April 17, 2005
AGP-grafikkort är knappast något man skryter om i dagsläget men som vi rapporterat flera gånger har både ATI och NVIDIA haft press på sig att även lansera AGP-modeller av sina senaste grafikkortsserier. Anledningen är enkel, hela 55% av retailmarknaden är fortfarande AGP-baserad och det finns mycket pengar att tjäna, eller rättare sagt förlora om man inte bryr sig om AGP-plattformen. Bland PC-byggare och OEMs är det dock helt annorlunda, i princip alla nya datorer som byggs och säljs genom dessa företag är PCIe-baserade. AGP lär finnas kvar länge ännu och som tur var verkar både ATI och NVIDIA inse detta då båda lanserat nya prestandakort för denna plattform den senaste tiden.
Källa: The Inq
March 10, 2003
Tror att alla som sitter med Barebones eller system låsta till mer än att bara byta moderkort, Är dom som känner med detta mest.
1. Barebones med AGP = ny barebone för ca: 4000k (jag är en av dom).
2. Socket 478 - Finns moderkort att byta till, dock extremt begränsade alternativ.
(Inga Highend moderkort finns mig veterligt)
3. Socket 754 - Ungefär samma som ovan.
4. Socket A(462) - Finns ej
Socket A användare klagar iof. Men dom tycker jag får ut ganska mycket av att byta både CPU och moderkort.
Då de flesta Socket A sällan är över xp3000+. Vet dock flera som har 3ghz P4 som svär då de inte
vill byta sina MAX3 moderkort t.ex.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
April 20, 2002
Jag sitter och funderar på att köpa nytt moderkort+processor men har inte vågat göra det nu för jag trodde AGP skulle vara borta snart. Jag har inte råd att köpa nytt grafikkort på många många månader om jag uppgraderar moderkort och processor.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
1 Guest(s)