April 17, 2005
ATI har visat upp sin egen lösning för att hantera avancerade fysikeffekter i
spel på Computex i Taiwan och det har då handlat om en lösning som använder sig
av vanliga grafikkort, Radeon X1x00-baserade, för att kalkylera dessa
effekter. ATI har som väntat slagit på den stora trumman och hävdade bland annat
att deras
href="https://www.nordichardware.se/index.php?news=1&action=more&id=10497">
Radeon X1900 XT bjöd på upp till 9 gånger så hög prestanda som AGEIAs
externa fysikprocessor PhysX. Precis som väntat har nu AGEIA i sin tur gett svar
på tal genom att bland annat skicka lite kommentarer till Firingsquad.com på
ATIs lösning där man är minst sagt lite tveksam till hur den presenterats i
jämförelse med AGEIAs PhysX-lösning. Här nedan är de kommentarer som AGEIAs
marknadsanvsarige, Michael Steel,
href="http://www.firingsquad.com/news/newsarticle.asp?searchid=10584&www.dailytech.com">skickat
till Firingsquad.
- We’re glad that they’ve validated physics as the next big thing in gaming
- The performance claims appear to be based solely on gigaflops of the Radeon chips and an assumption of PhysX gigaflops, but that is not a meaningful way to measure physics performance. That’s like suggesting that the more wheels I have on my car, the faster I will go. Physics requires much more than raw gigaflops.
- Graphics processors are designed for graphics. Physics is an entirely different environment. Why would you sacrifice graphics performance for questionable physics? You’ll be hard pressed to find game developers who don’t want to use all the graphics power they can get, thus leaving very little for anything else in that chip.
- “Boundless Gaming” is actually enabled by AGEIA’s Gaming Power Triangle in which the PhysX processor adds true physics to the mix instead of leaving it to a repurposed graphics processor.
- In the end, what matters is who develops software for the product. There are games shipping for PhysX today and more than 20 announced for 2006. In addition, over 65 developers of more than 100 games are deep in development for PhysX. No specific games are announced even in development mode for ATI.
- PhysX is here now [/list]
Fysikkriget är utan tvekan hårdare än någonsin och för AGEIA som har hela sin verksamhet hängande på denna marknad blir utgången extra viktig att följa.
January 19, 2003
Kame_boy wrote: jag förstod det som att man använde 2 st grafikkort i atis lösning. Nya för grafik, och det gamla för fysik.
Men herrn här verkar tro att man gör allt i ett och samma kort. Eller är det jag som har fattat det fel?
Njaa... Det är väl mer det att ATi's lösning bygger på GPU's de är gjorda för att hantera grafik medans FPU's är gjorda för fysik.
November 4, 2001
Att ATis kort skulle presterar bättre än PhysX i rena fysikberäkningar har väl ingen räknat med. ATi har ju den fördelen att det mer eller mindre bara är att plugga in korten så fungerar det. Man har ju nästan fått intrycket av att speltillverkarna inte behöver skriva spelet speciellt för ett fysikkort, då atis kort/rutiner tar hand om det....automatiskt.
"Plug And Play" med sitt gamla kort = Extra fysikkraft talar ju mera för ati än ren prestanda.
Tvivlar på att någon köper 3st x1900XTX och kör ett som fysikkort.
August 17, 2005
Njea, som jag förstått det hela använder du 2-3 kort i Crossfire/SLi lösning så vill du ju fortfarande använda dem till att rendera grafiken. Du vill dvs. inte bara använda 75% för att rendera grafiken och sen resterande för visuellfysik. Dessutom har han en väldigt stark poäng, ATi/nVidia har fortfarande inte presenterat någon API (vad jag vet) för fysikimplementering vilket gör att allt blir mycket knepigare.
May 27, 2006
SuperNova wrote: Att ATis kort skulle presterar bättre än PhysX i rena fysikberäkningar har väl ingen räknat med. ATi har ju den fördelen att det mer eller mindre bara är att plugga in korten så fungerar det. Man har ju nästan fått intrycket av att speltillverkarna inte behöver skriva spelet speciellt för ett fysikkort, då atis kort/rutiner tar hand om det....automatiskt.
Det är inte så lätt som du tror, och det går att göra samma typer av fysikeffekter (det som kallas "effect physics") på PhysX-kort.
Kort sagt: Enda fördelen för ATI/Nvidia är att deras lösning är billigare (fast det beror helt på hur man ser på det).
November 4, 2001
maglar wrote: [quote=SuperNova]Att ATis kort skulle presterar bättre än PhysX i rena fysikberäkningar har väl ingen räknat med. ATi har ju den fördelen att det mer eller mindre bara är att plugga in korten så fungerar det. Man har ju nästan fått intrycket av att speltillverkarna inte behöver skriva spelet speciellt för ett fysikkort, då atis kort/rutiner tar hand om det....automatiskt.
Det är inte så lätt som du tror, och det går att göra samma typer av fysikeffekter (det som kallas "effect physics") på PhysX-kort.
Kort sagt: Enda fördelen för ATI/Nvidia är att deras lösning är billigare (fast det beror helt på hur man ser på det).
Förstår inte riktigt vad du pratar om faktist...
Har inte sagt att det inte går att göra samma saker. Sa att när man läser Atis kommentarer låter det som om korten klarar av (samma funktioner som physX) fast i mera "plug n play" stil. Säger ju inte att det är så....
PhysX är ju helt enkelt gjort för rena fysika beräkningar, Atis grafikkort är det inte s¨enkelt är det bara. ATi kort kommer där för inte jobba lika effektivt (i rena fysika beräkningar) som physX.
February 5, 2005
Väldigt vettiga kommentarer, jag säger som jag sagt förrut, ett kort som är gjort specifikt för grafik och tvingas emulera fysikberäkningar kommer knappast att vara lika bra eller snabb på det som ett kort specifikt designat för att räkna fysik!
Sen har han ju en pra poäng om utbudet, varken nvidia eller ATI har tillkännagivit utvecklare som faktiskt jobbar med vad de har visat, medans det finns flera spel och utvecklare som är på gång med PhysX!
2 Guest(s)