AMD ligger före Intel i 2 år till|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AMD ligger före Intel i 2 år till
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 9, 2005 - 8:19 am
sp_Permalink sp_Print

AMD och Intel är väl den ultimata David och Goliat fajten, en fajt som bara verkar trappas upp genom stämmningar och andra roliga saker. Nu har AMD tydligen sagt att man kommer fortsätta att ha ett tekniskt försprång på Intel till år 2007/2008. Längre än så var det dock svårt att sia om framtiden tyckte AMDs marknadsansvarige. Han såg inga indikationer på att AMD skulle krympa och samtidigt tyckte han att det var uppenbart, efter IDF, att Intel inte hade någonting som kunde konkurrera med AMDs nuvarande arkitekturer. Det trots att Intel presenterade en helt ny mikroarkitektur på IDF. David.. förlåt AMD verkar ha fått lite skinn på näsan den senaste tiden och utgången i deras rättsliga kamp mot Intel ska bli ännu intressantare att följa.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
948258
September 9, 2005 - 8:51 am
sp_Permalink sp_Print

2008 var väl att verkligen ta i. Om de inte kommer med en motattack till de nya "Pentium M"-processorerna så verkar ju hela försprånget vara uppätet redan där.

//Andreas

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
948281
September 9, 2005 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

YEAH! AMD Rules! 😀 Undrar hur processorerna kommer vara om typ 10 år...

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
948314
September 9, 2005 - 12:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: 2008 var väl att verkligen ta i. Om de inte kommer med en motattack till de nya "Pentium M"-processorerna så verkar ju hela försprånget vara uppätet redan där.

//Andreas

Varför är du så övertygad om det? Jag menar inte att P-M är dålig, mer att A64 är riktigt bra.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
948353
September 9, 2005 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Delph1]2008 var väl att verkligen ta i. Om de inte kommer med en motattack till de nya "Pentium M"-processorerna så verkar ju hela försprånget vara uppätet redan där.

//Andreas

Varför är du så övertygad om det? Jag menar inte att P-M är dålig, mer att A64 är riktigt bra.

Inte övertygad, bara en känsla 😉

//Andreas

okey_sure
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 250
Member Since:
January 25, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
948397
September 9, 2005 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=denstore][quote=Delph1]2008 var väl att verkligen ta i. Om de inte kommer med en motattack till de nya "Pentium M"-processorerna så verkar ju hela försprånget vara uppätet redan där.

//Andreas

Varför är du så övertygad om det? Jag menar inte att P-M är dålig, mer att A64 är riktigt bra.

Inte övertygad, bara en känsla 😉

//Andreas

Turion har ju AMD som inte är dåligt. Visst brukar P-M ha bättre batteritid, men detta är ofta under mindre stress. Jag har sätt en del reviews där Turion har klarat sig bättre när det har stresskört dem på batteriet.

Dock skulle jag hellre köpa en Centrinolappis, för jag spelar inte speciellt mycket och behöver mer surftid, men iaf =)

Sen på den stationära marknaden är AMD det enda rätta ^^

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
948414
September 9, 2005 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

okey_sure wrote: Turion har ju AMD som inte är dåligt. Visst brukar P-M ha bättre batteritid, men detta är ofta under mindre stress. Jag har sätt en del reviews där Turion har klarat sig bättre när det har stresskört dem på batteriet.

Dock skulle jag hellre köpa en Centrinolappis, för jag spelar inte speciellt mycket och behöver mer surftid, men iaf =)

Sen på den stationära marknaden är AMD det enda rätta ^^

Nja, alltså de nya desktop-processorerna från Intel kommer baseras på teknologi som påminner starkt om den gamla P6 och nya Pentium M. Det var det jag syftade på 😉
Inte Pentium M i sig.

//Andreas

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
948490
September 10, 2005 - 1:44 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=okey_sure]Turion har ju AMD som inte är dåligt. Visst brukar P-M ha bättre batteritid, men detta är ofta under mindre stress. Jag har sätt en del reviews där Turion har klarat sig bättre när det har stresskört dem på batteriet.

Dock skulle jag hellre köpa en Centrinolappis, för jag spelar inte speciellt mycket och behöver mer surftid, men iaf =)

Sen på den stationära marknaden är AMD det enda rätta ^^

Nja, alltså de nya desktop-processorerna från Intel kommer baseras på teknologi som påminner starkt om den gamla P6 och nya Pentium M. Det var det jag syftade på 😉
Inte Pentium M i sig.

//Andreas

Jo, fast även om P-M i desktop-versioner ser lovande ut, så vet man ju rätt lite. A64 är bra idag, och kommer att utvecklas fram tills P-M:s lansering är aktuell. Vilken som kommer att vara bäst är nog mer eller mindre oklart.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
948500
September 10, 2005 - 7:17 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Jo, fast även om P-M i desktop-versioner ser lovande ut, så vet man ju rätt lite. A64 är bra idag, och kommer att utvecklas fram tills P-M:s lansering är aktuell. Vilken som kommer att vara bäst är nog mer eller mindre oklart.

Jupp, så sant så, men som sagt det är ett uttalande som känns lite överdrivet stöddigt. Även om de fortfarande kommer vara före, vilket de troligen kommer göra över 2006 iaf, så är det med en betydligt mindre marginal än tidigare.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 63
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL