August 22, 2005
Vi har under en längre tid bevakat problemen med SATA på ABITs populära NF7-S-moderkort. För några veckor sedan dök det upp information om en kommande fix på SATA-problemen i.o.m ett samarbete mellan ABIT och Silicon Image. Bara några dagar efter detta dök det upp flera "lösningar" på problemet som tyvärr inte var så bra som vissa trodde.
Det har sedan dess varit ganska tyst om det hela men idag fick vi reda på att ABIT släppt en betaBIOS som ska lösa alla problem. Både prestandaförluster och koruppta hårddiskar ska vara ett minne blott.
ABIT Technichal Department
"Please check attached beta BIOS to fix SATA RAID-0 issue. The test
result in TPE lab is so far so good and no performance drop. We will
make beta solution available on fae site today."
Men eftersom det trots allt är en betaBIOS så det kan finnas vissa barnsjukdomar. Vi har inte själva testat den nya betaBIOSen men för dem som är intresserade finns det två versioner här nedan. Ni som testar den nya BIOSen får gärna dela med er av era resultat i forumet.
- ABIT NF7-S v1.x (19B0) - ABIT NF7-S v2.0 (14B1) -
ABIT har även meddelat oss om att deras ABIT NF7-S v2.0 klarat AMDs tester för 400MHz FSB-stöd vilket vi kan se beviset på här.
January 24, 2002
Deras USB är strulig som attan, vissa saker som mus och tangenbord brukar funka som det ska. Men mitt USB ADSL modem ger blåskärm direkt. Funkade med mitt gamla moderkort, och om man kollar på ABIT's sida så är det en hel del som har liknande problem som jag. Bara som en sådan sak att man måste slånga in servicepaket innan man slänger in drivarna till moderkortet, annars kan man räkna med strul. Jag tycker det är lite buggigt att släppa ett kort med så många småproblem. Ett bra kort att klocka o.s.v. men en del andra svagheter.
February 19, 2003
Jaha ja har alltid tyckat att ABIT varit kass. FAN att jag inte köpte ett riktigt moderkort istället. ett ASUS kort.
Nu har jag nämligen laddat hem en annan bios för NF7-s som jag försökte flasha in. men awdflash säger att biosen inte passar mitt moderkort. FAN VA BRA TUMMEN UPP FÖR ABIT. de har lyckets göra en speciell bios till NF7 som inte passar på NF7. hur fan lyckas dom?
jaja får väl tanka en till o testa
February 19, 2003
jag flashade om och skippade kompatiblitets kontrollern.
nu går det inte att starta datorn längre.
antingen är det fel på mitt moderkort som gjorde att NF7 biosen inte passade mitt NF7 eller så e det helt enkelt så att ABIT inte lägger upp helt kompatibla bios på deras hemsida.
Nu går väl kortet i papperskorgen för returer till DB brukar ju inte va nån höjdare
säg inte att jag gjorde fel. jag vet faktiskt hur man skriver "RUNME" i dos.
July 1, 2003
silke wrote: nu har jag testat alla abits biosar för NF7 serien. ingen av dem är kompatibelt med mitt moderkort enl. awdflash.
någon som vet hur jag nu skall flasha om mitt bios?
borde väl gå att tvinga awdflash att skriva en ny bios även om den inte är "kompatibel"
kommer du inte ens i win? för enligt awdflash så funkar inte vissa bios.
men om man tankar ner deras flashmenu för win och flashar i win så kanske det funkar. värt o pröva om du kommer så långt som win :/
1 Guest(s)