ABIT KV8-MAX3: Athlon64 på ett MAX3-kort|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ABIT KV8-MAX3: Athlon64 på ett MAX3-kort
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 19, 2003 - 8:40 am
sp_Permalink sp_Print

Nu har vi nosat upp ytterligare exklusiv information från ABIT angående deras kommande moderkort. Denna gång handlar det om den nya AMD-plattformen för Athlon64 och ett moderkort som baseras på VIA K8T800-chipset.
Vad som dock är mest intressant är att kortet är det andra i ABITs MAX3-serie och det första MAX-kortet för AMD på länge. Som vi kan se på bilderna använder sig kortet av en OTES-kylning lik den på ABIT IC7-MAX3, om än med lite rundare former som ger ett lite.. fluffigt intryck. 🙂
Specifikationerna på kortet är annars relativt lika dem på ABIT IC7-MAX3 med Gigabit LAN, SecureIDE, FireWire, SATA RAID (6 SATA-kanaler sammanlagt) och 6-kanals ljud.
Vad som dock skiljer sig mot IC7-MAX3 är den integrerade uGuru-processorn vi rapporterade om tidigare. Man kan även se var microprocessorn ska sitta men för tillfället verkar det bara sitta en liten klisterlapp på kortet.
Vi förväntar oss att se mer information om kortet på Computex och förhoppningsvis kan vi även få in kortet i testlabbet snart, tillsammans med en trevlig Athlon64.







[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]
Ovan: ABIT OTES-kylning
Vänster: ABIT KV8-MAX3
Höger: Sydbrygga (VIA VT8237), 6 SATA-portar.
[Image Can Not Be Found]

Till sist vill vi säga att ni kommer få se mycket mer MAX3-material här på NH inom en väldigt snar framtid...

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
Member Since:
May 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
416357
September 19, 2003 - 8:46 am
sp_Permalink sp_Print

Det ser iaf snyggt ut... En liten undran bara, skall det inte vara "my Guru" alltså att det är symbolen "lilla my" och inte "u" i början av "uGuru". Det skulle ju vara lite "fyndigt" av dem isåfall...

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
416365
September 19, 2003 - 8:57 am
sp_Permalink sp_Print

airman wrote: Det ser iaf snyggt ut... En liten undran bara, skall det inte vara "my Guru" alltså att det är symbolen "lilla my" och inte "u" i början av "uGuru". Det skulle ju vara lite "fyndigt" av dem isåfall...

Jo du har helt rätt airman, de hade skrivit uGuru på vissa ställen så jag tog det. Ändrar det nu!

Men som sagt var, kortet ser helt klart najs ut även om OTES-kylningen var lite mullig. 😀

matsansan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
Member Since:
January 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
416369
September 19, 2003 - 9:09 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm, har VIA fattat att AGP/PCI-lock är ett måste än då? Har de inte gjort det så är ju kortet relativt oanvändbart ändå för överklockning, speciellt om man nu tex vill ha OS på en RAID-0 konfiguration (vilket ju är relativt vanligt bland målgruppen för MAX-serien)

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
416374
September 19, 2003 - 9:19 am
sp_Permalink sp_Print

Jo ett AGP/PCI-lock är ju onekligen ett måste för VIAs kort nu. Men om de inkluderar många olika dividers på kortet kan det ändå fungera hyffsat vid höga busshastigheter.
Dock är det ju absolut bäst med ett lås och det är en sak jag ska fråga ABIT om. 😉

matsansan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
Member Since:
January 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
416390
September 19, 2003 - 9:52 am
sp_Permalink sp_Print

Då får de ju se till att inkludera _väldigt_ många dividers i såna fall! Hade ju tex ett EPOX 8K9A2+ nu förut, bordet klockade som en gud för att vara KT400 (220+ i FSB), men sen var det just det "lilla" kruxet att Highpoint RAID:en inte gillade mera än ~ 36-37 MHz så då var man ju låst runt 185MHz på ett bord som klara betydligt högre på en sån skitsak....

Följde de dära trådarna med de första 3DMark-körningarna med A64, och han killen som körde dem sa ju att det inte fanns lås på det kortet iaf (MSI), och det var ett VIA chipset det.

Får hoppas att Nvidia och/eller SiS får till bra chipset, framförallt Nvidia eftersom det är ruggigt bra integrerat ljud. Sen vore det ytterst trevligt om då tex ABIT gör ett MAX-kort baserat på det chipsetet.

Jag kommer inte att överväga något med VIA-chipset på innan de fixar AGP/PCI-lås helt klart.

Danne980
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 509
Member Since:
September 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
416405
September 19, 2003 - 10:21 am
sp_Permalink sp_Print

airman wrote: Det ser iaf snyggt ut... En liten undran bara, skall det inte vara "my Guru" alltså att det är symbolen "lilla my" och inte "u" i början av "uGuru". Det skulle ju vara lite "fyndigt" av dem isåfall...

Jag tror att det skall vara "μ" och att det skall läsas som "microGuru".

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
416406
September 19, 2003 - 10:25 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har haft precis samma problem som dig matsansan, speciellt när vi recenserade KT400-moderkort här på NH då hårddiskkorruption var en del av vardagen.
Det är helt klart ohållbart och redan på KT400/KT600 har det varit nödvändigt med ett AGP/PCI-lås men tji fick vi...
Jag har pratat lite med ABIT om detta men de killar jag pratat med kunde inte säga med 100% säkerhet hur det var med KV8-MAX3. Mest pga. att de inte vet så mycket om kortet själva ännu. 🙂
Jag har försökt få tag i en av deras ingenjörer och om jag får svar därifrån kommer jag direkt dela med mig av detta här!

Det svar jag fått hittills är detta: "our newest board have that, so I think the KV8 will have that too, but I can be 100% after I see it with my own eyes"

Det verkar ju positivt men det låter inte riktigt lovande att MSIs kort inte hade ett lås.. 🙁

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
416407
September 19, 2003 - 10:29 am
sp_Permalink sp_Print

Danne980 wrote: [quote=airman]Det ser iaf snyggt ut... En liten undran bara, skall det inte vara "my Guru" alltså att det är symbolen "lilla my" och inte "u" i början av "uGuru". Det skulle ju vara lite "fyndigt" av dem isåfall...

Jag tror att det skall vara "μ" och att det skall läsas som "microGuru".

Som jag skrev innan så är det "μ" det ska vara, inget annat! Jag använde det namn de hade på presskitet vilket just var uGuru men det är som sagt var fel.
Om det sedan är my Guru eller microGuru låter jag vara osagt.. 🙂

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
416501
September 19, 2003 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Eftersom µ inte uttalas på svenska som på engelska, heter det troligen "microGuru".

µ (på svenska) uttalas "my"

µ (på engelska) uttalas "mju"

Eftersom de knappast anpassar namnen efter den svenska marknaden heter alltså kortet antingen "mju gjuru" eller "majkro gjuru" på engelska... Dvs det blir absolut inte det fyndigare "maj gjuru". 🙂

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
416536
September 19, 2003 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo och eftersom det betecknas som en microprocessor känns det som att "micro" passar rätt bra i namnet också. 😉

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
416689
September 19, 2003 - 6:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker det går för långt med "microprocessor" nu altså....
MSI har haft sin CoreCell i flera månader nu som är exakt samma sakt... processorer finns överallt, grafikkort, nätverkskort, ljudkort osv, folt tycks tro att 3dmark prestandan ska upp.... =)
har gör mig att gigabyte har en liknande och intel har ju börjat ta fram program som ska användas på samma sätt som Abits "överklockningsprogram".

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
Member Since:
July 19, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
416701
September 19, 2003 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Sitter inte kylflänsen för guru chippet lite väl nära processorn?

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
416848
September 19, 2003 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Tycker det går för långt med "microprocessor" nu altså....
MSI har haft sin CoreCell i flera månader nu som är exakt samma sakt... processorer finns överallt, grafikkort, nätverkskort, ljudkort osv, folt tycks tro att 3dmark prestandan ska upp.... =)
har gör mig att gigabyte har en liknande och intel har ju börjat ta fram program som ska användas på samma sätt som Abits "överklockningsprogram".

Jo visst är det mycket hype det får man ju säga. Skillnaden är väl att inte alla "pushar" deras grejer riktigt lika mycket. Sen får vi försöka förklara vad dessa "microprocessorer" gör och inte gör i olika samband.
Att andra tillverkare tar efter varandra är ju verkligen inget förvånande heller. Det är alltid säkrare att ta något någon annan redan gjort och göra det bättre som man säger... 😉

Kylaren som sitter på moderkortet sitter på nordbryggan och Guru-chipet sitter nere vid floppykontakten som du kan se på den stora bilden och bilden med SATA-kontakterna. På detta kort verkar det dock bara vara en klisterlapp som jag skrev i nyheten.

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
June 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
418834
September 22, 2003 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Om Otes blir standard på abit kort så kommer jag att skippa dem. Det är för hög ljudnivå helt enkelt.. 👿

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 51
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL