April 17, 2005
Världens näst största datortillverkare har nu gett sin syn på Apples lansering av surfplattan iPad. Företagets vd Scott Lin har avslöjat att en tablet inte passar in i Acers produktsortiment för närvarande och företagets syn på Apples iPad satsning verkar vara ganska sund. Scott Lin menar att Apple är ett av få företag som kan lyckas med en lansering av en så pass nischad produkt som iPad faktiskt är. Av den enkla anledningen att man har sitt iTunes ekosystem att knyta an till enhetens hårdvara.
I korta ordalag menar Acer att det inte räcker särskilt långt med endast bra hårdvara, det behövs ett bra gränssnitt och inte minst passande tjänster att knyta till enheten. Något Scott Lin hävdar att få andra företag kan erbjuda än Apple.
Historically, closed platforms are typically limited in terms of scale and are confined to niche markets. Apple has built is business out of carving its own niche, which means that while Apple could see success with devices like the iPad, other players are unlikely to be able to replicate its result simply by copying, kommenterade Lin.
Acer själva fortsätter att satsa hårt på sina ultratunna bärbara datorer och under 2010 kommer man att lägga stor vikt vid modeller som är mindre än 2cm i profil.
[Image Can Not Be Found]
2 Guest(s)