April 17, 2005
Geode är AMDs svar på de strömsnåla processorer som lanserats av företag som VIA och Transmeta. Geode är allt annat än en toppresterande desktopprocessor utan här handlar allt om strömsnålhet. AMD har i dagarna lanserat en ny modell i deras Geode serie och processorn som går vid namnet Geode LX 800@0.9W. Namnet säger det mesta och faktum är att processorn kräver mindre än 1W för att köras. Jämför det med över 100W på dagens värstingprocessorer på PC-marknaden. Processorn arbetar dock endast i 500MHz och prestandna är nog knappast överväldigande. Men sen är Geode LX 800@0.9W också riktad mot mobila enheter, som dock har fullt stöd för Windows XP genom sin x86-arkitektur. Priset ska ligga på 45 dollar stycket när man köper 10 000 enheter.
Källa: AMD
November 23, 2001
Kanske kan vara nått för SMPC2005..
Överklocka en prolle på 500@1W.. för att "vinna" (jämfört med Crotale 2004) skulle man "bara" behöva komma upp i 850MHz..
December 5, 2001
jarlen wrote: Kanske kan vara nått för SMPC2005..
Överklocka en prolle på 500@1W.. för att "vinna" (jämfört med Crotale 2004) skulle man "bara" behöva komma upp i 850MHz..
Men de ska väl bara sitta i mobila enheter? Lite svårt att överklocka sådana.
March 14, 2001
jarlen wrote: Kanske kan vara nått för SMPC2005..
Det där är bara 70%.. klockar du den till en ~1350mhz så klår du Crotale..
Jag undrar hur mycket en sådan processor utvecklar vid runt 1000mhz..?
November 23, 2001
Snorch wrote: [quote=jarlen]Kanske kan vara nått för SMPC2005..
Det där är bara 70%.. klockar du den till en ~1350mhz så klår du Crotale..
Jag undrar hur mycket en sådan processor utvecklar vid runt 1000mhz..?
Jag såg det. Räknade fel.. Dock borde den inte utveckla mer än ett par W i 1000mhz?
Sardaukar wrote: [quote=jarlen]Kanske kan vara nått för SMPC2005..
Men de ska väl bara sitta i mobila enheter? Lite svårt att överklocka sådana.
Det finns "vanliga" ITX moderkort till dom.. De Geode som fanns förut fanns i Socket A..
November 27, 2003
Mean Machine wrote: Kiss VIA/Transmeta goodbye...
Måste nästan räkna det här som lite elakt...;)
Nja, tveksamt då de faktiskt erbjuder andra saker och är mer nischade än just bara strömförsörjning. Sen har jag svårt att tro att denna presterar i närheten av deras processorer.
Geode kommer säkert slå i Asien där batteritid är betydligt högre prioriterat än det är i Europa/Amerika, men här är nog marknaden mindre än VIA/Transmetas som redan den är så gott som obefintlig.
//Andreas
February 12, 2003
Delph1 wrote: [quote=Mean Machine]Kiss VIA/Transmeta goodbye...
Måste nästan räkna det här som lite elakt...;)
Nja, tveksamt då de faktiskt erbjuder andra saker och är mer nischade än just bara strömförsörjning. Sen har jag svårt att tro att denna presterar i närheten av deras processorer.
Geode kommer säkert slå i Asien där batteritid är betydligt högre prioriterat än det är i Europa/Amerika, men här är nog marknaden mindre än VIA/Transmetas som redan den är så gott som obefintlig.
//Andreas
Mycket möjligt, iofs...;)
Men det hade varit ganska fett om den hade haft XP-arkitektur och gått i 500 mhz...
(Iofs inte läst artikeln, bara NH's sammanfattning)
2 Guest(s)