April 17, 2005
AGEIA PhysX SDK har varit
på tapeten under lång tid som den första och dedikerade fysikprocessorn för
datorspel (PPU, Physics Processing Unit). Vi väntar dock fortfarande på de
första expansionskorten med AGEIAs PhysX-processor som enligt de ursprungliga
planerna skulle dykt upp för ett tag sedan. Man har dock alltid sagt att
hårdvaran kommer vänta på att mjukvara som stöjder den, med andra ord spel som
stödjer fysikacceleration i PhysX. PhysX har dock inte blivit bortglömt och i
alla fall Sony verkar satsa hårt på fysikacceleration inför lanseringen av
PlayStation 3. AGEIA har nu nämligen gått ut med en pressrelease som gör
gällande att man kommer att släppa en optimerad version av PhysX SDK
v2.4 för PlaySstation3s Cell-processor som ska skickas ut till registrerade
PS3-spelutvecklare.
"In the 2.4 release, several components of the AGEIA PhysX pipeline have been offloaded from the PPU of the PLAYSTATION®3 to the SPUs; developers can fully control the component deployment. This has resulted in a 50% reduction in maximum PPU load, leaving more room for game code and smooth frame rates."
Sony kommer som väntat inte använda någon dedikerad krets för fysikaccelerationen utan använda sig av Cell-processorns beryktade parallella arbetskraft.
Att även NVIDIA nyligen meddelat att man gett sig in på fysikacceleration med sitt stöd för Havok FX ger oss förhoppningar på lite mer intresse från spelutvecklare.
February 26, 2002
"GEIA PhysX pipeline have been offloaded from the PPU of the PLAYSTATION®3 to the SPUs; developers can fully control the component deployment."
WOW, redan? 😀
Sånt som var väntat om typ 3 spel-generationer från nu. Mycket lovande för 2007 då, med andra ord...
Tänk er Gran Turismo. Tänk er ett skyddsräcke i plåt som deformeras utåt mot stupet. Dammet från airbagen sticker i ögonen, och motorn på 670 hästar tränger in i kupen och mosar dina ben. Du känner hur bilen börjar rasa mot backen och några sekunder senare svartnar det.
Game over man, game over...
February 5, 2005
Härligt, Känns som PS3 har riktigt goda förutsättningar för rejält förbättrad fysik, använder spelutvecklaren PhysX fysikmotor kan man använda sig av den optimerade SDK:n, använder man havok så kan man använda sig av havok FX efterssom grafikkretsen är ett gf7 derivat.
Med stöd för både PhysX och Havok FX täcker man in ett väldigt brett område av spel och utvecklare!
1 Guest(s)