AGEIA PhysX - Fysikprocessorn får ett pris|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AGEIA PhysX - Fysikprocessorn får ett pris
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 20, 2005 - 1:20 pm
sp_Permalink sp_Print

AGEIA meddelade nyligen att man funnit en tillverkningspartner till deras fysikprocessor PhysX (PPU) i storföretaget ASUS och nu har man även gått ut med riktpriser på de instickskort man kommer att sälja baserade på den kommande kretsen. Kort med AGEIA PhysX processorn kommer börja produceras under tredje kvartalet 2005 och man väntar sig att få produkter på butikshyllorna under fjärde kvartalet 2005 till ett pris på mellan 249 till 299 dollar. För oss i Sverige blir det förmodligen ett pris på runt 2500-3000 kronor med tanke på de högre elektronikkostnaderna i vårt avlånga land.

Detta alltså för ett instickskort som långt ifrån är en nödvändighet och till en början kommer ha relativt dåligt mjukvarustöd. I vår senaste rapportering av PhysX var vi mycket positiva till de effekter en dedikerad fysikprocessor kan ge oss, något vi fortfarande är. Men med ett pris på närmare 3000 kronor känns det verkligen som att tekniken måste leva upp till sina hype och mer därtill för att vi ska vara beredda att betala dessa summor. Med tanke på att man får ett riktigt kraftfullt grafikkort för samma peng.

Nu återstår det att se vilken effekt AGEIAs PhysX processor kan få på spel, det positiva med de höga priserna är att tekniken borde ha god potential när man tror sig kunna sälja instickskorten för dessa pengar.

Källa: X-bit Labs

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
894372
May 20, 2005 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Kommer det inte finnas nån nerbantad version lite billigare?

Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
894393
May 20, 2005 - 2:21 pm
sp_Permalink sp_Print

mitrix wrote: Kommer det inte finnas nån nerbantad version lite billigare?

Troligen.. sen verkar det finnas planer på att integrera med "vanliga" g-kort..... många processorer blir det.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
894401
May 20, 2005 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

En till liten fläkt i datorn gissar jag på.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
894434
May 20, 2005 - 3:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Så glad jag blir. Hoppas bara att någon annan tillverkare än Asus hoppar på också. Dels för att det kommer att gynna priserna för oss konsumenter, och dels för att Asus är särskilt poppis hos denna svensken just nu.....:)

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
894454
May 20, 2005 - 3:58 pm
sp_Permalink sp_Print

2000+ hoho hm kommer inte gå så bra för dessa kort om de inte "bundlas" med grafikkorten på nått sätt ...

denstore
Member
Medlem
894460
May 20, 2005 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Ondjultomte wrote: 2000+ hoho hm kommer inte gå så bra för dessa kort om de inte "bundlas" med grafikkorten på nått sätt ...

Jag tror nog det. Med tanke på vad de har potensial att tillföra i spel, så kommer de att sälja bra. Det är ju precis som när 3D-korten kom. Visst, under en tid fortsatte spelbolagen att göra spel som fungerade utan 3D-accelerator, men ganska kvickt insåg folk potensialen i 3D-korten. Idag är det väl ingen som inte har 3D-kort i datorn. Och folk som sysslar med spel tvekar ju inte en sekund att betala ett par tusen för ett grafikkort.

WIRN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 520
894483
May 20, 2005 - 5:06 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Ondjultomte]2000+ hoho hm kommer inte gå så bra för dessa kort om de inte "bundlas" med grafikkorten på nått sätt ...

Jag tror nog det. Med tanke på vad de har potensial att tillföra i spel, så kommer de att sälja bra. Det är ju precis som när 3D-korten kom. Visst, under en tid fortsatte spelbolagen att göra spel som fungerade utan 3D-accelerator, men ganska kvickt insåg folk potensialen i 3D-korten. Idag är det väl ingen som inte har 3D-kort i datorn. Och folk som sysslar med spel tvekar ju inte en sekund att betala ett par tusen för ett grafikkort.

Det är väll ändå inte samma sak?
Här handlar det inte om att köpa ett nytt grafikkort med en ny bra funktion utan att köpa ytterligare ett kort...

denstore
Member
Medlem
894485
May 20, 2005 - 5:12 pm
sp_Permalink sp_Print

WIRN wrote: [quote=denstore][quote=Ondjultomte]2000+ hoho hm kommer inte gå så bra för dessa kort om de inte "bundlas" med grafikkorten på nått sätt ...

Det är väll ändå inte samma sak?
Här handlar det inte om att köpa ett nytt grafikkort med en ny bra funktion utan att köpa ytterligare ett kort...

Fast det är mer eller mindre samma sak i min mening. Antagligen kommer man att kunna få bättre spelupplevelse med PhysX:en och ett midend-grafikkort än vad man får med bara ett highend-kort.
Det var precis samma diskussioner när 3D-korten kom. Skeptikerna menade att ingen skulle tycka att det var lönt med ett dylikt kort. De menade att man skulle ha mer att vinna på att ha en snabbare processor. Men när de upplevde resultaten man fick med 3D-kort, så var det ingen tvekan längre.
Och jag kan villigt erkänna att jag hörde till tvivlarna när det gällde 3D-korten.

Oven
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
894493
May 20, 2005 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Det behövs nog några "superpopulära" spel med stöd för det här för att det ska bli något. Själv drömmer jag om Opertation Flashpoint 2 med stöd för detta. Fast jag har svårt att se hur det här skulle ge så mycket i de flesta normala spel för att det ska vara värt 3000kr.

Vet någon hur det blir med en PCI-variant, räcker bandbredden på PCI eller kommer det bara till PCI-express?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
894495
May 20, 2005 - 5:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Oven wrote: Det behövs nog några "superpopulära" spel med stöd för det här för att det ska bli något. Själv drömmer jag om Opertation Flashpoint 2 med stöd för detta. Fast jag har svårt att se hur det här skulle ge så mycket i de flesta normala spel för att det ska vara värt 3000kr.

Vet någon hur det blir med en PCI-variant, räcker bandbredden på PCI eller kommer det bara till PCI-express?

Unreal 3-motorn stöder det så vi kommer se "rätt många" spel med stöd ändå.

//Andreas

Oven
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
894502
May 20, 2005 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jovisst, men spelmakarna ska ju göra något vettigt med det också, det är ju en massa extrajobb som nödvändigtvis inte ger något extra i ett spel.

Hur mycket gjorde den extra fysiken i HL2 för spelupplevelsen? Visst, det var ju alltid kul och positivt, men var det värt 3000kr?

Att gå från software-grafik till 3d-grafikort var ju en ganska stor skillnad i alla 3d-spel. Jag tror inte det här ger så mycket i de flesta spel, specielt inte i början. Men därimot i OPF 2 tror jag det skulle vara enormt kul, även andra simulatorer tror jag skulle tjäna på det att ha riktig fysik.

Kilroy
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 88
894510
May 20, 2005 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Första Generationens PPUer är inte riktiade till massmarknaden, utan bara till sånna som spenderar stora pengar på sin maskin för att vara värst...

Och det är tur att dom finns, för detta är ett jättebra och viktigt steg mot Multicore i störreutsträckning...

denstore
Member
Medlem
894518
May 20, 2005 - 5:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Oven wrote: Jovisst, men spelmakarna ska ju göra något vettigt med det också, det är ju en massa extrajobb som nödvändigtvis inte ger något extra i ett spel.

Hur mycket gjorde den extra fysiken i HL2 för spelupplevelsen? Visst, det var ju alltid kul och positivt, men var det värt 3000kr?

Att gå från software-grafik till 3d-grafikort var ju en ganska stor skillnad i alla 3d-spel. Jag tror inte det här ger så mycket i de flesta spel, specielt inte i början. Men därimot i OPF 2 tror jag det skulle vara enormt kul, även andra simulatorer tror jag skulle tjäna på det att ha riktig fysik.

Skillnaden med en PPU lär bli rätt stor. Där en dator av idag, kan hantera kanske ett hundratal fysiska enheter, så klarar PhysX runt 30000. Det blir värt pengarna, utan tvekan.

denstore
Member
Medlem
894519
May 20, 2005 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Kilroy wrote: Första Generationens PPUer är inte riktiade till massmarknaden, utan bara till sånna som spenderar stora pengar på sin maskin för att vara värst...

Och det är tur att dom finns, för detta är ett jättebra och viktigt steg mot Multicore i störreutsträckning...

Massmarknaden lär snabbt bli varse skillnaden. De kommer att handla....:)

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
894605
May 20, 2005 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det ett sånt kort som syns på bilden i nyheten?

Det var väl vanligt OCI gränssnitt på det kortet eller hur?

Hoppas verkligen på det.

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
894637
May 20, 2005 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

WIRN wrote: Det är väll ändå inte samma sak?

...med en ny bra funktion. Det är väl ändå samma sak?

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
894639
May 20, 2005 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tänkte bara dyka upp och vara dryg.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslin.....8;a2=38322

Nr.1 på den listan. 🙂

denstore
Member
Medlem
894646
May 20, 2005 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: Jag tänkte bara dyka upp och vara dryg.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslin.....8;a2=38322

Nr.1 på den listan. 🙂

OK? 😕

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
894760
May 21, 2005 - 8:21 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=boogey]Jag tänkte bara dyka upp och vara dryg.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=1685&a2=38322

Nr.1 på den listan. 🙂

OK? 😕

Anton K wrote: För oss i Sverige blir det förmodligen ett pris på runt 2500-3000 kronor med tanke på de högre elektronikkostnaderna i vårt avlånga land.

boogey: läs den klistrade tråden.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 45
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL