AGEIA PhysX kan beställas hos Alienware senare under dagen|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AGEIA PhysX kan beställas hos Alienware senare under dagen
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 22, 2006 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

AGEIA som nyligen släppte en pressrelease om sin PhysX SDK för PlayStation 3 är för tillfället på Game Developer Conference i San Jose för att visa upp sin PhysX grafikprocessor och man har redan haft sin första presskonferens där man visat upp en del teknikdemos och talat om PhysX. På Firingsquad har man publicerat en artikel om AGEIAs presskonferens och vi får bland annat veta att de första PhysX-korten ska börja säljas idag (!), vad det verkar dock endast genom PC-byggaren Alienware. Någon information om när PhysX-korten kommer dyka upp på den vanliga konsumentmarknaden har man inga uppgifter om, inte heller vad korten kommer kosta. Något vi dock borde få reda på senare idag om uppgifterna om Alienware stämmer.

AGEIA berättade också att man samarbetar med 60 olika spelutvecklare och att över 100 speltitlar ska stödja PhysX under 2006 och 2007.

"The first games that will support the card will be Cryptic Studios' superhero MMORPG City of Villains and the 2005 first person shooter Bet on Soldier. For City of Villains, the folks at Cryptic will actually have an AGEIA card in their servers to handle the really intense scenes of interaction in the game. The player will still have to have AGEIA’s PhysX card installed in their PC in order to see the effects."

[Image Can Not Be Found] AGIEA PhysX teknikdemo

Den första fysikprocessorn verkar med andra ord närma sig våra datorer med stormsteg och vi ser helt klart fram emot att höra mer från GDC där AGEIA tydligen ska ha demomaskiner med PhysX-kort tillgängliga under dag 2. Något som borgar för många "hands-on" reportage i veckan.

:: Läs hela artikeln på Firingsquad

robboy
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
1026082
March 22, 2006 - 12:20 pm
sp_Permalink sp_Print

jag läste hela artikeln.. men kollar man på deras tech demon är deras fysiska "lekar" om man kallar det så överdrivna kommer spel utvecklarna utnytja korten till 100%?. jag tycker inte att Halflife2 saknar något i fysik väg.. det har allt man kan tänka sig + bra prestanda. så jag ser inte riktigt vad jag ska ha en sådan här prolle till!?

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
1026090
March 22, 2006 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Halflife 2 är inte direkt ett av de mest prestandakrävande spelen ute på marknaden.

Det finns spel som kräver mycket mer och det är nog där den här kommer in. Spelen utvecklas i väldigt hög takt och spel som är moderna och krävande idag kommer inte ens vara nära de ledande spelen om ett år.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1026093
March 22, 2006 - 12:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror det du säger är mycket intressant för det är just detta "hinder" AGEIA har att överkomma.

Fysik i spel är så pass nytt, visst har det funnits länge men det är inte förrän HL2 kom ut som det användes i större skala, och samtidigt är det inget som krävs för att man ska kunna spela ett spel. Man vet helt enkelt inte riktigt vad det kan tillföra ännu. Vad jag försöker säga är att man nog inte vet vad man missar förrän man ser det med egna ögon.
Det är precis som att man sitter med en i sitt eget tycke en trevlig monitor (bara ett exempel) som man inte tycker det är något fel på. Men när man sedan byter ut denna mot en värre modell är det omöjligt att gå tillbaka och man ser direkt vad man missat tidigare.

Tror det är lite så med PPU-konceptet också. Man kan nog inte riktigt tänka vilka dörrar som kan öppnas rent spelupplevelssemässigt. 🙂

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
1026100
March 22, 2006 - 1:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: Jag tror det du säger är mycket intressant för det är just detta "hinder" AGEIA har att överkomma.

Fysik i spel är så pass nytt, visst har det funnits länge men det är inte förrän HL2 kom ut som det användes i större skala, och samtidigt är det inget som krävs för att man ska kunna spela ett spel. Man vet helt enkelt inte riktigt vad det kan tillföra ännu. Vad jag försöker säga är att man nog inte vet vad man missar förrän man ser det med egna ögon.
Det är precis som att man sitter med en i sitt eget tycke en trevlig monitor (bara ett exempel) som man inte tycker det är något fel på. Men när man sedan byter ut denna mot en värre modell är det omöjligt att gå tillbaka och man ser direkt vad man missat tidigare.

Tror det är lite så med PPU-konceptet också. Man kan nog inte riktigt tänka vilka dörrar som kan öppnas rent spelupplevelssemässigt. 🙂

För att inte tala om skillnaden det gjorde att köpa sig ett Voodoo på den tiden det begav sig. Att starta Quake 2 gjorde att dregglet började flöda. Om den skillnaden är lika stor nu med ett Fysik-kort så tror jag det kommer bli den effekten igen.

Före Efter

Roquake
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 322
1026105
March 22, 2006 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Kommer också ihåg när Voodoo-korten kom ut. När jag skulle kolla det hos en kompis så tappade jag hakan för det var så j-a snyggt!

Hoppas det är samma sak med Ageia! 🙂

/Roger

tiggre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 739
1026116
March 22, 2006 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

jag och polaren beställde varsit orchid righteous 3d 4mb från staterna...

state of the art då... tror physx är första gången efter det som jag kommer dreggla 🙂

P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1026126
March 22, 2006 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Trespasser, någon? fin fysik i det spelet

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
1026146
March 22, 2006 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Xenomorphed wrote: Trespasser, någon? fin fysik i det spelet

För att inte tala om Geo-Mod fysiken i Red Faction. blev aldrig någon hit, trots hur bra det funkade.

http://en.wikipedia.org/wiki/I.....Geomod.jpg

EDIT: Ang. nyheten, nu går det att köpa PhysX kortet på alienware.com, men endast i någon av deras topprestanda datorer.

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
1026164
March 22, 2006 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Till att börja med tror jag inte det kommer att vara krav på att ha ett PhysX-kort heller, det kommer förmodligen bara att användas för att göra effekterna som finns mycket snyggare (ungefär som ett bättre grafikkort gör för grafiken idag).
Sen då den installerade basen börjar bli tillräckligt hög kan det nog komma titlar som antingen kräver det, eller iaf har parallella kodvägar för folk med eller utan!

Cirap
Member
Medlem
1026171
March 22, 2006 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Ghost Recon Advanced Warfighter kommer ha stöd för PhysX.

De som vill se skillnaded mellan en dator med endast CPU/GPU vs. CPU/GPU/PPU kan kolla in följande länk!

http://physx.ageia.com/footage.html

EDIT:

såg även detta

How much does AGEIA PhysX cost?

PhysX accelerators are very affordable with an MSRP of $299

Where can I buy an AGEIA PhysX Accelerator

PhysX Accelerator add-in cards are available today from leading game system vendors including Dell, Alienware and Falcon Northwest and soon from top card makers BFG and ASUS.

"Very affordable" - yeah, right.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1026211
March 22, 2006 - 8:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Beror på hur man ser på det. 3000kr är väl ungefär vad man betalar för ett mid-end graffe.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Cirap
Member
Medlem
1026213
March 22, 2006 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

för ett grafikkort skulle jag absolut kunna betala 3000kr för, men för ett kort som gör lite bättre fysiska effekter bara? tveksamt

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1026217
March 22, 2006 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Men se det såhär, ett PhysX skall inte uppdateras lika ofta som ett graffe kanske.
Är väl mer tänkt som en hjälpprocessor som bara tar hand om fysiken.
Sedan att det lanseras för en 3000 borde väl betyda att när efterfrågan ökar kan
priset komma ner ordentligt.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Cirap
Member
Medlem
1026234
March 22, 2006 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Från Alienware:

Ageia PhysX Physics Processing Unit w/ 128MB GDDR3 [+$274 or $9/mo.]

någon som vet hur det ska kopplas rent fysiskt? GDDR3 är väl specifikt för grafikkort? PCI? PCIe (x1 /x8/ x16)?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 37
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL