Alla satsar på Fysikeffekter, Microsoft planerar stöd i Dire|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Alla satsar på Fysikeffekter, Microsoft planerar stöd i Dire
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 21, 2006 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Hårdvaruaccelererade fysikeffekter i spel är utan tvekan ett av de hetaste ämnena på marknaden i dagsläget och efter att AGEIA lanserat sina första PhysX-expansionskort har bland annat NVIDIA och ATI presenterat sina egna lösningar. Alla vill vara med och dela på kakan samtidigt som inga vill hamna på efterkälken när "fysiktåget" går. Det verkar nämligen inte som att någon tror att detta bara är en fluga, hårdvaruaccelererade fysikeffekter i spel kommer slå igenom stort, frågan är bara när. Nu har man på ExtremeTech skrivit en artikel som säger att Microsoft planerar att integrera stöd för fysik i sitt DirectX API (Application Interface). Uppgifterna kommer från att Microsoft sökt folk som ska jobba i företagets "Direct Physics" team.

Exakt vad Microsoft planerar är ännu oklart men det faktum att man sökt anställda till detta program, och det redan i augusti 2005 visar att man förmodligen kommit en bit på vägen.

"This team is responsible for delivering a great leap forwards in the way game developers think about integrating Physics into their engines. Physics and real time, accurate simulation is a key part of the next generation gaming experience, bringing increased realism, greater immersion and more interesting experiences." - Microsoft om deras Direct Physics team

Vi ser fram emot att höra mer om Microsofts planer och välkomnar det faktum att fysikeffekter verkar tas på stort allvar av spel och hårdvarumarknaden.

maglar
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
Member Since:
May 27, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1052549
June 21, 2006 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Härligt! Undrar när DirectX 11 med stöd för fysikeffekter kan tänkas dyka upp?

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1052551
June 21, 2006 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Lagom till nästa OS (efter Vista) säkerligen...

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1052559
June 21, 2006 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Vore väll ganska illa om dx10 inte innehöll stöd för fysikeffekter. Poängen med dx10 är ju just att underlätta förspeltillverkarna genom att sätta upp fasta regler. Grafikkorten måste stödja alla funktioner för att bli dx10 godkända, till skillnad mot dagens dx9. Skulle man integrera stöd för fysikeffekter i tex dx10, skulle det innebära att alla samtliga dx10 "godkänd" kort kan hantera fysikeffekter. Detta skulle kunna vara en indikering på att både ATi och nvidia har fyssikkapabla kretar på gång innom en snar framtid.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1052561
June 21, 2006 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Vore väll ganska illa om dx10 inte innehöll stöd för fysikeffekter. Poängen med dx10 är ju just att underlätta förspeltillverkarna genom att sätta upp fasta regler. Grafikkorten måste stödja alla funktioner för att bli dx10 godkända, till skillnad mot dagens dx9. Skulle man integrera stöd för fysikeffekter i tex dx10, skulle det innebära att alla samtliga dx10 "godkänd" kort kan hantera fysikeffekter. Detta skulle kunna vara en indikering på att både ATi och nvidia har fyssikkapabla kretar på gång innom en snar framtid.

Men posten är ju inte ens tillsatt ännu så för DX10 är bara att glömma. För ett DX10a om 6-12 månader så kanske.

//Andreas

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1052569
June 21, 2006 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=SuperNova]Vore väll ganska illa om dx10 inte innehöll stöd för fysikeffekter. Poängen med dx10 är ju just att underlätta förspeltillverkarna genom att sätta upp fasta regler. Grafikkorten måste stödja alla funktioner för att bli dx10 godkända, till skillnad mot dagens dx9. Skulle man integrera stöd för fysikeffekter i tex dx10, skulle det innebära att alla samtliga dx10 "godkänd" kort kan hantera fysikeffekter. Detta skulle kunna vara en indikering på att både ATi och nvidia har fyssikkapabla kretar på gång innom en snar framtid.

Men posten är ju inte ens tillsatt ännu så för DX10 är bara att glömma. För ett DX10a om 6-12 månader så kanske.

//Andreas

Sant som du säger, senare i dx10... Tror inte att man väntar i på att integrera fysikstödet till DX11, då det ligger för långt bort i tiden. Blir förmodligen en dx10a,b,c osv...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 317
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL