April 17, 2005
Hårdvaruaccelererad fysik i spel är något av de hetaste ämnena på marknaden för tillfället och det AGEIA drog igång på riktigt med sin PhysX processor har nu gjort att flera stora företag, bland annat grafikkortsjättarna ATI och NVIDIA gett sig in i striden. Havok är det fjärde företaget som visat stort intresse för fysikaaccelerering och det genom att förse bland annat NVIDIA med sin HavokFX teknik för just fysikaccelerering. På HardOCP har man nu publicerat en artikel där man har ställt ett par frågor till dessa fyra aktörer för att se hur de ser på fysikacceleration och vad vi som konsumenter kan vänta oss den närmaste framtiden.
Precis som väntat är nästa stora steg att ta sig an riktig gameplay-fysik där fysikaccelereringen helt enkelt påverkar hur du spelar spelet. Idag är det endast fysik effekter man använder sig av vilket inte ger samma inlevelsekänsla som gameplay-fysik har potential att ge. Men man verkar vara överrens om att även vanliga fysikeffekter har betydligt mycket mer att ge, vi väntar bara på spel som utnyttjar tekniken bättre. Klart intressant läsning för dem som vill veta mer om framtiden för fysikacceleration i PC-spel.
May 27, 2006
Vilken massa bullshit de där marknadsmänniskorna hävde ur sig, synd att de inte fick svar av några vettiga människor istället. När de säger att det "går" att göra gameplay-fysik på GPUerna menar de naturligtvis att det är teoretiskt möjligt, inte att spel skulle kunna börja göra det imorgon. Problemet är fortfarande att det går seeeegt att läsa tillbaka information från grafikkort, att de klarar av att göra det när det gäller effektfysik från ett kort till ett annat beror bara på att grafikkorten ligger ett par frames bakom CPUn.
Jag tycker det är för mycket daltande med både GPU-människorna och Ageia. Begär ut open-source-demos av Ageia som visar exakt hur mycket uppsnabbning man kan få av PhysX-kortet om simuleringarna är exakt desamma med och utan acceleration. Och begär en benchmark av hur segt det skulle gå att göra gameplay-fysik på grafikkorten, och information om fördröjningar etc.
Och accelererad gameplay-fysik används visst i dagsläget BTW, artikeln har fel på den punkten. CellFactor drar nytta av PhysX-kortet för det.
March 11, 2003
Jag får en känsla av att Ageia har gjort ett stort misstag med hur de skötte sin lansering. De borde ha sett till att ha en ordentlig titel vid introduktionen av PhysX, bundlad med kortet, och som använde kortet ordentligt. Nu tror ju folk att kortet knappt ger något mer än lite halvtaskiga effekter, och att det ändå slöar ner maskinen. Klart synd på en så god idé.
2 Guest(s)