April 17, 2005
AGEIA har inte direkt fått en helt smärtfri start på marknaden med sin
fyskaccelerator PhysX. De första testerna vi tidigar rapporterat om har alla
beklagat sig över sämre prestanda och realtivt få extra fysikeffekter, en
ekvation som inte direkt går ihop med särskilt priset på AGEIAs expansionskort
som säljs av ASUS och BFG. AGEIA var dock väldigt kvicka med att släppa en ny
drivrutin för sin PPU som skulle lösa de prestandaproblem som uppvisades, eller
åtminstone förbättre prestandan märkbart. På Anandtech har man efter sina första
tester nu publicerat en uppdaterad prestandaartikel med PhysX där man använt sig
av AGEIAs nya drivrutin.
Tyvärr är det inte alldeles för mycket som har hänt sedan sist och fortfarande verkar det som att det finns en tydlig flaskhals i AGEIAs implemation av sin PPU. Om det är relaterat till drivrutiner, kortets hårdvara eller kanske PCI-bussen är dock svårt att säga. Fortfarande finns det mycket potential i AGEIAs PhysX koncept men det verkar långt ifrån vara en lösning som man borde lägga flera tusen kronor på i dagsläget.
March 11, 2003
Problemen som har visats med PhysX har ju inte direkt varit några mysterium, och de kan knappast lösas med några drivrutiner. Saken är ju att speltillverkarna bara har bultat på PhysX-fysiken på den befintliga spelmotorn. Alltså får datorn både sköta den fysik som finns i spelet från början, och sedan också den som PhysX:en sköter. Knappast något optimalt. Det kommer garanterat att bli annorlunda om vi får se titlar som har skrivits för den här fysiken från början. Dock så kommer det nog tyvärr att ta ett tag, då speltillverkarna antagligen är rädda att de inte får någon vidare försäljning på en produkt som har ett sådant hårdvarukrav.
March 11, 2003
Kaleid wrote: Jo t.o.m för flera tusen, men ljudkretsar har inte direkt de mest optimala placeringen inuti en dator, väldigt mycket störning och ostabil strömtillförsel.
Ljud är fortfarande i mina ögon (öron?) alltför lågprioriterat medans fysik i dag mestadels är där som ögongodis.
Fysik har ju varit ögongodis just på grund av att det inte har funnits något som PhysX hitintills. Hela idén med PhysX är ju att fysiken skall vara en aktiv del i själva spelidén. I min mening så är det långt mycket viktigare än ljud i en dator.
June 8, 2001
Där går våra åsikter isär 🙂
Ljud har för mig varit mycket viktigare element för att få den där viktiga inlevelsen som jag letar efter.
Men visst, fysikkort kan i framtiden förbättra spel...potentialen är ganska enorm, bara speltillverkarna hittar intressanta och meningsfulla användningar...
1 Guest(s)