April 17, 2005
AMD verkar ha stora planer för julhandeln då det enligt en produktplan som dykt upp på den holländska sajten Tweakers.net kommer dyka upp en mängd nya processorer i AMDs sortiment. Det är faktiskt ganska trevliga nytillskott också, först och främst är det AMDs första processorer för den stationära marknaden med 65nm tillverkningsteknik. AMD väntas lansera bland annat fyra Athlon 64 X2 modeller med 65nm teknik, 4000+, 4400+, 4800+ och 5000+ som förutom dess tillverkningsteknik är identiska med de nuvarande modellerna i samma familj. De nya 65nm processorerna ska dyka upp på marknaden i december.
Vad som är minst lika intressant är att AMD även väntas introducera de första processorerna för sin 4x4 plattform. Denna plattform ska som bekant para ihop två dubbelkärniga Athlon 64-processorer i ett och samma system för sammanlagt 4 fysiska processorkärnor. Som utlovat kommer AMD lansera sina 4x4 processorer i flera hastigheter och prisklasser men alla går under FX-suffixet, Athlon 64 FX-70, FX-72, FX-74. Klockfrekvenserna på dessa processorer är 2.6GHz resp. 2.8GHz och 3.0GHz. Dessa processorer kommer utrustas med 1MB cache och säljs även i par, vilket är helt logiskt med tanke på deras inriktning. AMDs 4x4 processorkit ska dyka upp i tid till jul enligt produktplanerna och vi ser onekligen fram emot en närmare titt på AMDs multi-core plattform.March 11, 2003
Bisarrt tråkigt för de som har gillat och stött AMD. Visst, de kanske drar lite mindre ström, men sen då? Så länge de inte presterar bättre än C2D, så är det en totalt menlös processor för entusiasterna.
4x4 på Sockel F är ju rena katastrofen för de som uppgraderade till AM2. Allvarligt talat så är det rena skämtet av AMD.
Jag har suttit och funderat över det här en stund nu. Om det ligger någon sanning i det här, så tror jag AMD har mer problem än man kunde förutse. Ifall det här bara handlar om en krympning i tillverkningsteknik, och nästan avsaknad av ökad prestanda per klockcykel, då är det här årets let-down. Jag verkligen hoppas att det här är den tungt optimerade Rev.G som "vissa" här på forumet har målat ut som det bästa som har hänt konsumenten sedan skivat bröd, men jag känner mig tveksam. Om det bara är en shrink, så känns det som att AMD har blivit precis det som gjorde mig så trött på Intel. AMD har för mig länge varit en frisk fläkt, men om de nu tänker jaga förstagångskunder med propagandabullshit som TDP, så lägger jag om rodret.....
February 5, 2005
Konstigt att det inte kommer någon snabbare modell, 65nm borde ju betyda att de kan dra upp frekvensen lite!
Angående 4*4 så tror jag mer på server eller hi-end arbetsstation för den plattformen, inte många spel som utnyttjar 2 kärnor, hur ska det då gå med 4?
iof Crysis skulle väl ha multiprocessorstöd, men ändå.
denstone, tror inte AMD:s "svar" på C2D kommer förrens Q2 07, har inga källor, men bara känns så. Det här är bara en shrink, som gör att AMD iof kan sänka priserna ännu mer och konkurrera på så vis. man ska inte glömma att intel visade fina siffror under prescotteran trots att den inte var i närheten prestandamässigt!
March 11, 2003
mitrix wrote: Konstigt att det inte kommer någon snabbare modell, 65nm borde ju betyda att de kan dra upp frekvensen lite!
Angående 4*4 så tror jag mer på server eller hi-end arbetsstation för den plattformen, inte många spel som utnyttjar 2 kärnor, hur ska det då gå med 4?
iof Crysis skulle väl ha multiprocessorstöd, men ändå.
denstone, tror inte AMD:s "svar" på C2D kommer förrens Q2 07, har inga källor, men bara känns så. Det här är bara en shrink, som gör att AMD iof kan sänka priserna ännu mer och konkurrera på så vis. man ska inte glömma att intel visade fina siffror under prescotteran trots att den inte var i närheten prestandamässigt!
Jo, jag är medveten om att det kan vara det ekonomiskt försvarbara, men det är förbannat tråkigt. Jag skulle mycket väl kunna tro att det sitter någon sketen öresutjämnare och tycker att det var en lysande idé att skrota Rev.G, då de kanske kan tjäna in en 2-3 dollar per enhet på det sättet.
Det som de dock inte tänker på är att de har jobbat i många år på att bygga upp en trogen kundkrets. En sån här manöver kan bli rätt farlig, särskilt om de går på patrull med lanseringen av K8L.
Jag hoppas verkligen att AMD får ut något att konkurrera med under hösten. Skittråkigt om Intel skall få härja fritt.
March 11, 2003
MoNsTeR wrote: Tyvärr så lär det nog inte ske något större genombrott förrän AMD lanserar K8L
Nä, och det är ju för tråkigt.
Dock så kan man väl knappast tillskriva den här sortens nyheter allt för stor tillförlitlighet. Jag sitter fortfarande och håller tummarna för en bra revision av AM2, men det ser ju faktiskt dystert ut.
I mellanåt tror jag att AMD hade haft mer att vinna på att söka sig tillbaka till sina rötter, och get entusiasterna mer fria händer igen. Även om det rapporterades om att de skulle förlorat stora pengar på sina upplåsta Bartons och T-breds, så tror jag inte så värst mycket på det. Att man låste processorerna senare kändes mer som en ren girighetshandling. Däremot så tror jag att Opteron aldrig hade blivit en sån succé som den blev, om det inte vore för att entusiasterna pushade så hårt för AMD. Min erfarenhet av serverfolk är att de oftast är konservativa och relativt prisomedvetna, och att de söker stabilitet framför billiga lösningar. Opteron visade sig vara både och, och genom att ha ett så grundmurat rykte inom gaming och enthusiastkretsarna, så smittade det av sig till de övriga sektorerna också.
2 Guest(s)