August 22, 2005
Nyligen läckta uppgifter på nätet ger indikationer på att AMD gjort mer än enbart krympt transistorstorleken inför deras övergång till 90nm tillverkning. Som bekant kommer AMD lansera 90nm-versioner av deras AMD64 arkitektur under 2004. Nu verkar det alltså som att AMD passat på att optimera AMD64-arkitekturen när man ändå ska gå över till en ny kärna.
Inga av de uppgifter som finns på nätet är ännu officiella men ser samtidigt ut att stämma relativt bra med tidigare uttalande från AMD.
De optimeringar det talas om är bland annat en finslipad integrerad minneskontroller, SSE3-stöd, förbättrad hardware data pre-fetch teknik m.m.
Enligt Xtremesystems.org ska den optimerade kärnan ge prestandaökningar på runt 5%, vid samma klockfrekvens, jämfört med dagens 130nm AMD64-processorer.
De första 90nm-processorerna väntas dyka upp under tredje eller fjärde kvartalet 2004. Om dessa uppgifter stämmer kan de bli en mycket positiv övergång för AMD som även ger dem större möjligheter att nå högre klockfrekvenser med AMD64-arkitekturen.
Källa: X-bit Labs
September 12, 2001
Vitamin-C wrote: men dotan får det först säjer jag och den kommer vara värst om den byggs till deskop
Jag skulle inte vara så tvärsäker med att säga en sådan sak innan vi har sett benchar "head to head" mellan AMD och Intel
Minns bara Prescott. Det snackades vitt och brett om hur bra den skulle bli.
Framför allt skulle den bli väldigt sval.... 😀
August 7, 2003
Nyhet wrote: Som bekant kommer AMD lansera 90nm-versioner av deras AMD64 arkitektur under 2004.
That of course means that AMD can't at the moment make a decent enough supply of 90nm Hammers that will run at 2.6GHz, and doesn't expect to until nine months plus from now
Som vanligt kan man inte ta ut något i förskott men när jag skrev detta hade AMD officiellt gått ut med information om att 90nm var på rätt väg och skulle finnas i handeln under 2004.
Hittade även detta i den artikel du länkar till.
We'll no doubt see 90nm chips from AMD in a few months. Most likely, there will be at least Opterons and Mobile Athlon64s. Around the same time (but perhaps more quietly), AMD will start slipping 90nm Athlon64s wherever they can into the desktop range: 2.2GHz would be a safe bet, maybe a little more, maybe a little less).
Så jag ser det inte alls omöjligt att vi får se 90nm processorer under 2004, men visst kan det dröja till 2005 om AMD verkligen har råkat i stora problem.
Tekniknörd som gillar att träna.
1 Guest(s)