April 17, 2005
Datorbyggaren Alienware som ganska nyligen blev uppköpt av Dell har nu hamnat i ordentligt blåsväder efter reaktioner från en recension publicerad på hårdvarusajten Hexus.net. I recensionen av ett Alienware-system drogs slutsatsen att datorn trots god prestanda och fina funktioner var ett ganska dåligt köp med tanke på dess höga pris jämfört med likvärdiga produkter. En slutsats som bygger på rena fakta och som tydligt och opartiskt ska lagts fram i recensionen. Problemet var att när Hexus återkom till Alienware för nya testprodukter blev det ett blankt nej, och det på grund av att man fått ett dåligt omdöme i det senaste testet.
Man skulle då kunna förvänta sig att irritationen kom från att man känt sig orättvist behandlade och att Hexus missat något i sin test. Men så var inte fallet, istället meddelade Alienware att man helt enkelt förväntade sig bra betyg när man skickade ut produkter för test. Fick man dåliga betyg skickade man helt enkelt inga produkter till denna publikation. Vad som är kanske mest förbluffande är att alla dessa häpnadsväckande uttalande gjorts i e-mail och alltså finns ordagrant dokumenterade.
Hexus har efter sina diskussioner med Alienware valt att publicera en artikel om när ett företag försöker köpa sig bra betyg i tester och här offentliggjort all epost som utväxlats mellan Hexus och Alienware. En klart intressant och något skrämmande artikel om hur vissa företag beter sig. Frågan är vad och om detta kommer få något märkbart efterspel för ansvariga på Alienware. Läs hela artikeln på Hexus.net.
December 13, 2004
Efter att ha läst artikeln så vill jag sammanfatta mina åsikter med några punkter.
* Recensionen av produkten verkade korrekt utförd.
* Att Alienware försöker köpa sig bra betyg i recensionern är ett antagande som jag inte finner någon grund för.
* Att offentliggöra mailen har ett nyhetsvärde, som bevis, men är omoraliskt eftersom det i Alienwares dessutom står att de är personliga och inte får publiceras utan tillåtelse.
* HEXUS beter sig också illa åt i den här affären som Alienware eftersom de framstår som oprofessionella när de bl.a. kallar Alienwares anställde för "moron" i ett brevsvar och dessutom förbjuder honom från svara.
I grund och botten tycker jag att det inte är så konstigt att företag som Alienware inte vill skicka ut gratis testprodukter till nyhetsredaktioner som ger dåliga recensioner, eftersom det bara är ett slöseri med tid och resurser. De hade kunnat lägga fram det lite snyggare, men det är i grund och botten allt.
Alienwares anställde hade fått mycket skit av sina chefer för att han överhuvudtaget hade skickat testet till HEXUS till att börja med. Det är inte så konstigt eftersom han borde vetat att läsarna där oftast är väldigt teknikkunniga och inte köper exklusiva datorer till överpris. Redaktionerna som Alienware borde inrikta sig på är dem vars läsare inte kan så mycket men har en fet plånbok. Det är i stort sett det enda jag tycker kom fram av den här soppan.
August 7, 2003
Läs sista mailet så förstår man att det gått till ungefär såhär:
- Personen på Alienware Ltd (någon engelsk mellanchef, ansvarig för marknadsföring fick en fråga förut "snälla, snälla, vi som känner varandra och så, kan vi inte få en shysst PC att test?" Han är lite schysst och skickar en sån till killen på Hexus.
- Hexus skriver en halv-taskig recesion.
- Alienware huvudkvarter blir sura och undrar "vadfan håller du på med??" och kommer med diverse hot och påståenden han inte haft lov skicka någon PC till dem alls osv... (troligen finns inga klara regler) men personen på Alienware Ltd känner det hela som olustigt och jobbigt.
- Det skickas en ny fråga "snälla, snälla, vi som är så goda vänner, kan du inte skicka över en PC igen som vi kan test."
- Han svarar "fan heller"
- Hexus blir sura och bestämmer sig posta hela konversationen och gnälla om "journalistisk integritet"
2 Guest(s)