AGEIA PhysX SDK för PlayStation 3 optimerad för Cell|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AGEIA PhysX SDK för PlayStation 3 optimerad för Cell
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 22, 2006 - 8:05 am
sp_Permalink sp_Print

AGEIA PhysX SDK har varit
på tapeten under lång tid som den första och dedikerade fysikprocessorn för
datorspel (PPU, Physics Processing Unit). Vi väntar dock fortfarande på de
första expansionskorten med AGEIAs PhysX-processor som enligt de ursprungliga
planerna skulle dykt upp för ett tag sedan. Man har dock alltid sagt att
hårdvaran kommer vänta på att mjukvara som stöjder den, med andra ord spel som
stödjer fysikacceleration i PhysX. PhysX har dock inte blivit bortglömt och i
alla fall Sony verkar satsa hårt på fysikacceleration inför lanseringen av
PlayStation 3. AGEIA har nu nämligen gått ut med en pressrelease som gör
gällande att man kommer att släppa en optimerad version av PhysX SDK
v2.4 för PlaySstation3s Cell-processor som ska skickas ut till registrerade
PS3-spelutvecklare.

"In the 2.4 release, several components of the AGEIA PhysX pipeline have been offloaded from the PPU of the PLAYSTATION®3 to the SPUs; developers can fully control the component deployment. This has resulted in a 50% reduction in maximum PPU load, leaving more room for game code and smooth frame rates."

Sony kommer som väntat inte använda någon dedikerad krets för fysikaccelerationen utan använda sig av Cell-processorns beryktade parallella arbetskraft.

Att även NVIDIA nyligen meddelat att man gett sig in på fysikacceleration med sitt stöd för Havok FX ger oss förhoppningar på lite mer intresse från spelutvecklare.

Imagine
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 159
Member Since:
February 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1026118
March 22, 2006 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

"GEIA PhysX pipeline have been offloaded from the PPU of the PLAYSTATION®3 to the SPUs; developers can fully control the component deployment."

WOW, redan? 😀

Sånt som var väntat om typ 3 spel-generationer från nu. Mycket lovande för 2007 då, med andra ord...

Tänk er Gran Turismo. Tänk er ett skyddsräcke i plåt som deformeras utåt mot stupet. Dammet från airbagen sticker i ögonen, och motorn på 670 hästar tränger in i kupen och mosar dina ben. Du känner hur bilen börjar rasa mot backen och några sekunder senare svartnar det.

Game over man, game over...

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1026151
March 22, 2006 - 5:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Härligt, Känns som PS3 har riktigt goda förutsättningar för rejält förbättrad fysik, använder spelutvecklaren PhysX fysikmotor kan man använda sig av den optimerade SDK:n, använder man havok så kan man använda sig av havok FX efterssom grafikkretsen är ett gf7 derivat.
Med stöd för både PhysX och Havok FX täcker man in ett väldigt brett område av spel och utvecklare!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 33
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL