April 17, 2005
AGEIA PhysX är något vi tidigare rapporterat om här på NH och det handlar om en slags processor som endast inriktar sig på att hantera fysiken i 3D-spel. Denna dedikerade processor har benämningen PPU (Physics Processing Unit) och ses som ett komplement till GPUn (Graphics Processing Unit). Det är nu klart att ASUS blir den första tillverkaren av instickskort för AGEIAs PhysX processor. Som vi tidigare nämnt är fysikprocessorn till för att öka realismen i dataspel och få oss att glömma de statiska spelvärldar vi ofta springer runt i.
Med en dedikerad fysikprocessor kan i princip allt du gör få realistiska konsekvenser. I dagens spel kan du ofta skjuta oändligt med raketer på ett hus utan att du så mycket som skrapar av färgen. Med rätt och realistisk fysik skulle samma hus smulas sönder och samman desto mer du sköt på det. Och träffar du en bärande vägg på första skottet kanske hela huset rasar ihop direkt. Dessa detaljer som avgör hur omvärlden reagerar på din och elementens inverkan är mycket krävande att hantera och därför är det välbehövligt med en dedikerad krets för detta ändamål. I dagsläget får spelutvecklare kraftigt begränsa de fysiska aspekterna i spelen då våra datorer helt enkelt inte klarar av den extra belastning som kommer från detta.
PhysX är här för att ändra detta och AGEIA har alltså slutit sig samman med ASUS för tillverkning av instickskort med denna fysikprocessor. Man har planerat att få ut PhysX-korten i handeln under 2005, då även ett flertal speltitlar med stöd för PhysX-teknik kommer lanseras, men det finns ännu inte prisuppgifter eller detaljer kring överenskommelsen.
Men vi är mycket spända på att få se vad den mer avancerade fysiken i dataspel kan göra för vår spelinlevelse. Samtidigt har AGEIA även meddelat att deras NovodeX mjukvara, för realistiska fysikeffekter, kommer stödjas i Sonys Playstation 3 spelkonsol. Vilket förmodligen betyder att PS3 kommer låta en eller flera processorenheter (SPE) i sin Cell-processor arbeta enbart med fysiken efter riktlinjerna i NovodeX systemet.
Pressmeddelandet från ASUS och AGEIA går att läsa på Yahoo!.
Jag tror dock att Xbox 360 kommer stöjda detta också, hade blivit mycket överraskad annars. Verkar så på Ubisoft också;
NovodeX physics software enables us to take full advantage of the incredible capabilities of next-generation game consoles," said Yann Le Tensorer, producer at Ubisoft on Tom Clancy’s Ghost Recon 3 for the next-generation Xbox. "New users and hardcore gamers alike will be amazed at the performance and physics-based realism of Tom Clancy’s Ghost Recon 3."
Tekniknörd som gillar att träna.
March 11, 2003
Code Red wrote: I och för sig. Läste de andra tidigare.
Kommer ATI ochnVidia licensiera?
Nu vet jag inte om du har missuppfattat. Det här kortet som Asus skall bygga, med Ageias grejer på, kan alltså användas tillsammans med vilket grafikkort som helst. Nvidia eller ATi behöver inte licensiera någonting.
March 11, 2003
Calle2003 wrote: Men spelen måste vara anpassade för PhysX, jag tror att det behöver släppas några sådana spel först för att få folk att tycka det är värt att köpa korten...
Flera spel har redan namngivits som förberedda för PhysX. Bl.a. Unreal 3 vilket antagligen kommer att vra tillräcklig boost för att få folk att börja köpa den.
2 Guest(s)