AGEIA PhysX recenserad|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AGEIA PhysX recenserad
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 5, 2006 - 9:13 am
sp_Permalink sp_Print

AGEIA PhysX har sedan några veckor tillbaka skeppats i datorsystem från Dell och Alienware men det är inte förren nu i maj som de första fysikacceleratorkorten kommer dyka upp på konsumentmarknaden och det tillsammans med den första stora speltiteln som stödjer tekniken. Vi har redan sett lite prov på vad AGEIA PhysX gör för effekterna i Ghost Recon: Advanced Warfighter och även om det var tydliga skillnader var det knappast någon revolutionerande känsla man fick. Nu har de första recensionerna dykt upp på AGEIAs PhysX fysikprocessor där vi även får ta del av lite prestandatester och resultaten är kanske inte så imponerande som man hade hoppats. Med endast ett fåtal speltitlar som överhuvudtaget stödjer PhysX är det helt klart för tidigt att dra en bra slutsats men det faktum att AGEIA fortfarande väntar på en riktig "super-speltitel" för att marknadsföra PhysX är helt klart.

GRAW har inte visat sig vara denna titel då man trots sitt stöd för PhysX inte verkar dra allt för stor nytta av kraften i fysikprocessorn. Prestandatesterna indikerar också att datorns processor fortfarande får hjälpa till en hel del vid fysikaccelereringen och även om man får märkbart mer effekter dras även prestandan ner märkbart med PhysX aktiverat.

Bet on Soldier employs much the same tactic, using the PPU to enable visual effects. The PPU does work intermittently, but the large amount of game physics is still done on the CPU in both BoS and GR:AW.

Både Hexus och Anandtech har publicerat kortare recensioner/förhandstittar på AGEIA PhysX med både prestandatester och egna kommentarer kring PhysX funktionalitet.

:: Hexus :: Anandtech ::

Avatar
Gascogne
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 683
Member Since:
August 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1038823
May 5, 2006 - 12:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite väl dyrt med 3000 riksdaler för ett kort som har enbart hand om fysik i spel. 😕

Men ska bli intressant vad de olika spelskaparna kan göra med kortet i framtiden.

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
Member Since:
January 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1038854
May 5, 2006 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ser gärna "Only for PhysiX" spel relativt snart, det skulle snabba upp övergången och ge mycket trevligare spel.

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1038861
May 5, 2006 - 2:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, tror också det har med det att göra, för att behålla kompatibiliteten mot system utan PPU så kan man inte förlita sig allt för mycket på den. Dock borde det ju gå att göra skiljda kodvägar i spelkoden för om man har/inte har PPU, dock krävs det säkert bra mycket mera arbete att göra en egen kodväg för ett kort, och då så få har det så lär utvecklarna inte känna det mödan värt.

UT2007 kan kanske bli den titeln som behövs!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 48
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL