April 17, 2005
AGEIA meddelade nyligen att man funnit en tillverkningspartner till deras fysikprocessor PhysX (PPU) i storföretaget ASUS och nu har man även gått ut med riktpriser på de instickskort man kommer att sälja baserade på den kommande kretsen. Kort med AGEIA PhysX processorn kommer börja produceras under tredje kvartalet 2005 och man väntar sig att få produkter på butikshyllorna under fjärde kvartalet 2005 till ett pris på mellan 249 till 299 dollar. För oss i Sverige blir det förmodligen ett pris på runt 2500-3000 kronor med tanke på de högre elektronikkostnaderna i vårt avlånga land.
Detta alltså för ett instickskort som långt ifrån är en nödvändighet och till en början kommer ha relativt dåligt mjukvarustöd. I vår senaste rapportering av PhysX var vi mycket positiva till de effekter en dedikerad fysikprocessor kan ge oss, något vi fortfarande är. Men med ett pris på närmare 3000 kronor känns det verkligen som att tekniken måste leva upp till sina hype och mer därtill för att vi ska vara beredda att betala dessa summor. Med tanke på att man får ett riktigt kraftfullt grafikkort för samma peng.
Nu återstår det att se vilken effekt AGEIAs PhysX processor kan få på spel, det positiva med de höga priserna är att tekniken borde ha god potential när man tror sig kunna sälja instickskorten för dessa pengar.
Källa: X-bit Labs
March 11, 2003
Ondjultomte wrote: 2000+ hoho hm kommer inte gå så bra för dessa kort om de inte "bundlas" med grafikkorten på nått sätt ...
Jag tror nog det. Med tanke på vad de har potensial att tillföra i spel, så kommer de att sälja bra. Det är ju precis som när 3D-korten kom. Visst, under en tid fortsatte spelbolagen att göra spel som fungerade utan 3D-accelerator, men ganska kvickt insåg folk potensialen i 3D-korten. Idag är det väl ingen som inte har 3D-kort i datorn. Och folk som sysslar med spel tvekar ju inte en sekund att betala ett par tusen för ett grafikkort.
October 26, 2004
denstore wrote: [quote=Ondjultomte]2000+ hoho hm kommer inte gå så bra för dessa kort om de inte "bundlas" med grafikkorten på nått sätt ...
Jag tror nog det. Med tanke på vad de har potensial att tillföra i spel, så kommer de att sälja bra. Det är ju precis som när 3D-korten kom. Visst, under en tid fortsatte spelbolagen att göra spel som fungerade utan 3D-accelerator, men ganska kvickt insåg folk potensialen i 3D-korten. Idag är det väl ingen som inte har 3D-kort i datorn. Och folk som sysslar med spel tvekar ju inte en sekund att betala ett par tusen för ett grafikkort.
Det är väll ändå inte samma sak?
Här handlar det inte om att köpa ett nytt grafikkort med en ny bra funktion utan att köpa ytterligare ett kort...
March 11, 2003
WIRN wrote: [quote=denstore][quote=Ondjultomte]2000+ hoho hm kommer inte gå så bra för dessa kort om de inte "bundlas" med grafikkorten på nått sätt ...
Jag tror nog det. Med tanke på vad de har potensial att tillföra i spel, så kommer de att sälja bra. Det är ju precis som när 3D-korten kom. Visst, under en tid fortsatte spelbolagen att göra spel som fungerade utan 3D-accelerator, men ganska kvickt insåg folk potensialen i 3D-korten. Idag är det väl ingen som inte har 3D-kort i datorn. Och folk som sysslar med spel tvekar ju inte en sekund att betala ett par tusen för ett grafikkort.
Det är väll ändå inte samma sak?
Här handlar det inte om att köpa ett nytt grafikkort med en ny bra funktion utan att köpa ytterligare ett kort...
Fast det är mer eller mindre samma sak i min mening. Antagligen kommer man att kunna få bättre spelupplevelse med PhysX:en och ett midend-grafikkort än vad man får med bara ett highend-kort.
Det var precis samma diskussioner när 3D-korten kom. Skeptikerna menade att ingen skulle tycka att det var lönt med ett dylikt kort. De menade att man skulle ha mer att vinna på att ha en snabbare processor. Men när de upplevde resultaten man fick med 3D-kort, så var det ingen tvekan längre.
Och jag kan villigt erkänna att jag hörde till tvivlarna när det gällde 3D-korten.
February 5, 2005
Det behövs nog några "superpopulära" spel med stöd för det här för att det ska bli något. Själv drömmer jag om Opertation Flashpoint 2 med stöd för detta. Fast jag har svårt att se hur det här skulle ge så mycket i de flesta normala spel för att det ska vara värt 3000kr.
Vet någon hur det blir med en PCI-variant, räcker bandbredden på PCI eller kommer det bara till PCI-express?
November 27, 2003
Oven wrote: Det behövs nog några "superpopulära" spel med stöd för det här för att det ska bli något. Själv drömmer jag om Opertation Flashpoint 2 med stöd för detta. Fast jag har svårt att se hur det här skulle ge så mycket i de flesta normala spel för att det ska vara värt 3000kr.
Vet någon hur det blir med en PCI-variant, räcker bandbredden på PCI eller kommer det bara till PCI-express?
Unreal 3-motorn stöder det så vi kommer se "rätt många" spel med stöd ändå.
//Andreas
February 5, 2005
Jovisst, men spelmakarna ska ju göra något vettigt med det också, det är ju en massa extrajobb som nödvändigtvis inte ger något extra i ett spel.
Hur mycket gjorde den extra fysiken i HL2 för spelupplevelsen? Visst, det var ju alltid kul och positivt, men var det värt 3000kr?
Att gå från software-grafik till 3d-grafikort var ju en ganska stor skillnad i alla 3d-spel. Jag tror inte det här ger så mycket i de flesta spel, specielt inte i början. Men därimot i OPF 2 tror jag det skulle vara enormt kul, även andra simulatorer tror jag skulle tjäna på det att ha riktig fysik.
March 11, 2003
Oven wrote: Jovisst, men spelmakarna ska ju göra något vettigt med det också, det är ju en massa extrajobb som nödvändigtvis inte ger något extra i ett spel.
Hur mycket gjorde den extra fysiken i HL2 för spelupplevelsen? Visst, det var ju alltid kul och positivt, men var det värt 3000kr?
Att gå från software-grafik till 3d-grafikort var ju en ganska stor skillnad i alla 3d-spel. Jag tror inte det här ger så mycket i de flesta spel, specielt inte i början. Men därimot i OPF 2 tror jag det skulle vara enormt kul, även andra simulatorer tror jag skulle tjäna på det att ha riktig fysik.
Skillnaden med en PPU lär bli rätt stor. Där en dator av idag, kan hantera kanske ett hundratal fysiska enheter, så klarar PhysX runt 30000. Det blir värt pengarna, utan tvekan.
March 11, 2003
Kilroy wrote: Första Generationens PPUer är inte riktiade till massmarknaden, utan bara till sånna som spenderar stora pengar på sin maskin för att vara värst...
Och det är tur att dom finns, för detta är ett jättebra och viktigt steg mot Multicore i störreutsträckning...
Massmarknaden lär snabbt bli varse skillnaden. De kommer att handla....:)
June 20, 2002
Jag tänkte bara dyka upp och vara dryg.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslin.....8;a2=38322
Nr.1 på den listan. 🙂
March 11, 2003
boogey wrote: Jag tänkte bara dyka upp och vara dryg.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslin.....8;a2=38322Nr.1 på den listan. 🙂
OK? 😕
November 27, 2003
denstore wrote: [quote=boogey]Jag tänkte bara dyka upp och vara dryg.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=1685&a2=38322Nr.1 på den listan. 🙂
OK? 😕
Anton K wrote: För oss i Sverige blir det förmodligen ett pris på runt 2500-3000 kronor med tanke på de högre elektronikkostnaderna i vårt avlånga land.
boogey: läs den klistrade tråden.
//Andreas
1 Guest(s)