April 17, 2005
Kylartillverkaren Akasa har nyligen presenterat en ny CPU-kylare som med en torndesign ska ta sig an de senaste processorerna från både AMD och Intels läger. Akasa Venom har produktnamnet AK-CCX-4002HP och byggs kring fyra 8mm nickelpläterade heatpipes som med en välsvarvad aluminiumkylfläns (45 flänsar) ska ge effektiv kylning. Vikten landar på 805 gram medan måtten lyder 120 x 96 x 160 mm.
Kylaren kommer i ett svartgult färgtema där man försett kylaren med en passande plasttopp samt en matchande fläkt. Fläkten mäter 120mm och är ur tillverkarens Viper-familj. Med en variabel fläkthastighet på 600 till 1 900 RPM ligger ljudnivån på låga 6,9 dBA till maximalt 28,9 dBA.
Det finns ännu inga prisuppgifter för kylaren, men Akasa Venom väntas finnas på marknaden under slutet av maj.
[Image Can Not Be Found]
July 4, 2008
Calle2003 wrote: Som alla andra nyare Akasa kylare är den designad som "heatpipe direct-touch". Lite skeptisk mot det för det är svårt att få ett jämnt lager kylpasta på dem, man måste fylla igen springorna med kylpasta för att det ska bli bra?
Det finns ju direct touch ytor som är helt jämnslipade också, du tänker antagligen på Xigmateks kylare.
September 2, 2004
this wrote: Det finns ju direct touch ytor som är helt jämnslipade också, du tänker antagligen på Xigmateks kylare.
Jag har haft en Akasa Freedom tower och jag upplevde den som högljudd och kylde dåligt. Bytte till den betydligt billigare Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev.2 och fick då en svalare och mer jämnt fördelad temp mellan kärnorna men framförallt en tystare dator.
Nu ska jag inte säga att alla Akasa kylare är skit, för jag har läst många positiva reviews om dem, kanske jag som hade för lite kylpasta? Men något som var bra med Akasa är fästet (skruvas fast och sitter som berget, liknande CPU kylaren som medföljer Core i7 980X) det var anledningen till köp men tyvärr var resten en besvikelse.
2 Guest(s)