April 17, 2005
AMD 4x4 kommer bli AMDs vapen gentemot Intels kommande Kentsfield. Tanken är att man ska para två stycken FX-processorer med dubbla kärnor och på så vis kunna spela i samma liga som Intels quad-core. The Inquirer har nu kommit över priserna för de kommande FX-processorerna som kommer att säljas i par enbart. FX-70-paketet kommer kosta $999 och är klockade vid 2.6GHz, FX-72 vid 2.8GHz och kostar $1132 medan FX-74 kommer att kosta $1500 för två stycken 3.0GHz processorer. Processorerna kommer att använda sig av AMDs serverplattform med 1207 pins och vad det verkar kommer det behövas ECC/REG-minnen.
Huruvida man faktiskt kommer kunna mäta sig med Intels Core-arkitektur eller inte återstår att se. Rykten säger att dessa egentligen bara är Opterons med nya namn och att moderkorten kommer bli väldigt få till antalet, men som vanligt är det bättre att vänta och se än att dra för många slutsatser redan nu.
September 28, 2004
Vi står inför en jämn kamp!
Moderkorten för 4x4 ser ut att kunna bli riktiga entusiastbrädor med alla överklockningsmöjligheter vi vill ha.
FX7x-processorerna bygger på erkänt bra 90nm entusiast-chip som klockar riktigt bra under kyla.
Övergången från dagens AM2-system till 4x4 kommer vara lika naturlig som att gå från Core2Duo till Kentsfield.
November 4, 2001
Det är ju inte så jävla dyrt egentligen.... 1500 dollar för 2st av dom värsta cpuerna från amd, blir ju 750 dollar st.
Med tanke på plattformen och ECC/Reg minnen skulle man kunna anta att systemet riktar sig på workstations/småservrar. Här blir nog multitasking mer avgörande än ren prestanda i ensamma program så det ska bli spännande att se.
March 11, 2003
SuperNova wrote: Det är ju inte så j**la dyrt egentligen.... 1500 dollar för 2st av dom värsta cpuerna från amd, blir ju 750 dollar st.
Med tanke på plattformen och ECC/Reg minnen skulle man kunna anta att systemet riktar sig på workstations/småservrar. Här blir nog multitasking mer avgörande än ren prestanda i ensamma program så det ska bli spännande att se.
Om det är dyrt eller inte beror ju helt och hållet på vad Kentsfield kommer att kosta. Kommer man att kunna köpa Core2Quadro för under 10k, sätta den i ett vanligt standardmoderkort, använda vanliga standardminnen, och kyla den med en singelkylare, då är AMD-lösningen jäkligt dyr.
November 27, 2003
crusader wrote: Vi står inför en jämn kamp!
Moderkorten för 4x4 ser ut att kunna bli riktiga entusiastbrädor med alla överklockningsmöjligheter vi vill ha.
FX7x-processorerna bygger på erkänt bra 90nm entusiast-chip som klockar riktigt bra under kyla.
Övergången från dagens AM2-system till 4x4 kommer vara lika naturlig som att gå från Core2Duo till Kentsfield.
ATI verkar ju ha ett riktigt trevligt chipset kommande för denna plattform, men annars så verkar det ju tunnt enligt Inq iaf. Andra säger annat iofs.
Det sista håller jag dock inte riktigt med om. Det är betydligt enklare att jobba en Kentsfield än två FX-70, men sedan är det ju givetvis helt upp till hur pass bra plattformen är i övrigt och om mjukvaran gör någon skillnad på de två. Det finns många frågetecken.
//Andreas
March 5, 2005
Vi ska nog vänta med att fördöma AMD iaf tills vi får se lite tester och riktig hårdvara....
WIRN: Har du möjligen tillgång till AMDs lab ? För dessa CPUer finns än så länge bara där...vänta tills dom kommer ut istället
Fantomen: Folk sa SAMMA sak om AMD när Intel kom med P4, att AMD inte hade en chans men vi alla vet vad som hände sen. AMD blev prestandakung i över 3 år så snälla gott folk dra ner på ryktespridning lite
March 11, 2003
Redzo wrote: Vi ska nog vänta med att fördöma AMD iaf tills vi får se lite tester och riktig hårdvara....
WIRN: Har du möjligen tillgång till AMDs lab ? För dessa CPUer finns än så länge bara där...vänta tills dom kommer ut istället
Fantomen: Folk sa SAMMA sak om AMD när Intel kom med P4, att AMD inte hade en chans men vi alla vet vad som hände sen. AMD blev prestandakung i över 3 år så snälla gott folk dra ner på ryktespridning lite
Rör du inte ihop det lite nu? AMD hade övertaget över de tidiga P4:orna, framförallt under 423-perioden. Dock så regerade Intels 533 och 800-bussade fram tills att A64 kom. Många hoppades på Barton, men det den tillförde var egentligen mest bra överklockningspotential, och bra pris.
AMDs storhet har i min mening varit att man har gett bra prestanda för pengarna. Så känns det knappast här.
March 5, 2005
denstore wrote: [quote=Redzo]Vi ska nog vänta med att fördöma AMD iaf tills vi får se lite tester och riktig hårdvara....
Rör du inte ihop det lite nu? AMD hade övertaget över de tidiga P4:orna, framförallt under 423-perioden. Dock så regerade Intels 533 och 800-bussade fram tills att A64 kom. Många hoppades på Barton, men det den tillförde var egentligen mest bra överklockningspotential, och bra pris.
AMDs storhet har i min mening varit att man har gett bra prestanda för pengarna. Så känns det knappast här.
Nej det gör jag nog inte 😉
Det var just A64 jag tänkte på och dom har väl funnits i 3 år eller ?
March 11, 2003
Redzo wrote: [quote=denstore][quote=Redzo]Vi ska nog vänta med att fördöma AMD iaf tills vi får se lite tester och riktig hårdvara....
Nej det gör jag nog inte 😉
Det var just A64 jag tänkte på och dom har väl funnits i 3 år eller ?
Iofs har du väl rätt, men det är ju snarare lite mindre än 3 år som den har varit kung.;)
September 2, 2004
MS vill helst ha ECC minnen till Vista för att minimera BSOD, källa:
http://www.tgdaily.com/2006/02.....for_vista/
Och eftersom priset nuförtiden inte är så mycket högre för ECC är det värt det tycker jag, källa: http://www.prisjakt.nu/produkt.....hp?p=85787
1 Guest(s)