April 17, 2005
Hårdvaruaccelererade fysikeffekter i spel är utan tvekan ett av de hetaste ämnena på marknaden i dagsläget och efter att AGEIA lanserat sina första PhysX-expansionskort har bland annat NVIDIA och ATI presenterat sina egna lösningar. Alla vill vara med och dela på kakan samtidigt som inga vill hamna på efterkälken när "fysiktåget" går. Det verkar nämligen inte som att någon tror att detta bara är en fluga, hårdvaruaccelererade fysikeffekter i spel kommer slå igenom stort, frågan är bara när. Nu har man på ExtremeTech skrivit en artikel som säger att Microsoft planerar att integrera stöd för fysik i sitt DirectX API (Application Interface). Uppgifterna kommer från att Microsoft sökt folk som ska jobba i företagets "Direct Physics" team.
Exakt vad Microsoft planerar är ännu oklart men det faktum att man sökt anställda till detta program, och det redan i augusti 2005 visar att man förmodligen kommit en bit på vägen.
"This team is responsible for delivering a great leap forwards in the way game developers think about integrating Physics into their engines. Physics and real time, accurate simulation is a key part of the next generation gaming experience, bringing increased realism, greater immersion and more interesting experiences." - Microsoft om deras Direct Physics team
Vi ser fram emot att höra mer om Microsofts planer och välkomnar det faktum att fysikeffekter verkar tas på stort allvar av spel och hårdvarumarknaden.
November 4, 2001
Vore väll ganska illa om dx10 inte innehöll stöd för fysikeffekter. Poängen med dx10 är ju just att underlätta förspeltillverkarna genom att sätta upp fasta regler. Grafikkorten måste stödja alla funktioner för att bli dx10 godkända, till skillnad mot dagens dx9. Skulle man integrera stöd för fysikeffekter i tex dx10, skulle det innebära att alla samtliga dx10 "godkänd" kort kan hantera fysikeffekter. Detta skulle kunna vara en indikering på att både ATi och nvidia har fyssikkapabla kretar på gång innom en snar framtid.
November 27, 2003
SuperNova wrote: Vore väll ganska illa om dx10 inte innehöll stöd för fysikeffekter. Poängen med dx10 är ju just att underlätta förspeltillverkarna genom att sätta upp fasta regler. Grafikkorten måste stödja alla funktioner för att bli dx10 godkända, till skillnad mot dagens dx9. Skulle man integrera stöd för fysikeffekter i tex dx10, skulle det innebära att alla samtliga dx10 "godkänd" kort kan hantera fysikeffekter. Detta skulle kunna vara en indikering på att både ATi och nvidia har fyssikkapabla kretar på gång innom en snar framtid.
Men posten är ju inte ens tillsatt ännu så för DX10 är bara att glömma. För ett DX10a om 6-12 månader så kanske.
//Andreas
November 4, 2001
Delph1 wrote: [quote=SuperNova]Vore väll ganska illa om dx10 inte innehöll stöd för fysikeffekter. Poängen med dx10 är ju just att underlätta förspeltillverkarna genom att sätta upp fasta regler. Grafikkorten måste stödja alla funktioner för att bli dx10 godkända, till skillnad mot dagens dx9. Skulle man integrera stöd för fysikeffekter i tex dx10, skulle det innebära att alla samtliga dx10 "godkänd" kort kan hantera fysikeffekter. Detta skulle kunna vara en indikering på att både ATi och nvidia har fyssikkapabla kretar på gång innom en snar framtid.
Men posten är ju inte ens tillsatt ännu så för DX10 är bara att glömma. För ett DX10a om 6-12 månader så kanske.
//Andreas
Sant som du säger, senare i dx10... Tror inte att man väntar i på att integrera fysikstödet till DX11, då det ligger för långt bort i tiden. Blir förmodligen en dx10a,b,c osv...
2 Guest(s)