August 22, 2005
Titt som tätt så hör man talas om ett nytt säkerhetshål i Internet Explorer eller Windows XP. Klagomålen mot Microsoft är ofta många till antalet och i många fall befogade.
Även om Microsoft enligt vissa är så nära monopol man kan komma vad gäller operativsystem för hemanvändare så har dem långt ifrån monopol på säkerhetshål och buggar.
Denna gång är det Adobe’s Acrobat Reader som står för fiolerna, då det uppenbarats ett par allvarliga problem i denna mjukvara som bland annat gör att en illasinnad person kan köra elak kod på användarens dator med hjälp av ett helt vanligt PDF-dokument.
Detta är ganska allvarligt då Acrobat Reader är ett vida använt program både för privatpersoner, men framförallt för företag. Det hela går dock enkelt att avhjälpa genom att uppdatera sitt Acrobat Reader till version 6.0.3.
Mer om säkerhetsproblemen hittar du på eWeek’s hemsida eller direkt på denna länk.
September 19, 2002
Adam wrote: När jag försökte uppdatera min Adobe Reader 6.0.1 säger den att senaste versionen är 6.0.2....
Jag har den där gratis PDF-Reader som i princip bara kan visa och skriva ut... (Alltså den som är gratis)
Verkar onekligen som om antingen adobe dragit tillbaks uppdateringen eller som om eweek har gjort något misstag.
Men det finns ju ännu ett sätt att skydda sig tills vidare:
iDefense said users can also protect themselves by deleting the file: "C:Program FilesAdobeAcrobat 6.0Readerplug_inseBook.api." This doesn't affect the handling of PDF files, but won't allow Acrobat or Reader to handle eBooks.
1 Guest(s)