen, och istället kan acceptera den oxblodsröda som de vanliga har, så finns ju faktiskt AN8-SLI att få tag i riktigt billigt.

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
Member Since:
September 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
952581
September 20, 2005 - 1:07 pm
sp_Permalink sp_Print

TrumJalle wrote:

Är det möjligt att ställa Vdimm till 3.4V på ALLA kort i Abits AN8-serie med senaste BIOS:en?
Att AN8 SLI och Fatal1ty SLI (och tydligen också AN8 Ultra) har möjlighet till 3.4V verkar det ju som. Men hur är det med AN8 och AN8 Fatal1ty (alltså den utan SLI)??

Jag har inte lyckats hitta info om detta nånstans tyvärr, snälla svara en uppgraderingssugen gammal gubbe 😉

AN8 är väll inte så stor idé att överväga när AN8-Ultra ger dig ljudlös moderkortskylning och 7.1 i stället för 5.1, då det skiljer ett par 100 bara vad jag vet. AN8-Ultra är det kort jag ska köpa sen, men problemet är att de slutar sälja dessa överallt 🙁

Jag kan inte ge något svar på din fråga dock iom att jag inte har något av korten hemma. En kompis har AN8-Fatality, men inte med uppdaterat BIOS, så honom kan jag inte kolla med.

En annan kompis har AN8-Ultra, och jag är nästan 100 på att man kunde öka till 3.4v med nyaste BIOS.

Ytterligare en annan kompis har AN8-SLi, och där har vi inte uppdaterat BIOS än, så jag kan inte heller svara. Om du vill ha ett definitivt svar, så vänd dig till http://forum.abit-usa.com/

TrumJalle
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 59
Member Since:
April 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
952595
September 20, 2005 - 1:29 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=TrumJalle][quote=Edvuld]Är trevligt att man kan ställa spänningarna högre nu än förut. I äldre BIOS ska t.ex. max vDimm varit 2,9v vilket inte är så hett. AN8 Ultra/SLi vär då bättre iom att de kunde ställa upp till 3,4v hela tiden.

Är det möjligt att ställa Vdimm till 3.4V på ALLA kort i Abits AN8-serie med senaste BIOS:en?
Att AN8 SLI och Fatal1ty SLI (och tydligen också AN8 Ultra) har möjlighet till 3.4V verkar det ju som. Men hur är det med AN8 och AN8 Fatal1ty (alltså den utan SLI)??

Jag har inte lyckats hitta info om detta nånstans tyvärr, snälla svara en uppgraderingssugen gammal gubbe 😉

Om du inte bryr dig hysteriskt mycket om att få den klarröda Fatalityfärgen, och istället kan acceptera den oxblodsröda som de vanliga har, så finns ju faktiskt AN8-SLI att få tag i riktigt billigt.

Jo, det är ett AN8-SLI som det lutar mot för tillfället men jag kan även få tag i AN8 Fatal1ty (inte SLI-versionen) till bra pris och jag har egentligen inte behov av SLI-stödet, men jag fruktar att AN8 Fatal1ty inte har stöd för att ge 3.4V till minnena utan bara 2.9V och i så fall är det inte intressant. Min fråga är alltså fortfarande: Är det samma VDimm-inställningar på alla korten i AN8-serien (AN8, AN8 Fatal1ty, AN8 Ultra, AN8 SLI och AN8 Fatal1ty SLI). Vet du hur det är med det?

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
952598
September 20, 2005 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

TrumJalle wrote:
Jo, det är ett AN8-SLI som det lutar mot för tillfället men jag kan även få tag i AN8 Fatal1ty (inte SLI-versionen) till bra pris och jag har egentligen inte behov av SLI-stödet, men jag fruktar att AN8 Fatal1ty inte har stöd för att ge 3.4V till minnena utan bara 2.9V och i så fall är det inte intressant. Min fråga är alltså fortfarande: Är det samma VDimm-inställningar på alla korten i AN8-serien (AN8, AN8 Fatal1ty, AN8 Ultra, AN8 SLI och AN8 Fatal1ty SLI). Vet du hur det är med det?

Tyvärr kan jag bara svara för mitt eget, och det klarar 3,55V.

TrumJalle
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 59
Member Since:
April 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
952600
September 20, 2005 - 1:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Edvuld wrote: [quote=TrumJalle]

Är det möjligt att ställa Vdimm till 3.4V på ALLA kort i Abits AN8-serie med senaste BIOS:en?
Att AN8 SLI och Fatal1ty SLI (och tydligen också AN8 Ultra) har möjlighet till 3.4V verkar det ju som. Men hur är det med AN8 och AN8 Fatal1ty (alltså den utan SLI)??

Jag har inte lyckats hitta info om detta nånstans tyvärr, snälla svara en uppgraderingssugen gammal gubbe 😉

AN8 är väll inte så stor idé att överväga när AN8-Ultra ger dig ljudlös moderkortskylning och 7.1 i stället för 5.1, då det skiljer ett par 100 bara vad jag vet. AN8-Ultra är det kort jag ska köpa sen, men problemet är att de slutar sälja dessa överallt 🙁

Jag kan inte ge något svar på din fråga dock iom att jag inte har något av korten hemma. En kompis har AN8-Fatality, men inte med uppdaterat BIOS, så honom kan jag inte kolla med.

En annan kompis har AN8-Ultra, och jag är nästan 100 på att man kunde öka till 3.4v med nyaste BIOS.

Ytterligare en annan kompis har AN8-SLi, och där har vi inte uppdaterat BIOS än, så jag kan inte heller svara. Om du vill ha ett definitivt svar, så vänd dig till http://forum.abit-usa.com/

Tack för ditt svar!
Jag har redan fått tag i den fläktlösa OTES-kylningen, har den liggandes i väntan på ett kort som den passar på, men det med 7.1-ljud istället för 5.1-ljud visste jag inte. Intressant! Får leta efter ett AN8 Ultra helt enkelt!

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
Member Since:
September 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
952604
September 20, 2005 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

TrumJalle wrote: [quote=Edvuld][quote=TrumJalle]

Är det möjligt att ställa Vdimm till 3.4V på ALLA kort i Abits AN8-serie med senaste BIOS:en?
Att AN8 SLI och Fatal1ty SLI (och tydligen också AN8 Ultra) har möjlighet till 3.4V verkar det ju som. Men hur är det med AN8 och AN8 Fatal1ty (alltså den utan SLI)??

Jag har inte lyckats hitta info om detta nånstans tyvärr, snälla svara en uppgraderingssugen gammal gubbe 😉

AN8 är väll inte så stor idé att överväga när AN8-Ultra ger dig ljudlös moderkortskylning och 7.1 i stället för 5.1, då det skiljer ett par 100 bara vad jag vet. AN8-Ultra är det kort jag ska köpa sen, men problemet är att de slutar sälja dessa överallt 🙁

Jag kan inte ge något svar på din fråga dock iom att jag inte har något av korten hemma. En kompis har AN8-Fatality, men inte med uppdaterat BIOS, så honom kan jag inte kolla med.

En annan kompis har AN8-Ultra, och jag är nästan 100 på att man kunde öka till 3.4v med nyaste BIOS.

Ytterligare en annan kompis har AN8-SLi, och där har vi inte uppdaterat BIOS än, så jag kan inte heller svara. Om du vill ha ett definitivt svar, så vänd dig till http://forum.abit-usa.com/

Tack för ditt svar!
Jag har redan fått tag i den fläktlösa OTES-kylningen, har den liggandes i väntan på ett kort som den passar på, men det med 7.1-ljud istället för 5.1-ljud visste jag inte. Intressant! Får leta efter ett AN8 Ultra helt enkelt!

Det är iaf vad som står på deras Comparision Chart, om det stämmer vet jag dock inte :/ Någon annan kanske kan bekräfta...

EDIT: se till att du får rätt kort då den är olika lång till SLI och Ultra, eller hade du tänkt kapa heatpipen?

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
952607
September 20, 2005 - 1:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Grejen är väl också att AN8-SLI finns för 1200kr, medans jag inte hittar Ultra billigare.

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
Member Since:
September 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
952609
September 20, 2005 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Grejen är väl också att AN8-SLI finns för 1200kr, medans jag inte hittar Ultra billigare.

Är också lättare att få tag på, men det beror som sagt på vad han fick sin SilentOTES från för kort...

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
Member Since:
September 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
952610
September 20, 2005 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Grejen är väl också att AN8-SLI finns för 1200kr, medans jag inte hittar Ultra billigare.

Är också lättare att få tag på, men det beror som sagt på vad han fick sin SilentOTES från för kort...

Tog du bort fragtapen under din och ersatte med AS5 btw?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 59
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL