AGEIA svarar på ATI Physics|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AGEIA svarar på ATI Physics
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 9, 2006 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

ATI har visat upp sin egen lösning för att hantera avancerade fysikeffekter i
spel på Computex i Taiwan och det har då handlat om en lösning som använder sig
av vanliga grafikkort, Radeon X1x00-baserade, för att kalkylera dessa
effekter. ATI har som väntat slagit på den stora trumman och hävdade bland annat
att deras
href="https://www.nordichardware.se/index.php?news=1&action=more&id=10497">
Radeon X1900 XT bjöd på upp till 9 gånger så hög prestanda
som AGEIAs
externa fysikprocessor PhysX. Precis som väntat har nu AGEIA i sin tur gett svar
på tal genom att bland annat skicka lite kommentarer till Firingsquad.com på
ATIs lösning där man är minst sagt lite tveksam till hur den presenterats i
jämförelse med AGEIAs PhysX-lösning. Här nedan är de kommentarer som AGEIAs
marknadsanvsarige, Michael Steel,
href="http://www.firingsquad.com/news/newsarticle.asp?searchid=10584&www.dailytech.com">skickat
till Firingsquad
.


  •  We’re glad that they’ve validated physics as the next big thing in gaming

  • The performance claims appear to be based solely on gigaflops of the Radeon chips and an assumption of PhysX gigaflops, but that is not a meaningful way to measure physics performance. That’s like suggesting that the more wheels I have on my car, the faster I will go. Physics requires much more than raw gigaflops.

  • Graphics processors are designed for graphics. Physics is an entirely different environment. Why would you sacrifice graphics performance for questionable physics? You’ll be hard pressed to find game developers who don’t want to use all the graphics power they can get, thus leaving very little for anything else in that chip.

  • “Boundless Gaming” is actually enabled by AGEIA’s Gaming Power Triangle in which the PhysX processor adds true physics to the mix instead of leaving it to a repurposed graphics processor.

  • In the end, what matters is who develops software for the product. There are games shipping for PhysX today and more than 20 announced for 2006. In addition, over 65 developers of more than 100 games are deep in development for PhysX. No specific games are announced even in development mode for ATI.

  • PhysX is here now
  • [/list]

Fysikkriget är utan tvekan hårdare än någonsin och för AGEIA som har hela sin verksamhet hängande på denna marknad blir utgången extra viktig att följa.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
Member Since:
September 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1049382
June 9, 2006 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

jag förstod det som att man använde 2 st grafikkort i atis lösning. Nya för grafik, och det gamla för fysik.
Men herrn här verkar tro att man gör allt i ett och samma kort. Eller är det jag som har fattat det fel?

Avatar
Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
Member Since:
January 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1049388
June 9, 2006 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: jag förstod det som att man använde 2 st grafikkort i atis lösning. Nya för grafik, och det gamla för fysik.
Men herrn här verkar tro att man gör allt i ett och samma kort. Eller är det jag som har fattat det fel?

Njaa... Det är väl mer det att ATi's lösning bygger på GPU's de är gjorda för att hantera grafik medans FPU's är gjorda för fysik.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1049413
June 9, 2006 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Att ATis kort skulle presterar bättre än PhysX i rena fysikberäkningar har väl ingen räknat med. ATi har ju den fördelen att det mer eller mindre bara är att plugga in korten så fungerar det. Man har ju nästan fått intrycket av att speltillverkarna inte behöver skriva spelet speciellt för ett fysikkort, då atis kort/rutiner tar hand om det....automatiskt.

"Plug And Play" med sitt gamla kort = Extra fysikkraft talar ju mera för ati än ren prestanda.

Tvivlar på att någon köper 3st x1900XTX och kör ett som fysikkort.

Minky
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 61
Member Since:
August 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1049423
June 9, 2006 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Njea, som jag förstått det hela använder du 2-3 kort i Crossfire/SLi lösning så vill du ju fortfarande använda dem till att rendera grafiken. Du vill dvs. inte bara använda 75% för att rendera grafiken och sen resterande för visuellfysik. Dessutom har han en väldigt stark poäng, ATi/nVidia har fortfarande inte presenterat någon API (vad jag vet) för fysikimplementering vilket gör att allt blir mycket knepigare.

maglar
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
Member Since:
May 27, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1049460
June 9, 2006 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Att ATis kort skulle presterar bättre än PhysX i rena fysikberäkningar har väl ingen räknat med. ATi har ju den fördelen att det mer eller mindre bara är att plugga in korten så fungerar det. Man har ju nästan fått intrycket av att speltillverkarna inte behöver skriva spelet speciellt för ett fysikkort, då atis kort/rutiner tar hand om det....automatiskt.

Det är inte så lätt som du tror, och det går att göra samma typer av fysikeffekter (det som kallas "effect physics") på PhysX-kort.

Kort sagt: Enda fördelen för ATI/Nvidia är att deras lösning är billigare (fast det beror helt på hur man ser på det).

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1049481
June 9, 2006 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

maglar wrote: [quote=SuperNova]Att ATis kort skulle presterar bättre än PhysX i rena fysikberäkningar har väl ingen räknat med. ATi har ju den fördelen att det mer eller mindre bara är att plugga in korten så fungerar det. Man har ju nästan fått intrycket av att speltillverkarna inte behöver skriva spelet speciellt för ett fysikkort, då atis kort/rutiner tar hand om det....automatiskt.

Det är inte så lätt som du tror, och det går att göra samma typer av fysikeffekter (det som kallas "effect physics") på PhysX-kort.

Kort sagt: Enda fördelen för ATI/Nvidia är att deras lösning är billigare (fast det beror helt på hur man ser på det).

Förstår inte riktigt vad du pratar om faktist...
Har inte sagt att det inte går att göra samma saker. Sa att när man läser Atis kommentarer låter det som om korten klarar av (samma funktioner som physX) fast i mera "plug n play" stil. Säger ju inte att det är så....
PhysX är ju helt enkelt gjort för rena fysika beräkningar, Atis grafikkort är det inte s¨enkelt är det bara. ATi kort kommer där för inte jobba lika effektivt (i rena fysika beräkningar) som physX.

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1049769
June 10, 2006 - 10:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Väldigt vettiga kommentarer, jag säger som jag sagt förrut, ett kort som är gjort specifikt för grafik och tvingas emulera fysikberäkningar kommer knappast att vara lika bra eller snabb på det som ett kort specifikt designat för att räkna fysik!

Sen har han ju en pra poäng om utbudet, varken nvidia eller ATI har tillkännagivit utvecklare som faktiskt jobbar med vad de har visat, medans det finns flera spel och utvecklare som är på gång med PhysX!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 77
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL