August 22, 2005
För några dagar sedan rapporterade vi om Alienware's planer på moderkort som stödjer ihopkoppling av två grafikkort via PCI-express. Nu är det offentliggjort, och Pc Perspective har lagt upp en liten förhandstitt på hur systemet kan se ut. De dubbla grafikkorten är inte allt, systemet kommer färdigöverklockat och med vattenkylning.
Det revolutionerande är dock grafikkortssystemet som tillåter två grafikkort att jobba tillsammans. Systemet fungerar inte som de gamla Voodoo2-korten fungerade (de renderade varannan linje), utan grafikkorten får i princip rendera en halv bildruta var. Rent tekniskt fungerar det via ett expansionskort som de båda grafikkorten ansluts till, detta kort slår sedan ihop bilderna och håller reda på vad de renderar och så vidare. Med andra ord, om ett grafikkort går sönder ser du bara vänster sida av bilden.
Detta expansionskort är fortfarande analogt på grund av de stora mängderna data som forslas fram och tillbaka, men tekniken är ännu bara i början av sin utveckling. Systemet som de visade upp innehöll två GeForce FX5900 som samarbetade fint.
Mer om detta finns att läsa här.
September 17, 2001
Vilket prestandalyft det lär bli :D! Två processorer är antagligen tvunget att köras om man inte vill få extrema flaskhalsar i systemet bara för ett proocessorn är för långsam.
800W-1kW nätagg blir däremot inte kul :/
Intressant dock att detta kommer igen. Detta med viss utveckling lär komma för att stanna.
Det ska bli riktigt riktigt intressant att se de första prestandatesterna med detta system.. finns ju enorma potential i alla fall. 😀
Men habegäret är nästan lite för kraftigt känner jag.... =P~
Tekniknörd som gillar att träna.
June 19, 2002
miloheke wrote: Hmmm.. man kan ju fråga sig varför de valt att använda sig av två FX-kort. Skulle ha varit mer intressant med två Quadro-kort. Det lär ju vara mest intressant för de som sysslar med tunga grafikprogram.
.
Meningen är väl kanske lite grand att visa att det funkar med vanliga grafikkort och inte bara speciella über-grafikkort.. Jag vet inte hur mycket man måste modifiera grafikkort för att detta ska funka faktiskt, en viss modifikation är säkert nödvändig men..
March 5, 2002
Undra hur det blir med höga upplösningar, det går ju som sagt analogt via den där pci-saken. Sedan med kvaliteten, analogt var det ja... svaga signaler relativt lång distans? 😛
Sen var det nåt mer... hm..
Ja, just det, tänk en scen där underdelen består av ett bord, t.ex. vid ett fönster, och utanför fönstret står massa monster med en miljard polygoner (;)), då kanske överdelen hackar, men underdelen flyter på. Drivrutinerna kanske fixar detta, jag vet inte. Eller har jag förståt detta fel? 😛
September 17, 2001
> Bogus^, Jingizu
nu är länken fixad iaf ;D Fy skäms Noddan.
Fackamato wrote: Ja, just det, tänk en scen där underdelen består av ett bord, t.ex. vid ett fönster, och utanför fönstret står massa monster med en miljard polygoner (;)), då kanske överdelen hackar, men underdelen flyter på. Drivrutinerna kanske fixar detta, jag vet inte. Eller har jag förståt detta fel? 😛
LOL! Tror tyvärr att det är sant. Undra just hur skärmen klarar sig med Vsync, om det är enormt hög FPS på ena delen av skärmen och nästintill stillastående på andra hälften. Då ser man ju bara flimmret på övre delen? Hm, kan nog vara påfrestande för skärmarna? Verkar som skärmar också kommer bytas lika ofta som övriga komponenter hädanefter ;P
Hur som helst så är tufft att "raid:a" grafikkort ;D. det här är början på något ballt. Likaså Intels kommande multicore-prollar.
1 Guest(s)