April 17, 2005
Vi har tidigare rapporterat om AMDs planer på en drastisk prissänkning av sina Athlon 64-processorer och att en sådan skulle bli aktuell i samband med Intels lansering av Conroe var knappast någon överraskning. De första uppgifterna om denna breda prissänkning visade på riktigt mastiga sänkningar och nu när detaljerade uppgifter dykt upp hos DailyTech visar det på riktigt ordentliga prissänkningar över i princip hela AMDs sortiment. Speciellt de stationära processormodellerna som ska tampas mot Intels nya Core 2 Duo-familj har fått minst sagt kraftiga prissänkningar där man bland annat kan ta Athlon 64 X2 5000+ som exempel.
Denna processor kostar i dagsläget 649 USD, efter den 24 juli när prissänkningen sätts i verket ska priset ligga på 282 USD. Det är en prissänkning på över 56% och får utan tvekan AMDs processorer att se intressantare ut. I princip hela AMDs Athlon 64-familj får prissänkningar på 50% eller mer, vilket bådar för en riktig fajt om konsumenternas gunst i slutet av juli. Hela prislistan går att hitta på DailyTech och på TechReport har man gjort en intressant sammanställning i jämförelse med Intels Core 2 Duo-processorer.
[Image Can Not Be Found] Bildkälla: TechReport
May 27, 2006
Intel hade ju tänkt fortsätta kränga Pentium D-processorer fram till årsskiftet minst, undrar just hur det går med de planerna? Pentium D 920 t ex får nog gå ner till 700-800:- innan någon köper den istället för en X2 3800+ 🙂
Gamblor: De rörliga kostnaderna när det gäller processortillverkning lär vara väldigt små, de stora pengarna går antagligen åt till forskning/utveckling och stora fasta kostnader för att betala av fabriker etc. Så länge AMD får in mer pengar per processor än marginalkostnaden för att tillverka den så kommer de fortsätta även om företaget som helhet går med förlust. De kan säkert sänka sina priser ytterligare om de blir pressade.
January 30, 2004
Poontus wrote: jag som just köpte en processor 🙁
Jag men, den billigaste sempron jag hittade till am2 för att köpa x2 när jag hade råd. Inte anade jag att det skulle komma så snart. Iofs hade jag väntat någon månad med att byta rigg så hade det blivit conroe istället...
May 27, 2006
heimdal wrote: såg på bilden att AMD "bara" har 512kb cache..
jämfört med intels 2/4Mb
vad gör de för skillnad?kanske dags å byta ut opteron 146an nu 🙂 för X2 har väl socket 939 den med? gäller bara å hitta nån som säljer den till dedär priserna också
Bry dig inte om cache, det är lika oväsentligt som frekvens (vilket de flesta har lärt sig är oväsentligt efter P4). Kolla på benchmarks istället och fokusera på de testerna som liknar ditt tänkta användningsområde.
Ja, X2 finns till både Socket 939 och AM2.
2 Guest(s)