AGEIA PhysX uppvisad på E3|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AGEIA PhysX uppvisad på E3
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 23, 2005 - 10:08 am
sp_Permalink sp_Print

AGEIA PhysX har fått mycket uppmärksamhet den senaste tiden och speciellt under E3 har man verkligen visat framfötterna. Både spelutvecklare och hårdvarutillverkare har ställt sig bakom den nya fysikprocessorn (PPU) som lovar en revolutionerande förbättring av dagens spelupplevelser. Under E3 har man även visat upp de första demosekvenserna för att ge en glimt av vad tekniken kan åstadkomma. På ExtremeTech har man skrivit en kort rapport om vad man fick se i AGEIAs demos och hur den närmaste framtiden ser ut för PhysX.

Man visade upp två demos på E3 och det första som omfattade 4200 stenbumlingar som rullade ner för en bergsvägg var enligt ExtremeTech rätt imponerande. Enligt AGEIA skulle en systemprocessor med dubbla kärnor klara av runt 800-1000 stenbumlingar och hade det inte varit för problem med drivrutiner skulle PhysX kunna klara av ofattbara 32000 separata stenbumlingar. Det andra demot var enligt ExtremeTech inte lika imponerande och precis som det första var även detta begränsat av drivrutinsproblem. En uppdaterad drivrutin ska komma inom några månader.


[Image Can Not Be Found] Prototyp av AGEIAs PhysX instickskort

Tyvärr verkar det som att vi varit inne på rätt spår när vi varit tveksamma till att investera i ett AGEIA PhysX-kort direkt när det lanseras. Inte bara det höga priset och bristen på spel med stöd för tekniken verkar vara ett problem. När kretsen lanseras under fjärde kvartalet 2005 kommer det inte finnas stöd för särskilt många fysikeffekter.

"At launch, the PPU cards will only handle rigid-body and particle-based fluid dynamics physics calculations. A driver update early in 2006 will enable both soft-body and hair/clothing acceleration as well."

Med andra ord verkar det inte som att PhysX får visa sitt sanna potential förrän i början av nästa år och då har förhoppningsvis även fler speltitlar med stöd för tekniken lanserats.

:: Läs mer om PhysX och de teknikdemo som visats upp på E3.

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
895789
May 23, 2005 - 10:24 am
sp_Permalink sp_Print

Hm, I'm not impressed..

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
895791
May 23, 2005 - 10:27 am
sp_Permalink sp_Print

Inget kort är bättre än drivrutinen som driver det.

Jag tänker då inte betala 300+ euro för att få lite fladdrande hår och jag betvivlar att något spel kommer att kräva ett PhysX.

Chris64
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1051
Member Since:
May 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
895796
May 23, 2005 - 10:40 am
sp_Permalink sp_Print

Verkar bli en flopp med tanke på vad man får....

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
895799
May 23, 2005 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

Jag är inte mer negativ nu än tidigare. Att kunna hanter femdubbelt så många kroppar är redan det imponerande, och det med taskiga drivare. Jag säger som jag har sagt förut, det här är kanske lika stort som 3D-korten. I början av den eran så var det inte heller många titlar som stödde dem, och än mindre som krävde det. Men ingen jag känner tvekade många minuter när de väl såg resultaten de gav.

Avatar
johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
Member Since:
October 24, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
895812
May 23, 2005 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tror också på PhysX, ge det ett halvår, eller ett helt, så kommer alla att vilja ha ett.
När drivrutinerna blir bättre, spelen stödjer det och priset sjunker tror (och hoppas) jag att detta kommer att slå.

//Johan

Avatar
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
Member Since:
June 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
895877
May 23, 2005 - 12:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Om de lyckas släppa ett bra spel som verkligen utnyttjar detta så kommer det bli en hit.

Förhoppningsvis har denstore rätt i sina förutsägelser, för det här kan bli revolutionerande om det får mogna lite.
Och det behöver verkligen hända något nytt på spelfronten nu.

Avatar
Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
Member Since:
December 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
895934
May 23, 2005 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

8 bitar var nog i forntiden... ingen trodde att flyttalsprocessorer eg. behövdes. VL-bussen kom och gick. Nu detta... Skall nog spela lite NES.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 78
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL