AGEIA PhysX - Fysikprocessorn får ett pris|Page 3|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AGEIA PhysX - Fysikprocessorn får ett pris
Calle2003
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 327
Member Since:
September 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
896363
May 23, 2005 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

PPU kommer att vara implementerad i PS3, stöder PS3 optisk mus är det en given spelmaskin 🙂
Satt och räknade och jämförde:
PC: AMD X2 5000:- nVidia G70 5000:- PPU 2500:- Moderkort 1500:- Minne 2000:- HD 1500:- DVD 500:- Chassi 1000:- TOTALT 19 000:-

PS3: 4000:-

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
896381
May 23, 2005 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Calle2003 wrote: PPU kommer att vara implementerad i PS3, stöder PS3 optisk mus är det en given spelmaskin 🙂
Satt och räknade och jämförde:
PC: AMD X2 5000:- nVidia G70 5000:- PPU 2500:- Moderkort 1500:- Minne 2000:- HD 1500:-DVD 500:- Chassi 1000:- TOTALT 19 000:-

PS3: 4000:-

Inte så given som det verkar i reklamen. Xbox360 verkar dra spelen lika bra eller bättre. Utöver det så har du nog räknat med lite väl höga priser på PC:n, och egentligen tycker jag att PC:ns stora fördel är flexibiliteten. Den klarar allt konsollerna gör, och en massa annat utöver det.

Avatar
WIRN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 520
Member Since:
October 26, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
896480
May 24, 2005 - 7:12 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=WIRN] Nog finns det integrerade dugliga kretsar, ljudkorten är ofta lika bra eller iaf nära, nätverkskorten duger till nästan allt osv... och jo, det har funnits dugliga integrerade grafikkort...
Och hur kan du vara säker på att en integrerad PPU skulle leda till spel sräddarsydda för dom, den chansen finns nog men den är minst lika stor att det inte blir så...

Du ställer inte så höga krav på din hårdvara, eller hur? Dugliga integrerade grafikkort? Vilket då, och till vad? I windows ja, i spel, nej.
Integrerade ljudkretsar? Tja, de kanske duger, men det är ju rätt rejält stor skillnad.

När jag pratade om att Nvidia och ATi, så menade jag om de skulle integrera PPU:n direkt till sina egna kretsar, eller på grafikkorten.
Att integrera PPU:n på moderkortet känns direkt vansinnigt. Det hade dragit upp priserna på moderkorten rätt dramatiskt, och det ger oss bara dyrare kort, med mindre valmöjligheter.

Integrerat ljudkortet fungerar för 95% av alla användare (komihåg att "datanördar" som vi ändå är en minoritet, själv har jag köpt till ett extra ljudkort) och jo, det har funnits hyffsade integrerade grafikkort även för gamers, när gforce2 var aktuellt fanns det mobon med dessa.
Jag förstår att du menade integrerad på grafikortet eller deras kretsar, men det behöver inte betyda spel anpassade för ett visst märke.
Och vem har inte påstått att någon borde/kommer integrera PPU på mobon.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
896589
May 24, 2005 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

WIRN wrote: [quote=denstore][quote=WIRN] Nog finns det integrerade dugliga kretsar, ljudkorten är ofta lika bra eller iaf nära, nätverkskorten duger till nästan allt osv... och jo, det har funnits dugliga integrerade grafikkort...
Och hur kan du vara säker på att en integrerad PPU skulle leda till spel sräddarsydda för dom, den chansen finns nog men den är minst lika stor att det inte blir så...

Du ställer inte så höga krav på din hårdvara, eller hur? Dugliga integrerade grafikkort? Vilket då, och till vad? I windows ja, i spel, nej.
Integrerade ljudkretsar? Tja, de kanske duger, men det är ju rätt rejält stor skillnad.

När jag pratade om att Nvidia och ATi, så menade jag om de skulle integrera PPU:n direkt till sina egna kretsar, eller på grafikkorten.
Att integrera PPU:n på moderkortet känns direkt vansinnigt. Det hade dragit upp priserna på moderkorten rätt dramatiskt, och det ger oss bara dyrare kort, med mindre valmöjligheter.

Integrerat ljudkortet fungerar för 95% av alla användare (komihåg att "datanördar" som vi ändå är en minoritet, själv har jag köpt till ett extra ljudkort) och jo, det har funnits hyffsade integrerade grafikkort även för gamers, när gforce2 var aktuellt fanns det mobon med dessa.
Jag förstår att du menade integrerad på grafikortet eller deras kretsar, men det behöver inte betyda spel anpassade för ett visst märke.
Och vem har inte påstått att någon borde/kommer integrera PPU på mobon.

Det var iofs du som började prata om att integrerade lösningar var bra. Själv anser jag faktiskt att de till 80% är skit. Ingen flexibilitet, och om de fallerar, så är det kört. Överhuvudtaget hade jag hoppats på att moderkortstillverkarna skulle släppa sina moderkort i "nakna versioner, så att folk själva kunde få komponera sina datorer. Men så lär det inte bli så länge det säljer bra med långa listningar på vad som ingår.

Och när det kommer till integrerade grafiklösningar, så visst fanns det GF2 på vissa moderkort. Dock så var det knappast GF2 Pro eller Ultra som satt monterade, utan MX, och till på köpet använde de primärminnet till grafiken. Inte särskilt effektivt alltså. Och detta var på den tiden när PC133 var bra och snabbt primärminne. Och inte minst var det nästan förödiskt för prestandan, då de flesta satt med 256Mb primär, och att då sno 32 av dessa till grafiken gjorde inte direkt Win XP eller ens W2K mycket piggare.

Avatar
WIRN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 520
Member Since:
October 26, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
896705
May 24, 2005 - 12:55 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=WIRN][quote=denstore][quote=WIRN] Nog finns det integrerade dugliga kretsar, ljudkorten är ofta lika bra eller iaf nära, nätverkskorten duger till nästan allt osv... och jo, det har funnits dugliga integrerade grafikkort...
Och hur kan du vara säker på att en integrerad PPU skulle leda till spel sräddarsydda för dom, den chansen finns nog men den är minst lika stor att det inte blir så...

Du ställer inte så höga krav på din hårdvara, eller hur? Dugliga integrerade grafikkort? Vilket då, och till vad? I windows ja, i spel, nej.
Integrerade ljudkretsar? Tja, de kanske duger, men det är ju rätt rejält stor skillnad.

När jag pratade om att Nvidia och ATi, så menade jag om de skulle integrera PPU:n direkt till sina egna kretsar, eller på grafikkorten.
Att integrera PPU:n på moderkortet känns direkt vansinnigt. Det hade dragit upp priserna på moderkorten rätt dramatiskt, och det ger oss bara dyrare kort, med mindre valmöjligheter.

Integrerat ljudkortet fungerar för 95% av alla användare (komihåg att "datanördar" som vi ändå är en minoritet, själv har jag köpt till ett extra ljudkort) och jo, det har funnits hyffsade integrerade grafikkort även för gamers, när gforce2 var aktuellt fanns det mobon med dessa.
Jag förstår att du menade integrerad på grafikortet eller deras kretsar, men det behöver inte betyda spel anpassade för ett visst märke.
Och vem har inte påstått att någon borde/kommer integrera PPU på mobon.

Det var iofs du som började prata om att integrerade lösningar var bra. Själv anser jag faktiskt att de till 80% är skit. Ingen flexibilitet, och om de fallerar, så är det kört. Överhuvudtaget hade jag hoppats på att moderkortstillverkarna skulle släppa sina moderkort i "nakna versioner, så att folk själva kunde få komponera sina datorer. Men så lär det inte bli så länge det säljer bra med långa listningar på vad som ingår.

Och när det kommer till integrerade grafiklösningar, så visst fanns det GF2 på vissa moderkort. Dock så var det knappast GF2 Pro eller Ultra som satt monterade, utan MX, och till på köpet använde de primärminnet till grafiken. Inte särskilt effektivt alltså. Och detta var på den tiden när PC133 var bra och snabbt primärminne. Och inte minst var det nästan förödiskt för prestandan, då de flesta satt med 256Mb primär, och att då sno 32 av dessa till grafiken gjorde inte direkt Win XP eller ens W2K mycket piggare.

Jaja, vi kan spekullera med 1000 inlägg utan att kommafram till i fall det kommer intregrerade PPUer och i fall de blir bra eller inte, vi får helt enkelt vänta och se...

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
896710
May 24, 2005 - 12:59 pm
sp_Permalink sp_Print

En sak med integrerade kretsar på moderkorten är att det alltför för ofta blir budgetlösningar i syfte att hålla ner priset på moderkortet.
Det är så mycket bättre med moderkort med lite mindre extra features som kan gå sönder i mitt tycke.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 43
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL