AMD förser Athlon II med fyra kärnor i X4 6xx-serien|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AMD förser Athlon II med fyra kärnor i X4 6xx-serien
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 8, 2009 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

AMD må ha ganska dålig topp i sitt processorutbud, men deras bredd är det sannerligen inget fel på. Nu har processortillverkaren lanserat ytterligare nya modeller i sin budgetfamilj Athlon II. Man har presenterat två nya modeller som är de första Athlon II-processorerna med fyra kärnor. Athlon II X4 620 och Athlon II X4 630 arbetar i 2,60GHz resp. 2,80GHz med 2MB L2-cache. Strömförbrukningen är spikad till maximalt 95W med AMDs 45nm tillverkningsteknik.

Processorerna stödjer precis som övriga modeller i Athlon II-familjen tekniker som NX bit, AMD64, Cool'n'Quiet och AMD Virtualization. Athlon II X4 620 har redan listats i en handfull svenska butiker och det med en prislapp på drygt tusenlappen.

När och till vilket pris den något snabbare Athlon II X4 630 dyker upp är oklart men det ska även finnas plats för ytterligare en fyrkärnig Athlon II modell i fjärde kvartalet. Athlon II X4 635 med en klockfrekvens på 2,90GHz som likt sina gelikar baseras på AMD Propus kärnan.

Källa: Fudzilla

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1233359
September 8, 2009 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

känns onödigt tycker jag.

this
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1179
Member Since:
July 4, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1233362
September 8, 2009 - 9:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Köper hellre phenom II än athlon. Phenom II X2 är ju inte så dyr men presterar ändå bra.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1233376
September 9, 2009 - 8:21 am
sp_Permalink sp_Print

Jag måste erkänna jag har dålig koll på AMDs processorer nuförtiden. De gör ju allt för att förvirra också och döper saker till "Phenom II 930 64 X3 Black edition" osv (tror just den kanske inte finns, men ni förstår vad jag menar.

Intel är inte såvärst mycket bättre när de kallar saker core i7 och i5 mest beroende på vad de känner för på marketing (tycker socket med många pinnar skulle vara i7 och färre i5 och det skulle duga så) men de har jag iaf lite bättre ordning på sakerna (och de har ju också alla segment från "extreme" - "hög" - "mellan" - "value" och "snik" medan AMD samlar alla sina konstiga beteckningar i "mellan" - "value" och "snik" och massvis olika val där.

Men, om det funkar för dem så...

Avatar
Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
Member Since:
September 9, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1233378
September 9, 2009 - 8:58 am
sp_Permalink sp_Print

this wrote: Köper hellre phenom II än athlon. Phenom II X2 är ju inte så dyr men presterar ändå bra.

Athlon II x4 620 2,6GHz kommer ha en officiell prislapp på $99... 😉

http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=477061
http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=474486

Recension: http://en.inpai.com.cn/doc/ens.....ageid=5641

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1233381
September 9, 2009 - 9:16 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Jag måste erkänna jag har dålig koll på AMDs processorer nuförtiden. De gör ju allt för att förvirra också och döper saker till "Phenom II 930 64 X3 Black edition" osv (tror just den kanske inte finns, men ni förstår vad jag menar.

Intel är inte såvärst mycket bättre när de kallar saker core i7 och i5 mest beroende på vad de känner för på marketing (tycker socket med många pinnar skulle vara i7 och färre i5 och det skulle duga så) men de har jag iaf lite bättre ordning på sakerna (och de har ju också alla segment från "extreme" - "hög" - "mellan" - "value" och "snik" medan AMD samlar alla sina konstiga beteckningar i "mellan" - "value" och "snik" och massvis olika val där.

Men, om det funkar för dem så...

Båda har ju i princip samma namngivningsschema - ju högre nummer desto bättre, så enkelt är det.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1233423
September 9, 2009 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Då skulle de ju kunna rensa bort all annan "scheisse" från namnen och bara ha typ AMD Phenom AM3 620

Kanske nån siffra eller bokstav som indikerar strömförbrukning också som "L" eller "E"

Ah, det är nog mest jag som inte har koll på AMDs utbud längre och tycker det ändå är förvirrande med Athlon och Phenom och att de plockat bort och plockar dit saker på marknadsavdelningen hela tiden.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1233455
September 10, 2009 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

Det enda "scheisse" som är kvar är ju X3, X4 osv och det anger antalet kärnor och det är ju verkligen något man vill kunna se direkt, och inte behöva söka fram varje gång. Sen är det ju Athlon/Phenom II och det anger ju bara att det är en nyare variant av de två.
Jag tycker det är hur enkelt och bra som helst.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 49
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL