August 22, 2005
På Gamespot har man fått sig en pratstund med Jonathan Seckler, produktansvarige för AMDs microprocessormarknad, där man diskuterade AMDs närvaro på GDC (Game Developer Conference) och företagets planer för 64-bit och dual-core.
Som tidigare trycker man på att datahantering i 64-bitar kommer ge en direkt positiv inverkan även på spel.
AMD har tidigare gått ut med något diskutabla uppgifter kring detta där man "hypat" 64-bit tekniken i mångas ögon fel sätt. Att spel automatiskt ska hanteras snabbare, fler fps, har länge varit en missuppfattning bland många men Jonathan Seckler håller med om att 64-bit tekniken har en annan funktion.
Den snabbar inte upp spel i någon högre grad utan ger istället utvecklare möjligheten att infoga mer effekter utan att tappa prestanda.
Man går även in på dual-core, dubbla processorkärnor, som är framtidens melodi. Men här säger man även att tekniken till en början inte kommer ge någon direkt inverkan på spel. Precis som när AMD introducerade 64-bit på desktopmarknaden finns det inget utbrett mjukvarustöd för dual-core i dagsläget och definitivt inte i speltitlar.
Man kommer även in på en jämförelse mellan AMD och Intels dual-core arkitekturer, och när Jonathan jämför Intels tillvägagångssätt med en bruten chokladkaka blir det riktigt intressant.
Det är en intervju med relativt lite teknisk information och som ger viss klarhet i hur spelmarknaden kommer påverkas av 64-bit och dual-core på kort sikt.
Hela intervjun hittar man på Gamespot.
1 Guest(s)