April 17, 2005
AGEIA PhysX har fått mycket uppmärksamhet den senaste tiden och speciellt under E3 har man verkligen visat framfötterna. Både spelutvecklare och hårdvarutillverkare har ställt sig bakom den nya fysikprocessorn (PPU) som lovar en revolutionerande förbättring av dagens spelupplevelser. Under E3 har man även visat upp de första demosekvenserna för att ge en glimt av vad tekniken kan åstadkomma. På ExtremeTech har man skrivit en kort rapport om vad man fick se i AGEIAs demos och hur den närmaste framtiden ser ut för PhysX.
Man visade upp två demos på E3 och det första som omfattade 4200 stenbumlingar som rullade ner för en bergsvägg var enligt ExtremeTech rätt imponerande. Enligt AGEIA skulle en systemprocessor med dubbla kärnor klara av runt 800-1000 stenbumlingar och hade det inte varit för problem med drivrutiner skulle PhysX kunna klara av ofattbara 32000 separata stenbumlingar. Det andra demot var enligt ExtremeTech inte lika imponerande och precis som det första var även detta begränsat av drivrutinsproblem. En uppdaterad drivrutin ska komma inom några månader.
[Image Can Not Be Found] Prototyp av AGEIAs PhysX instickskort
Tyvärr verkar det som att vi varit inne på rätt spår när vi varit tveksamma till att investera i ett AGEIA PhysX-kort direkt när det lanseras. Inte bara det höga priset och bristen på spel med stöd för tekniken verkar vara ett problem. När kretsen lanseras under fjärde kvartalet 2005 kommer det inte finnas stöd för särskilt många fysikeffekter.
"At launch, the PPU cards will only handle rigid-body and particle-based fluid dynamics physics calculations. A driver update early in 2006 will enable both soft-body and hair/clothing acceleration as well."
Med andra ord verkar det inte som att PhysX får visa sitt sanna potential förrän i början av nästa år och då har förhoppningsvis även fler speltitlar med stöd för tekniken lanserats.
March 11, 2003
Jag är inte mer negativ nu än tidigare. Att kunna hanter femdubbelt så många kroppar är redan det imponerande, och det med taskiga drivare. Jag säger som jag har sagt förut, det här är kanske lika stort som 3D-korten. I början av den eran så var det inte heller många titlar som stödde dem, och än mindre som krävde det. Men ingen jag känner tvekade många minuter när de väl såg resultaten de gav.
1 Guest(s)