AGEIA PhysX - Fysikprocessorn får ett pris|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AGEIA PhysX - Fysikprocessorn får ett pris
Awe-Psi
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 102
Member Since:
June 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
894767
May 21, 2005 - 8:56 am
sp_Permalink sp_Print

Jag håller med pesemisterna denna gång, det finns nog inte alls många som kan tänka sig spendera i den prisklassen. Men igentligen handlar det bara om hur mycket det faktiskt kommer göra för spelkänslan. I långa loppet kan det fungera, ifall det blir billigare och ifall vi får mer från spelen.

Oavsett om u3motorn har stöd för ppu så behöver de inte alls stödja ppu'n fullt. Däremot är det sagt att licensen som Epic köpte från SpeedTree innefattar runt 100 3d poly träd med färdiga fysik egenskaper för just ppu. Innebärandes att varje träd har t ex möjligheten för rörliga löv, där alla löven i träden kan följa vindens riktning eller bli skakade om trädet utsätts för någon kraft.

En saftig tanke.
Tänk er tanken om vatten i spel där vattnet bygger på x y z istället för bara en textur med lite effekter. Där vattenet i en "pool" kan separeras och droppa ner från "spelaren" sammtidigt som volymen töms ur polen. Eller att man skjuter in polen och det stänker vatten på saker runt omkring. Grus skulle kunna vara en funktion. Där det bildas skön friktion sammtidigt som man spottar ut grus bakom sig när man bränner ifrån nått med sin "bil".

Ja hur som helst., behovet är väl inte stort än. Men med tanke på hur mycket grafikkorten utvecklats de 2 senaste åren så är det nog möjligt att den delen saktas ner. Jag menar det finns ju rätt många grafikkort som ger en bra spelupplevelse idag för t ex krävande spel så som Doom3. Det kan i sin tur leda till att folk blir mer intresserade av att komplettera grafiken med lite fysik?

Men allt handlar väl om hur inovativa spelföretagen vill vara. Om de satsar på riktigt grymma funktioner så kommer det säkert gå. Annars blir det nog som surround ljud. Det lär dröja innan folk kör med det och många står utan.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
894790
May 21, 2005 - 10:21 am
sp_Permalink sp_Print

Under de år jag har hållit på med datorer, så har jag ständigt upplevt skeptisism gentemot saker som idag är helt självklara. Argumenten har nästan alltid varit "det är för dyrt", eller "det är ju bara för spel". Dessa saker är allt från ljudkort till hårddiskar. Ändå så tror jag att de flesta sitter på de sakerna idag.
Prissättningen på Ageiakortet känns i mitt tycke inte så blodigt, men så är jag också lite knäpp.:)
Dock så har jag svårt att förstå varför folk hellre vill se dessa saker integrerade i befintliga lösningar? Tror de att man slipper betala då? Knappast. Det enda man får i en sådan lösning, är att man blir låst till just den kretsen eller versionen. En jämförelse är ljudgort och integrerad grafik. För mig är de inte direkt alternativ till bättre saker, och jag hade hellre sett att man kunde köpa moderkort helt utan dessa "finesserna".
Jag är såklart inget orakel, men jag tror starkt på PhysX, och tror nog att när det väl är här, så kommer få personer att tveka. Förbättrad fysik är ett steg i utvecklingen, och i min mening kanske det som sätter mest begränsningar i dagens spel.

Avatar
Kilroy
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 88
Member Since:
May 2, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
894824
May 21, 2005 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Kilroy]Första Generationens PPUer är inte riktiade till massmarknaden, utan bara till sånna som spenderar stora pengar på sin maskin för att vara värst...

Och det är tur att dom finns, för detta är ett jättebra och viktigt steg mot Multicore i störreutsträckning...

Massmarknaden lär snabbt bli varse skillnaden. De kommer att handla....:)

Jag tvivlar på att massmarknaden invester i 2-3000 kronor extra för detta... 🙂
Men när det blir billigare så jäklar... 🙂

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
894842
May 21, 2005 - 12:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Kilroy wrote: [quote=denstore][quote=Kilroy]Första Generationens PPUer är inte riktiade till massmarknaden, utan bara till sånna som spenderar stora pengar på sin maskin för att vara värst...

Och det är tur att dom finns, för detta är ett jättebra och viktigt steg mot Multicore i störreutsträckning...

Massmarknaden lär snabbt bli varse skillnaden. De kommer att handla....:)

Jag tvivlar på att massmarknaden invester i 2-3000 kronor extra för detta... 🙂
Men när det blir billigare så jäklar... 🙂

Det beror ju helt på hur du definierar massmarknaden. Självklart kommer inte PPU att vara särskilt intressant för kontorsdatorer, men absolut för de som spelar spel. Just av denna anledningen ser jag ingen som helst nytta med att implementera en PPU på moderkorten. Inte heller ser jag att det skulle vara vansinnesdyrt. Jag misstänker att kombinationen mid-endkort och PPU kommer att ge en betydligt bättre spelupplevelse än bara ett ensamt High-endkort. Vi vet ju alla när det brukar börja gå långsamt i spel. Så fort det blir många saker på skärmen samtidigt, som skall röra sig individuellt, då blir det sirap. Med PhysX, så lär inte det hända, och det är något som jag tror de flesta någorlunda entusiastiska gamers ser som det primära.

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
894848
May 21, 2005 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Fortfarande nöjd me mitt 6800 GT, varför ska man byta så fort det kommer ut?

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
894851
May 21, 2005 - 12:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Black_light wrote: Fortfarande nöjd me mitt 6800 GT, varför ska man byta så fort det kommer ut?

Men det är det som är poängen, och hela anledningen att det bara är dumt om man tvunget skall integrera allt i samma kort. Nu, med detta kortet kommer du att kunna uppgradera till PhysX, och ändå behålla ditt fullt fungerande 6800GT. Och antagligen kommer det att göra mer på sig än att köpa ett nytt High-endkort igen.

spidey
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1408
Member Since:
July 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
894882
May 21, 2005 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Dyyyrt :bgrin:

undra om man märker någon skillnad med den och utan ?

Man får läsa Rec på den när den kommer ut

Deathtome
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
Member Since:
February 9, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
895588
May 22, 2005 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Hahahaha, kul och läsa om alla skeptiker... kommer ihåg hur det var när man skaffade sitt Voodoo 1 kort. Vet inte vad det kostade fick det i julklapp, men det är verkligen samma sak. Tror inte det fanns så många spel som klarade det förutom Quake då 🙂 (alltså toppspel)

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
895592
May 22, 2005 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Kommer man kunna använda kortet som någon slags generell avlastning även när spelet inte är direkt kodat för just PhysX? Det skulle ju vara rätt trevligt...

//Andreas

SuxDeluxe
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
Member Since:
November 26, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
895594
May 22, 2005 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Under de år jag har hållit på med datorer, så har jag ständigt upplevt skeptisism gentemot saker som idag är helt självklara. Argumenten har nästan alltid varit "det är för dyrt", eller "det är ju bara för spel". Dessa saker är allt från ljudkort till hårddiskar. Ändå så tror jag att de flesta sitter på de sakerna idag.
Prissättningen på Ageiakortet känns i mitt tycke inte så blodigt, men så är jag också lite knäpp.:)
Dock så har jag svårt att förstå varför folk hellre vill se dessa saker integrerade i befintliga lösningar? Tror de att man slipper betala då? Knappast. Det enda man får i en sådan lösning, är att man blir låst till just den kretsen eller versionen. En jämförelse är ljudgort och integrerad grafik. För mig är de inte direkt alternativ till bättre saker, och jag hade hellre sett att man kunde köpa moderkort helt utan dessa "finesserna".
Jag är såklart inget orakel, men jag tror starkt på PhysX, och tror nog att när det väl är här, så kommer få personer att tveka. Förbättrad fysik är ett steg i utvecklingen, och i min mening kanske det som sätter mest begränsningar i dagens spel.

Jag tyckte jämförelsen med surroundljud var rätt vettig. Jag tror alla är överens om att 5.1-ljud runtom när man spelar tillför spelandet en hel del. Ändå är det långtifrån alla som kör med det. Ännu en grej att lägga pengar på, och ännu en grej som tar plats. Känns nästan mer så med den här produkten tycker jag.

För 3000 spänn extra för datorn, utöver allt annat, förväntar jag mig avsevärt förbättrad grafik och effekter. Tror ärligt talat inte det kommer bli tillräckligt stor skillnad på ett bra tag, innan det finns allmänt stöd inbyggt i spelen. Men visst, i framtiden så kommer PPU i någon form finnas i de allra flesta speldatorer skulle jag tro. Tror dock inte det hela tar fart förrän ATI och Nvidia börjar integrera det i sina grafikkort.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
895598
May 22, 2005 - 9:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Kommer man kunna använda kortet som någon slags generell avlastning även när spelet inte är direkt kodat för just PhysX? Det skulle ju vara rätt trevligt...

//Andreas

Som jag har förstått det, så är det inte särskilt svårt att programera för PhysX, och just därför verkar det som om många kommer att hoppa på tåget med sina kommande spel, även om de inte implementerar det fullt ut. Antagligen blir det väl just att de avlastar spelmotorns befintliga fysik med hjälp av Ageia-kretsen.
Hur man än vänder och vrider på det, så kommer det nog att vara ett rejält lyft för de spelen som utnyttjar det fullt ut, och jag kan bara gissa hur segt de spelen kommer att gå utan PhysX. Tänk Matrox Mystiqe kontra Voodoo. Brrr.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
895687
May 23, 2005 - 6:40 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Delph1]Kommer man kunna använda kortet som någon slags generell avlastning även när spelet inte är direkt kodat för just PhysX? Det skulle ju vara rätt trevligt...

//Andreas

Som jag har förstått det, så är det inte särskilt svårt att programera för PhysX, och just därför verkar det som om många kommer att hoppa på tåget med sina kommande spel, även om de inte implementerar det fullt ut. Antagligen blir det väl just att de avlastar spelmotorns befintliga fysik med hjälp av Ageia-kretsen.
Hur man än vänder och vrider på det, så kommer det nog att vara ett rejält lyft för de spelen som utnyttjar det fullt ut, och jag kan bara gissa hur segt de spelen kommer att gå utan PhysX. Tänk Matrox Mystiqe kontra Voodoo. Brrr.

Nu vart jag lite gladare 🙂

//Andreas

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
895749
May 23, 2005 - 9:02 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:

Nu vart jag lite gladare 🙂

//Andreas

Ta inte mina funderingar som sanning bara. Jag tror jag har läst det mesta som man kan hitta om PhysX, men det verkar vara en rätt stor osäkerhet bland "experterna". Jag skulle dock tro att PhysX eller något liknande är tvunget att komma snart, då det känns som att det inte går att föra grafiken mycket längre fram utan en bra fysikhanterare.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
895761
May 23, 2005 - 9:30 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Delph1]

Nu vart jag lite gladare 🙂

//Andreas

Ta inte mina funderingar som sanning bara. Jag tror jag har läst det mesta som man kan hitta om PhysX, men det verkar vara en rätt stor osäkerhet bland "experterna". Jag skulle dock tro att PhysX eller något liknande är tvunget att komma snart, då det känns som att det inte går att föra grafiken mycket längre fram utan en bra fysikhanterare.

Klart att vi inte tar dina ord som sanning.
Men en sak vet jag...om detta fungerar lika bra som i teorin så vet jag en herre i Lund som sitter där med blöta brallor. 😉

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
Member Since:
September 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
895772
May 23, 2005 - 9:57 am
sp_Permalink sp_Print

Skulle inte Longhorns gränssnitt vara 3daccelererat?
Är det bara jag som ser möjligheterna? Med en PPU så kan man ju ha fysiken i windowsgränssnitten. Man kankse vill ha fönster av vatten? Sten? Sand? Trä?
Det hela kanske tar en intressant vändning.

Jag tror att PPUn kommer att ha fler användningsområden än vad vi förväntar oss.
Sen så kommer ju spel kunna dra stor nytta av fysiken, för inom 1 till 3 år kommer datorgrafiken vara i klass med PS3, och vad tjänar man med att ha sån grafik om något så elementärt som fysiken inte funkar som det ska?

för er som inte vet hur PS3 grafik kommer att se ut än:
http://media.ps3.ign.com/media.....wmvlow.wmv

utan nån ordentlig fysikprocessor så är sån grafik lite bortkastat säger jag bara.
Men jag tror att det kommer att bli en del av grafikkorten, så som "pixelshader" eller vertexshader-enheter och HW o allt vad det heter.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
895792
May 23, 2005 - 10:34 am
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: Skulle inte Longhorns gränssnitt vara 3daccelererat?
Är det bara jag som ser möjligheterna? Med en PPU så kan man ju ha fysiken i windowsgränssnitten. Man kankse vill ha fönster av vatten? Sten? Sand? Trä?
Det hela kanske tar en intressant vändning.

Jag tror att PPUn kommer att ha fler användningsområden än vad vi förväntar oss.
Sen så kommer ju spel kunna dra stor nytta av fysiken, för inom 1 till 3 år kommer datorgrafiken vara i klass med PS3, och vad tjänar man med att ha sån grafik om något så elementärt som fysiken inte funkar som det ska?

för er som inte vet hur PS3 grafik kommer att se ut än:
http://media.ps3.ign.com/media.....wmvlow.wmv

utan nån ordentlig fysikprocessor så är sån grafik lite bortkastat säger jag bara.
Men jag tror att det kommer att bli en del av grafikkorten, så som "pixelshader" eller vertexshader-enheter och HW o allt vad det heter.

Det ryktas rätt frekvent om att det där inte är ingame-grafik. Framför allt Killzone-trailern har många varit extremt skeptiska till.
Och förövrigt så tror jag inte det kommer att dröja några år innan datorspelen är ifatt konsollerna. När PS3 är ute, så kommer vi redan ha passerat nästa generations grafikkort, och sitta och vänta på de första bilderna på ytterligare nästa.

Dock så är dina tankar om Longhorn mycket intressanta.

Avatar
WIRN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 520
Member Since:
October 26, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
896179
May 23, 2005 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: ...
Dock så har jag svårt att förstå varför folk hellre vill se dessa saker integrerade i befintliga lösningar? Tror de att man slipper betala då? Knappast. ...

Jo, ofta är det så, man slipper inte betala men det blir ofta billigare, iaf när produkten funnits på marknaden ett tag.
Tag bara integrerade ljudkort, grafikort och nätverkskort på ett mobo som ex, hur mycket extra måste man lägga ut för dom? svar:nästan inget, men om man köper de extra koster det en del.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
896184
May 23, 2005 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

WIRN wrote: [quote=denstore]...
Dock så har jag svårt att förstå varför folk hellre vill se dessa saker integrerade i befintliga lösningar? Tror de att man slipper betala då? Knappast. ...

Jo, ofta är det så, man slipper inte betala men det blir ofta billigare, iaf när produkten funnits på marknaden ett tag.
Tag bara integrerade ljudkort, grafikort och nätverkskort på ett mobo som ex, hur mycket extra måste man lägga ut för dom? svar:nästan inget, men om man köper de extra koster det en del.

Jo, fast hur bra är de integrerade sakerna? Oftast är de rätt taskiga till en början. Först i.o.m. Soundstorm fick vi ett ordentligt integrerat ljudkort, och jag har t.ex. hitintills inte en enda gång funnit det värt pengarna att köpa ett integrerat grafikkort. Att tro att det skulle komma en PPU värd namnet integrerat med moderkortet är nog rätt naivt.
Likaså är jag knappast positiv till att de stora grafikkretstillverkarna skulle få ta tag i det. Om Nvidia eller ATi skulle ha integrerade PPU:er, så hade vi fått se ännu mera exempel på spel mer eller mindre skräddarsydda för en viss grafikkrets, vilket jag hade tyckt var riktigt sorgligt.

Avatar
WIRN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 520
Member Since:
October 26, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
896314
May 23, 2005 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=WIRN][quote=denstore]...
Dock så har jag svårt att förstå varför folk hellre vill se dessa saker integrerade i befintliga lösningar? Tror de att man slipper betala då? Knappast. ...

Jo, ofta är det så, man slipper inte betala men det blir ofta billigare, iaf när produkten funnits på marknaden ett tag.
Tag bara integrerade ljudkort, grafikort och nätverkskort på ett mobo som ex, hur mycket extra måste man lägga ut för dom? svar:nästan inget, men om man köper de extra koster det en del.

Jo, fast hur bra är de integrerade sakerna? Oftast är de rätt taskiga till en början. Först i.o.m. Soundstorm fick vi ett ordentligt integrerat ljudkort, och jag har t.ex. hitintills inte en enda gång funnit det värt pengarna att köpa ett integrerat grafikkort. Att tro att det skulle komma en PPU värd namnet integrerat med moderkortet är nog rätt naivt.
Likaså är jag knappast positiv till att de stora grafikkretstillverkarna skulle få ta tag i det. Om Nvidia eller ATi skulle ha integrerade PPU:er, så hade vi fått se ännu mera exempel på spel mer eller mindre skräddarsydda för en viss grafikkrets, vilket jag hade tyckt var riktigt sorgligt.

Nog finns det integrerade dugliga kretsar, ljudkorten är ofta lika bra eller iaf nära, nätverkskorten duger till nästan allt osv... och jo, det har funnits dugliga integrerade grafikkort...
Och hur kan du vara säker på att en integrerad PPU skulle leda till spel sräddarsydda för dom, den chansen finns nog men den är minst lika stor att det inte blir så...

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
896342
May 23, 2005 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

WIRN wrote:
Nog finns det integrerade dugliga kretsar, ljudkorten är ofta lika bra eller iaf nära, nätverkskorten duger till nästan allt osv... och jo, det har funnits dugliga integrerade grafikkort...
Och hur kan du vara säker på att en integrerad PPU skulle leda till spel sräddarsydda för dom, den chansen finns nog men den är minst lika stor att det inte blir så...

Du ställer inte så höga krav på din hårdvara, eller hur? Dugliga integrerade grafikkort? Vilket då, och till vad? I windows ja, i spel, nej.
Integrerade ljudkretsar? Tja, de kanske duger, men det är ju rätt rejält stor skillnad.

När jag pratade om att Nvidia och ATi, så menade jag om de skulle integrera PPU:n direkt till sina egna kretsar, eller på grafikkorten.
Att integrera PPU:n på moderkortet känns direkt vansinnigt. Det hade dragit upp priserna på moderkorten rätt dramatiskt, och det ger oss bara dyrare kort, med mindre valmöjligheter.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 75
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL