ABIT presenterar ABIT IC7-MAX3 officiellt|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ABIT presenterar ABIT IC7-MAX3 officiellt
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 25, 2003 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Frågan är om vi någonsin varit med om ett moderkort som varit mer "hypat" av både press och tillverkare än ABIT IC7-MAX3. Vi är verkligen inte oskyldiga till denna hype och precis som alla andra hoppas vi självklart att kortet kan leva upp till våra förväntningar.
ABIT har alltid varit en tillverkare som satt entusiasten och överklockaren i första rum. Och vad som varit klart från första början är att IC7-MAX3 skulle vara personifieringen av ett entusiastkort. Vi har fått lite information då och då under de senaste månaderna och idag har det blivit dags för det officiella tillkännagivandet.

I ett pressmeddelande från ABIT har vi erhållit ett flertal dokument som ska försöka ge oss en bild av vad vi kan vänta oss av kortet när de första testexemplaren dyker upp. Kortet kommer ge stöd åt alla tillgängliga Socket 478-processorer men även de kommande Prescott-modellerna från Intel. Utöver detta finns en hel del intressanta specifikationer att tillgå som vi dock redan skrivit om här.

Bland kortets features är ABITs Secure IDE en intressant nyhet. Secure IDE är ett hårdvarubaserat säkerhetssystem som skyddar dina hårddiskars data från otillåten använding. Ett citat ur ABIT's pressmeddelande säger det mesta.


"ABIT’s SecureIDE will keep government supercomputers busy for weeks and will keep the RIAA away from your Kazaa files."


Det är i slutändan entusiaster och överklockare som ABIT inriktar sig på med deras nya OTES-kylning för mosfets och gedigna överklockningsegenskaper. En av IC7/G-kortens svagheter i överklockning var minnesspänningen. Och det verkar nu som ABIT verkligen lyssnat på sina användare.


"Not content to rest on their laurels, the ABIT Engineers have designed the MAX3 to help the tweaking-addicted reach new performance highs with higher memory voltages and ABIT Engineered Overclocking Features."


Om allt går som det ska kommer vi bli försedda med testexemplar i mitten av Augusti och kan då ger er lite riktiga tester. För tillfället har vi samlat den information vi erhållit från ABIT och den kan ni hitta här


[Image Can Not Be Found]

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
Member Since:
September 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
377643
July 25, 2003 - 1:31 pm
sp_Permalink sp_Print

ge mig

SammyBoy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 258
Member Since:
November 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
377689
July 25, 2003 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Trevligt att Abit officiellt trotsar Riaa! Kanske fler företag som är på G?

Hursomhelst det här kortet kommer hamna i min dator i slutet av augusti....

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
377705
July 25, 2003 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

SammyBoy wrote: Trevligt att Abit officiellt trotsar Riaa! Kanske fler företag som är på G?

Hursomhelst det här kortet kommer hamna i min dator i slutet av augusti....

Säkert alla företag som tillverkar hårdvara till oss dvs inte till företagen i första hand, hoppas jag iaf.

Blade Runner
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 144
Member Since:
January 2, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
377876
July 25, 2003 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

tanken med lilla fläkten bredvid ps2 portarna?

SammyBoy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 258
Member Since:
November 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
378000
July 25, 2003 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

"tanken med lilla fläkten bredvid ps2 portarna?" -Ska hjälpa till att kyla diverse transistorer osv. Hjälper säkert något till priset av en skrikande 40mm:are som ger dig tinnitus 🙁

Abit proppar kartongen full med små tillbehör, bland annat backplates för USB2/firewire/runda IDE kablar & S-ATA kablage samt öronproppar.

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
Member Since:
August 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
379009
July 27, 2003 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Blade Runner wrote: tanken med lilla fläkten bredvid ps2 portarna?

mosfet kylning

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
379014
July 27, 2003 - 2:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Metall Oxid Semiconductor Field Effect Transistor kylning

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
379720
July 28, 2003 - 12:35 pm
sp_Permalink sp_Print

För de som är intresserade kan jag nu konfirmera att ABIT IC7-MAX3 kommer erbjuda minnesspänningar upp till 3.2v!

Jag har inte fått några fasta uppgifter på 40mm-fläktens ljudnivå men den ska inte vara högljud i alla fall. Jag återkommer med exakta uppgifter när de kommer in!

SammyBoy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 258
Member Since:
November 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
379801
July 28, 2003 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton: När får vi läsa en recension av kortet här på NH?
Och hur mycket tror du/ni andra att det kommer att kosta?

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
379817
July 28, 2003 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

SammyBoy wrote: Anton: När får vi läsa en recension av kortet här på NH?
Och hur mycket tror du/ni andra att det kommer att kosta?

Vi har blivit lovade testexemplar om ca 2 veckor och det enda problemet vi har är att vår Pentium 4 recensent ligger i Thailand på sjukhus men förhoppningsvis kommer han hem snart, annars löser vi det på ett eller annat sätt. 🙂

Jag ska höra mig för angående kostnaden på kortet. För de som känner att de har turen med sig kan ni annars vänta en vecka och se vad nästa månadstävling innehåller... 😀

SammyBoy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 258
Member Since:
November 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
380009
July 28, 2003 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Han får se till att krya på sig snabbt där borta i Thailand 🙂
Men ni fixar det säkert på nåt eller annat sätt. Ser framemot trevlig recensionsläsning!

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
380071
July 28, 2003 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

SammyBoy wrote: Han får se till att krya på sig snabbt där borta i Thailand 🙂
Men ni fixar det säkert på nåt eller annat sätt. Ser framemot trevlig recensionsläsning!

Det hoppas vi alla!
Det kan du lita på och jag kan säga att du inte är den enda som vill se lite mer om detta kort... 😀

nutte
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 21
Member Since:
May 31, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
403074
September 1, 2003 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Någon aning om när det kommer? Skulle väl egentligen funnits att köpa nu, men jag har inte ens sett en endaste nätaffär som tar beställningar.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
403086
September 1, 2003 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Kortet finns tydligen i lager på komplett.se om man får tro deras hemsida, det är inte gratis dock 😉
ABIT IC7-MAX3

nutte
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 21
Member Since:
May 31, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
403123
September 1, 2003 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Great, thanks.

Lite overkill för mig kanske, är mest ute efter en tyst dator, men det får bli ett sådant.

Är det någon som har sett en test av det någonstans ännu? Hur går det med kommande testet här på siten? Detta moderkort ska väl vara helt tyst trots fläktar?

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
403127
September 1, 2003 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Inga problem, vi jobbar med att få in ett testexemplar och det borde dyka upp snarast så håll ut! 🙂

Angående ljudnivån är den nog inte lägre än på andra moderkort, i originalutförandet är det nog högre ljudnivå pga. de extra fläkten. Dock har moderkortet bra mjukvara för att dra ner hastigheten på fläktarna vilket drar ner ljudnivån ordentligt!

Men är du bara ute efter en tyst dator är det nog bortkastade pengar om jag ska vara ärlig. Kortet är en mer överklocksvänlig variant av IC7-G med lite fler features så ska du inte överklocka är det kanske lite väl mycket overkill. 😀

nutte
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 21
Member Since:
May 31, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
403178
September 1, 2003 - 4:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Thanks again för kommentarerna.

Overkill är skoj (när det är prylar man är intresserad av) och jag har inget emot att överklocka så länge jag kan ha en tyst dator. Men behöver man öka snurren på fläktarna och liknande så får det vara.

Även om det är en del pengar så lägger jag gärna lite extra för att stödja seriösa tillverkare som tar fram sådana här kort...

Hoppas för övrigt på kommentarer från ev köpare av detta kort så man får läsa lite 'första intryck'.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 36
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL