AMD kommer släppa open source-drivrutiner|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AMD kommer släppa open source-drivrutiner
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 14, 2007 - 8:23 am
sp_Permalink sp_Print

Det börjar kännas lite tjatigt att påpeka att AMD/ATI grafikkort och linux är en dödlig kombination, och inte på ett bra sätt. Däremot så måste man nog påpeka att ATI har förbättrat i alla fall prestandan hos sina drivrutiner på senare tid, men det är fortfarande långt ifrån tillfredsställande på många andra sätt. Nu kommer nästa steg där AMDs VD Henri Richard avslöjat att AMD kommer att gå hela vägen och släppa open source-drivrutiner och helt lägga om hur man interagerar med Linux-communityt. Detta får nog ses som bland den bästa typ av nyhet man kan få som ATI-ägare och Linux-användare. Nu kan vi bara hoppas att det verkligen händer något och att drivrutinerna blir i allmänhet bättre.

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
1136817
May 14, 2007 - 10:09 am
sp_Permalink sp_Print

Trots en trogen ATI/AMD användare sedan Radeon 7000 (Radeon 64mb) så är det bestämt att mitt nästa kort blir ett Nvidia om inte ATI skärper sig med Linux.

Men jag antar att det ökande användandet av Linux får ATI att tänka om. Vilket också är ganska roligt då jag trodde för flera år sen att Linux var dömt till döden i skuggan av Windows ökade användarvänlighet, stabilitet.

Känns lite som valet 2006. Sverige ligger på toppnivå och den styrande regeringen förlorar trots detta makten.

danjeel
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 225
1136829
May 14, 2007 - 11:10 am
sp_Permalink sp_Print

Fan va bra gjort av AMD/ATi! Bästa nyheten någonsin.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1136831
May 14, 2007 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

Ang wrote:
Känns lite som valet 2006. Sverige ligger på toppnivå och den styrande regeringen förlorar trots detta makten.

Vill inte göra detta till en politiktråd men hur kan man påstå att ett land med 20% arbetslöshet ligger på toppnivå?

Ontopic:
Riktigt bra, så skulle fler tillverkare göra så hade nog linux gått ännu mer framåt.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1136875
May 14, 2007 - 2:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker det är väldigt bra av AMD! Även om det är lite sent av AMD då tex Via haft opensource rutiner ute jättelänge.
Konstigt att Intel inte har opensource rutiner då man har flera moderkort (med integrerat graffe) än Via på marknaden.

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
1136904
May 14, 2007 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Vill inte göra detta till en politiktråd men hur kan man påstå att ett land med 20% arbetslöshet ligger på toppnivå?

Jag har dock aldrig hört om dessa siffror, samt att jag vet att det är väldigt svårt att mäta den riktiga arbetslösheten, om inte omöjligt.

Personligen tror jag de vann på att sossarna inte ville förbättra välfärdsystemet. Jag vet att många är sjukt trötta på folk som går hemma och inte gör ett skit. Ett av moderaternas löften var att sänka de förtidspensionerade. I Sverige hade vi 500 000 förtidspensionerade vilket är antagligen ett världsrekord, samt att våran sjukanmälningar låg på 4% tillskillnad ifrån EUs medelvärde på 2%. (kommer dock inte ihåg källan)

Men du har rätt, detta bör inte vara en politisk tråd. Vi får iaf vara glada över att Linux tar mark.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1136969
May 14, 2007 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Underbart, snart kanske man kan gå tillbaka till Slackware 🙂

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1136974
May 14, 2007 - 10:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81
Ang

Det är helt riktigt, detta är ingen tråd att diskutera politik så ser jag er göra det en gång till i denna del så... :burn:

För att återvända till topic, jisses!
Detta är ju en våt dröm för oss som har fler ATi-kort än vad som är nyttigt. 😉
Jag hoppas verkligen att ATi håller vad dom lovar!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 195
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL