Alliansen avskaffar systemet med Hem-PC, ser över fildelning|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Alliansen avskaffar systemet med Hem-PC, ser över fildelning
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 18, 2006 - 9:23 am
sp_Permalink sp_Print

I går kväll blev det klart att vi i Sverige kommer få en borgerlig regering de närmaste fyra åren genom Alliansens seger i riksdagsvalet. Hur och om detta kommer påverka IT-politiken i Sverige märkbart återstår att se men enligt IDG finns det redan en slutsats man kan dra - Hem-PC systemet kommer avskaffas. Att anställda hyr datorer av sina arbetsgivare till förmånliga priser har enligt moderaterna gett förluster på 8 till 12 miljarder kronor under en sjuårs period och enligt de undersökningar som gjorts har inte effekterna av Hem-PC avtalen varit särskilt positiva heller.

Det ser med stor sannolikhet ut som att Hem-PC systemet helt enkelt kommer läggas ner och det åtserstår att se om regeringen kommer ha någon alternativ plan för att bredda datoranvändandet i Sverige.

Något man även väntas se över är fildelningslagen där centern, folkpartiet och moderaterna alla är överrens om att ändringar nog måste göras. Vad man kommer förändra och när är fortfarande oklart men moderaterna ser det inte som hållbart att lagen idag mer eller mindre kriminaliserar större delen av det svenska samhället. Man ska dock inte förvänta sig att fildelningen släpps fri;

"- Det är mycket som måste förändras, men man kan inte bara säga "tillåt fildelning". Då skulle Sverige bryta mot internationella konventioner, säger centerns it-talesman Johan Linander."

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1078731
September 18, 2006 - 10:07 am
sp_Permalink sp_Print

Detta lät då inte kul.. 😮

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
1078735
September 18, 2006 - 10:35 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tyckte det lät bra? Jag uppfattar inställningen hos dom enligt artikeln som att dom vill förändra lagen eftersom dom inte tycker det är hållbart att större delen av befolkningen är kriminella enligt den lagen...

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
1078738
September 18, 2006 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

<3

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1078742
September 18, 2006 - 10:54 am
sp_Permalink sp_Print

Var det inte så att HemPC avtalen skulle försvinna snart ändå ?
Tyckte en polare nämnde det nu när han funderade på det. Han sade att detta var
sista chansen till HemPC eller nått.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Lady
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 317
1078747
September 18, 2006 - 11:01 am
sp_Permalink sp_Print

Dom senaste 2åren så har datorerna kostat riktigt billigt att hem pc inte har haft behövt..
Vissa har till o med varit dyrare än onoff siba dell

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1078749
September 18, 2006 - 11:13 am
sp_Permalink sp_Print

lady wrote: Dom senaste 2åren så har datorerna kostat riktigt billigt att hem pc inte har haft behövt..

Well det är inte så många som kan casha en dator kontant. Jag som många andra skulle bli tvungen att ta lån/avbetalning(samma skit som lån juh) för att köpa en.

Och vem fan vill ha för mkt lån? Då är Hem-PC ett skitbra alternativ.
Neee nu ska jag ta en sup för att dämpa ångesten över att Alliansen vann valet.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1078754
September 18, 2006 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

Hem-pc grejset vet då jag flera som kommer ogilla. Känner många som köpte nya datorer genom företaget med en så pass liten summa att det inte ens märks på måndaslönen.

Fildelningen är väl kanske bra att de tar upp och ändrar lite med men samtidigt är det ju helt ohållbart att helt legalisera fildelning. Lär heller inte vara så många som kommer att betala en mindre summa för att använda någon laglig tjänst för film/spel/musik m.m. om det skulle komma..
Nej hårdare straff åt folket, stäng ner lagbrytarnas internet på direkten.. 🙂
Inte för att jag är så laglydig men det finns ju bättre sätt än att sitta helt öppet på DC m.m.

CyriQ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1190
1078768
September 18, 2006 - 12:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Har för mig att hem-pc systemet skulle egentligen skulle försvinna redan runt 2002 men sossarna valde att behålla det (dock osäker på detta).
Effekten av hem-pc är att kommunerna går back på systemet och att de stora jättarna är de enda vinnarna samt de som har ett hempc-avtal.
Priserna är såpass låga nu också att hem-pc har blivit snarare en belastning för kommunerna.
Sedan konkurrensmässigt är det egentligen inte så bra heller att det är utländska företag som har varit inblandade.
Utöver detta är det skatten som betalar hem-pc:erna vilket blir en rundgång egentligen.

My 2 cents...

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1078772
September 18, 2006 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan nämna att jag fått ett erbjudadne till om att få betala ungefär 350-400:- i månaden för att få ut an acer aspire 9815 WKMI (+behålla datorn i sign, som också är via hem-pc).

Räknar man på 400/månad så kommer den datorn hamna på 14400:-, listpris = 19995:-

Och då är frågan ifall man ska köra på detta eller skita i det...

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
1078774
September 18, 2006 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja, att Hem-PC erbjudanderna försvinner Kommer säkert en del bli missnöjda med, men efterssom man bara kunde få del av det om man hade ett arbete och om arbetsgivaren man jobbade för hade nåt avtal så var det lite orättvist ändå. Om man jobbade för en arbetsgivare med bra avtal kunde man ju få en monsterdator för halva priset typ!

Att Fildelningslagarna ses över är bara rätt, de fvarken fungerar eller är bra som de är nu!

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1078780
September 18, 2006 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

We-ell, så länge de inte försvinner innan jul är jag nöjd. Mamsen får nämligen ny Hem-PC i jul, och då ska jag fan kryssa i lite optioner. 😛

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1078790
September 18, 2006 - 2:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Dinos wrote: [quote=lady]Dom senaste 2åren så har datorerna kostat riktigt billigt att hem pc inte har haft behövt..

Well det är inte så många som kan casha en dator kontant. Jag som många andra skulle bli tvungen att ta lån/avbetalning(samma skit som lån juh) för att köpa en.

Kan du inte spara ihop 4000 spänn för en dator så har du större problem.

De flesta hem-pc alternativ jag sett har varit så späckade med onödiga grejer att i slutändan blir det mycket dyrare än att gå o köpa en dator.

Hela tanken med systemet var ju att folk skulle få datorvana inte att man skulle kunna köpa värsting-speldatorer med rabatt. Och det har ju misslyckats lite.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1078811
September 18, 2006 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Dinos][quote=lady]Dom senaste 2åren så har datorerna kostat riktigt billigt att hem pc inte har haft behövt..

Kan du inte spara ihop 4000 spänn för en dator så har du större problem.

De flesta hem-pc alternativ jag sett har varit så späckade med onödiga grejer att i slutändan blir det mycket dyrare än att gå o köpa en dator.

Hela tanken med systemet var ju att folk skulle få datorvana inte att man skulle kunna köpa värsting-speldatorer med rabatt. Och det har ju misslyckats lite.

Det måste väl nästan balansera på gränsen till illojalitet mot arbetsgivaren..För visst extraknäckte väl du på komplett vill jag minnas. wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Json_81
Member
Medlem
1078813
September 18, 2006 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:

Det måste väl nästan balansera på gränsen till illojalitet mot arbetsgivaren..För visst extraknäckte väl du på komplett vill jag minnas. wink

Gjorde var ordet där, sa upp mig i våras 🙂

Man skulle kunna ha kvar systemet, men ha ett maxvärde på burken.
På så vis kan folk som har det lite sämre ändå ha råd med en surfburk.
Du om någon borde ju reta dig på att rika får köpa subventionerade värstingdatorer 😉

Leovinus
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
1078850
September 18, 2006 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Personligen skulle jag vilja se att man skapade ett stöd till dem som vill ha bredband via fiber

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
1078873
September 18, 2006 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, jag ska ha ny hempc snart, det verkar bli typ... imorgon nu...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1078878
September 18, 2006 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=ilg@dd]

Gjorde var ordet där, sa upp mig i våras 🙂

Man skulle kunna ha kvar systemet, men ha ett maxvärde på burken.
På så vis kan folk som har det lite sämre ändå ha råd med en surfburk.
Du om någon borde ju reta dig på att rika får köpa subventionerade värstingdatorer 😉

Det retar mej inte det minsta, för dessa oftast märkesburkar är helst inget jag vill befatta mej med.
Jag tycker hem-pc ska få fortsätta finnas, men visst kan man väl kanske lägga en gräns på vad det får kosta, kanske typ max 15-16 papp eller så.
Hem-PC är faktiskt det som gjorde att jag sitter med egna burkar nu, jag hade aldrig varit i kontakt med PC förrän dom drog in nätverket på fabriken jag jobbade på, det var 94-95 nån gång. Sedan våren -97 blev det tal om att vi skulle få hyrköpa egen dator via företaget, och då beställdes vad som antagligen var bland det värsta just då, Compaq Deskpro 2000 med en P133 och gigantiska 16MB EDO, 1,5GB HDD, 12X CD-ROM, en maffig 15" skärm och en lexmark bläckstråleskrivare. Det paketet skulle tydligen kosta runt 10 papp då.
Mitt första "möte" med en PC, var väl då vid 94-95 nån gång, och min första reflektion var väl att -Va jäkla sjukt, trycka på start för att stänga av?
Jag var definitivt ingen vän av datorer vid den tidpunkten, och begrep förresten inte mycket av vad dom var bra för heller.

*Edit*
Hade visst en släng av dyslexi tror jag.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Json_81
Member
Medlem
1078887
September 18, 2006 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Leovinus wrote: Personligen skulle jag vilja se att man skapade ett stöd till dem som vill ha bredband via fiber

Det finns redan. Farsan hade fått tillbaka 5000 om han hade installerat fiber. Dock kostade det drygt 20k att installera.

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
1078914
September 18, 2006 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Syftet med hem-pc'n var ju att höja svenskarnas datorkompetens. Såhär 7 år senare känns det som att alla fått sin chans och många har tagit den.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 329
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL