June 12, 2003
Jag håller med pesemisterna denna gång, det finns nog inte alls många som kan tänka sig spendera i den prisklassen. Men igentligen handlar det bara om hur mycket det faktiskt kommer göra för spelkänslan. I långa loppet kan det fungera, ifall det blir billigare och ifall vi får mer från spelen.
Oavsett om u3motorn har stöd för ppu så behöver de inte alls stödja ppu'n fullt. Däremot är det sagt att licensen som Epic köpte från SpeedTree innefattar runt 100 3d poly träd med färdiga fysik egenskaper för just ppu. Innebärandes att varje träd har t ex möjligheten för rörliga löv, där alla löven i träden kan följa vindens riktning eller bli skakade om trädet utsätts för någon kraft.
En saftig tanke.
Tänk er tanken om vatten i spel där vattnet bygger på x y z istället för bara en textur med lite effekter. Där vattenet i en "pool" kan separeras och droppa ner från "spelaren" sammtidigt som volymen töms ur polen. Eller att man skjuter in polen och det stänker vatten på saker runt omkring. Grus skulle kunna vara en funktion. Där det bildas skön friktion sammtidigt som man spottar ut grus bakom sig när man bränner ifrån nått med sin "bil".
Ja hur som helst., behovet är väl inte stort än. Men med tanke på hur mycket grafikkorten utvecklats de 2 senaste åren så är det nog möjligt att den delen saktas ner. Jag menar det finns ju rätt många grafikkort som ger en bra spelupplevelse idag för t ex krävande spel så som Doom3. Det kan i sin tur leda till att folk blir mer intresserade av att komplettera grafiken med lite fysik?
Men allt handlar väl om hur inovativa spelföretagen vill vara. Om de satsar på riktigt grymma funktioner så kommer det säkert gå. Annars blir det nog som surround ljud. Det lär dröja innan folk kör med det och många står utan.
March 11, 2003
Under de år jag har hållit på med datorer, så har jag ständigt upplevt skeptisism gentemot saker som idag är helt självklara. Argumenten har nästan alltid varit "det är för dyrt", eller "det är ju bara för spel". Dessa saker är allt från ljudkort till hårddiskar. Ändå så tror jag att de flesta sitter på de sakerna idag.
Prissättningen på Ageiakortet känns i mitt tycke inte så blodigt, men så är jag också lite knäpp.:)
Dock så har jag svårt att förstå varför folk hellre vill se dessa saker integrerade i befintliga lösningar? Tror de att man slipper betala då? Knappast. Det enda man får i en sådan lösning, är att man blir låst till just den kretsen eller versionen. En jämförelse är ljudgort och integrerad grafik. För mig är de inte direkt alternativ till bättre saker, och jag hade hellre sett att man kunde köpa moderkort helt utan dessa "finesserna".
Jag är såklart inget orakel, men jag tror starkt på PhysX, och tror nog att när det väl är här, så kommer få personer att tveka. Förbättrad fysik är ett steg i utvecklingen, och i min mening kanske det som sätter mest begränsningar i dagens spel.
May 2, 2005
denstore wrote: [quote=Kilroy]Första Generationens PPUer är inte riktiade till massmarknaden, utan bara till sånna som spenderar stora pengar på sin maskin för att vara värst...
Och det är tur att dom finns, för detta är ett jättebra och viktigt steg mot Multicore i störreutsträckning...
Massmarknaden lär snabbt bli varse skillnaden. De kommer att handla....:)
Jag tvivlar på att massmarknaden invester i 2-3000 kronor extra för detta... 🙂
Men när det blir billigare så jäklar... 🙂
March 11, 2003
Kilroy wrote: [quote=denstore][quote=Kilroy]Första Generationens PPUer är inte riktiade till massmarknaden, utan bara till sånna som spenderar stora pengar på sin maskin för att vara värst...
Och det är tur att dom finns, för detta är ett jättebra och viktigt steg mot Multicore i störreutsträckning...
Massmarknaden lär snabbt bli varse skillnaden. De kommer att handla....:)
Jag tvivlar på att massmarknaden invester i 2-3000 kronor extra för detta... 🙂
Men när det blir billigare så jäklar... 🙂
Det beror ju helt på hur du definierar massmarknaden. Självklart kommer inte PPU att vara särskilt intressant för kontorsdatorer, men absolut för de som spelar spel. Just av denna anledningen ser jag ingen som helst nytta med att implementera en PPU på moderkorten. Inte heller ser jag att det skulle vara vansinnesdyrt. Jag misstänker att kombinationen mid-endkort och PPU kommer att ge en betydligt bättre spelupplevelse än bara ett ensamt High-endkort. Vi vet ju alla när det brukar börja gå långsamt i spel. Så fort det blir många saker på skärmen samtidigt, som skall röra sig individuellt, då blir det sirap. Med PhysX, så lär inte det hända, och det är något som jag tror de flesta någorlunda entusiastiska gamers ser som det primära.
March 11, 2003
Black_light wrote: Fortfarande nöjd me mitt 6800 GT, varför ska man byta så fort det kommer ut?
Men det är det som är poängen, och hela anledningen att det bara är dumt om man tvunget skall integrera allt i samma kort. Nu, med detta kortet kommer du att kunna uppgradera till PhysX, och ändå behålla ditt fullt fungerande 6800GT. Och antagligen kommer det att göra mer på sig än att köpa ett nytt High-endkort igen.
November 26, 2001
denstore wrote: Under de år jag har hållit på med datorer, så har jag ständigt upplevt skeptisism gentemot saker som idag är helt självklara. Argumenten har nästan alltid varit "det är för dyrt", eller "det är ju bara för spel". Dessa saker är allt från ljudkort till hårddiskar. Ändå så tror jag att de flesta sitter på de sakerna idag.
Prissättningen på Ageiakortet känns i mitt tycke inte så blodigt, men så är jag också lite knäpp.:)
Dock så har jag svårt att förstå varför folk hellre vill se dessa saker integrerade i befintliga lösningar? Tror de att man slipper betala då? Knappast. Det enda man får i en sådan lösning, är att man blir låst till just den kretsen eller versionen. En jämförelse är ljudgort och integrerad grafik. För mig är de inte direkt alternativ till bättre saker, och jag hade hellre sett att man kunde köpa moderkort helt utan dessa "finesserna".
Jag är såklart inget orakel, men jag tror starkt på PhysX, och tror nog att när det väl är här, så kommer få personer att tveka. Förbättrad fysik är ett steg i utvecklingen, och i min mening kanske det som sätter mest begränsningar i dagens spel.
Jag tyckte jämförelsen med surroundljud var rätt vettig. Jag tror alla är överens om att 5.1-ljud runtom när man spelar tillför spelandet en hel del. Ändå är det långtifrån alla som kör med det. Ännu en grej att lägga pengar på, och ännu en grej som tar plats. Känns nästan mer så med den här produkten tycker jag.
För 3000 spänn extra för datorn, utöver allt annat, förväntar jag mig avsevärt förbättrad grafik och effekter. Tror ärligt talat inte det kommer bli tillräckligt stor skillnad på ett bra tag, innan det finns allmänt stöd inbyggt i spelen. Men visst, i framtiden så kommer PPU i någon form finnas i de allra flesta speldatorer skulle jag tro. Tror dock inte det hela tar fart förrän ATI och Nvidia börjar integrera det i sina grafikkort.
March 11, 2003
Delph1 wrote: Kommer man kunna använda kortet som någon slags generell avlastning även när spelet inte är direkt kodat för just PhysX? Det skulle ju vara rätt trevligt...
//Andreas
Som jag har förstått det, så är det inte särskilt svårt att programera för PhysX, och just därför verkar det som om många kommer att hoppa på tåget med sina kommande spel, även om de inte implementerar det fullt ut. Antagligen blir det väl just att de avlastar spelmotorns befintliga fysik med hjälp av Ageia-kretsen.
Hur man än vänder och vrider på det, så kommer det nog att vara ett rejält lyft för de spelen som utnyttjar det fullt ut, och jag kan bara gissa hur segt de spelen kommer att gå utan PhysX. Tänk Matrox Mystiqe kontra Voodoo. Brrr.
November 27, 2003
denstore wrote: [quote=Delph1]Kommer man kunna använda kortet som någon slags generell avlastning även när spelet inte är direkt kodat för just PhysX? Det skulle ju vara rätt trevligt...
//Andreas
Som jag har förstått det, så är det inte särskilt svårt att programera för PhysX, och just därför verkar det som om många kommer att hoppa på tåget med sina kommande spel, även om de inte implementerar det fullt ut. Antagligen blir det väl just att de avlastar spelmotorns befintliga fysik med hjälp av Ageia-kretsen.
Hur man än vänder och vrider på det, så kommer det nog att vara ett rejält lyft för de spelen som utnyttjar det fullt ut, och jag kan bara gissa hur segt de spelen kommer att gå utan PhysX. Tänk Matrox Mystiqe kontra Voodoo. Brrr.
Nu vart jag lite gladare 🙂
//Andreas
March 11, 2003
Delph1 wrote:
Nu vart jag lite gladare 🙂
//Andreas
Ta inte mina funderingar som sanning bara. Jag tror jag har läst det mesta som man kan hitta om PhysX, men det verkar vara en rätt stor osäkerhet bland "experterna". Jag skulle dock tro att PhysX eller något liknande är tvunget att komma snart, då det känns som att det inte går att föra grafiken mycket längre fram utan en bra fysikhanterare.
September 12, 2001
denstore wrote: [quote=Delph1]
Nu vart jag lite gladare 🙂
//Andreas
Ta inte mina funderingar som sanning bara. Jag tror jag har läst det mesta som man kan hitta om PhysX, men det verkar vara en rätt stor osäkerhet bland "experterna". Jag skulle dock tro att PhysX eller något liknande är tvunget att komma snart, då det känns som att det inte går att föra grafiken mycket längre fram utan en bra fysikhanterare.
Klart att vi inte tar dina ord som sanning.
Men en sak vet jag...om detta fungerar lika bra som i teorin så vet jag en herre i Lund som sitter där med blöta brallor. 😉
September 3, 2001
Skulle inte Longhorns gränssnitt vara 3daccelererat?
Är det bara jag som ser möjligheterna? Med en PPU så kan man ju ha fysiken i windowsgränssnitten. Man kankse vill ha fönster av vatten? Sten? Sand? Trä?
Det hela kanske tar en intressant vändning.
Jag tror att PPUn kommer att ha fler användningsområden än vad vi förväntar oss.
Sen så kommer ju spel kunna dra stor nytta av fysiken, för inom 1 till 3 år kommer datorgrafiken vara i klass med PS3, och vad tjänar man med att ha sån grafik om något så elementärt som fysiken inte funkar som det ska?
för er som inte vet hur PS3 grafik kommer att se ut än:
http://media.ps3.ign.com/media.....wmvlow.wmv
utan nån ordentlig fysikprocessor så är sån grafik lite bortkastat säger jag bara.
Men jag tror att det kommer att bli en del av grafikkorten, så som "pixelshader" eller vertexshader-enheter och HW o allt vad det heter.
March 11, 2003
Kame_boy wrote: Skulle inte Longhorns gränssnitt vara 3daccelererat?
Är det bara jag som ser möjligheterna? Med en PPU så kan man ju ha fysiken i windowsgränssnitten. Man kankse vill ha fönster av vatten? Sten? Sand? Trä?
Det hela kanske tar en intressant vändning.Jag tror att PPUn kommer att ha fler användningsområden än vad vi förväntar oss.
Sen så kommer ju spel kunna dra stor nytta av fysiken, för inom 1 till 3 år kommer datorgrafiken vara i klass med PS3, och vad tjänar man med att ha sån grafik om något så elementärt som fysiken inte funkar som det ska?för er som inte vet hur PS3 grafik kommer att se ut än:
http://media.ps3.ign.com/media.....wmvlow.wmvutan nån ordentlig fysikprocessor så är sån grafik lite bortkastat säger jag bara.
Men jag tror att det kommer att bli en del av grafikkorten, så som "pixelshader" eller vertexshader-enheter och HW o allt vad det heter.
Det ryktas rätt frekvent om att det där inte är ingame-grafik. Framför allt Killzone-trailern har många varit extremt skeptiska till.
Och förövrigt så tror jag inte det kommer att dröja några år innan datorspelen är ifatt konsollerna. När PS3 är ute, så kommer vi redan ha passerat nästa generations grafikkort, och sitta och vänta på de första bilderna på ytterligare nästa.
Dock så är dina tankar om Longhorn mycket intressanta.
October 26, 2004
denstore wrote: ...
Dock så har jag svårt att förstå varför folk hellre vill se dessa saker integrerade i befintliga lösningar? Tror de att man slipper betala då? Knappast. ...
Jo, ofta är det så, man slipper inte betala men det blir ofta billigare, iaf när produkten funnits på marknaden ett tag.
Tag bara integrerade ljudkort, grafikort och nätverkskort på ett mobo som ex, hur mycket extra måste man lägga ut för dom? svar:nästan inget, men om man köper de extra koster det en del.
March 11, 2003
WIRN wrote: [quote=denstore]...
Dock så har jag svårt att förstå varför folk hellre vill se dessa saker integrerade i befintliga lösningar? Tror de att man slipper betala då? Knappast. ...
Jo, ofta är det så, man slipper inte betala men det blir ofta billigare, iaf när produkten funnits på marknaden ett tag.
Tag bara integrerade ljudkort, grafikort och nätverkskort på ett mobo som ex, hur mycket extra måste man lägga ut för dom? svar:nästan inget, men om man köper de extra koster det en del.
Jo, fast hur bra är de integrerade sakerna? Oftast är de rätt taskiga till en början. Först i.o.m. Soundstorm fick vi ett ordentligt integrerat ljudkort, och jag har t.ex. hitintills inte en enda gång funnit det värt pengarna att köpa ett integrerat grafikkort. Att tro att det skulle komma en PPU värd namnet integrerat med moderkortet är nog rätt naivt.
Likaså är jag knappast positiv till att de stora grafikkretstillverkarna skulle få ta tag i det. Om Nvidia eller ATi skulle ha integrerade PPU:er, så hade vi fått se ännu mera exempel på spel mer eller mindre skräddarsydda för en viss grafikkrets, vilket jag hade tyckt var riktigt sorgligt.
October 26, 2004
denstore wrote: [quote=WIRN][quote=denstore]...
Dock så har jag svårt att förstå varför folk hellre vill se dessa saker integrerade i befintliga lösningar? Tror de att man slipper betala då? Knappast. ...
Jo, ofta är det så, man slipper inte betala men det blir ofta billigare, iaf när produkten funnits på marknaden ett tag.
Tag bara integrerade ljudkort, grafikort och nätverkskort på ett mobo som ex, hur mycket extra måste man lägga ut för dom? svar:nästan inget, men om man köper de extra koster det en del.
Jo, fast hur bra är de integrerade sakerna? Oftast är de rätt taskiga till en början. Först i.o.m. Soundstorm fick vi ett ordentligt integrerat ljudkort, och jag har t.ex. hitintills inte en enda gång funnit det värt pengarna att köpa ett integrerat grafikkort. Att tro att det skulle komma en PPU värd namnet integrerat med moderkortet är nog rätt naivt.
Likaså är jag knappast positiv till att de stora grafikkretstillverkarna skulle få ta tag i det. Om Nvidia eller ATi skulle ha integrerade PPU:er, så hade vi fått se ännu mera exempel på spel mer eller mindre skräddarsydda för en viss grafikkrets, vilket jag hade tyckt var riktigt sorgligt.
Nog finns det integrerade dugliga kretsar, ljudkorten är ofta lika bra eller iaf nära, nätverkskorten duger till nästan allt osv... och jo, det har funnits dugliga integrerade grafikkort...
Och hur kan du vara säker på att en integrerad PPU skulle leda till spel sräddarsydda för dom, den chansen finns nog men den är minst lika stor att det inte blir så...
March 11, 2003
WIRN wrote:
Nog finns det integrerade dugliga kretsar, ljudkorten är ofta lika bra eller iaf nära, nätverkskorten duger till nästan allt osv... och jo, det har funnits dugliga integrerade grafikkort...
Och hur kan du vara säker på att en integrerad PPU skulle leda till spel sräddarsydda för dom, den chansen finns nog men den är minst lika stor att det inte blir så...
Du ställer inte så höga krav på din hårdvara, eller hur? Dugliga integrerade grafikkort? Vilket då, och till vad? I windows ja, i spel, nej.
Integrerade ljudkretsar? Tja, de kanske duger, men det är ju rätt rejält stor skillnad.
När jag pratade om att Nvidia och ATi, så menade jag om de skulle integrera PPU:n direkt till sina egna kretsar, eller på grafikkorten.
Att integrera PPU:n på moderkortet känns direkt vansinnigt. Det hade dragit upp priserna på moderkorten rätt dramatiskt, och det ger oss bara dyrare kort, med mindre valmöjligheter.
2 Guest(s)