AMD talar ut om quad-core: K8L 'Barcelona'|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AMD talar ut om quad-core: K8L 'Barcelona'
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 19, 2006 - 9:34 am
sp_Permalink sp_Print

AMD har precis som Intel högt flugna planer för processorer med fyra kärnor och även om vi inte kommer få se Athlon och Opteron-processorer med fyra kärnor detta året har AMD stort förtroende för sin arkitektur. På HardOCP har man nu publicerat en artikel där man tittar närmare på AMDs planer för deras quad-core processorarkitaktur som går under utvecklingsnamnet Barcelona, men är känd av de flesta som K8L. HardOCP har fått sig en pratstund med AMDs teknologichef Phil Hester och vi får en hel del kött på benen angående AMDs kommande quad-core processorer som till skillnad mot Intel Kentsfield är utvecklad från grunden för användning av fyra kärnor.

Just Barcelonas "native" quad-core arkitektur är något AMD hänvisar till vid flera tillfällen och det betyder helt enkelt att man använt sig en ny arkitektur där man integrerat fyra kärnor i samma förpackning, inte som Intel där man i princip tagit två Core 2 Duo-kärnor och slängt in på samma processor för sin Kentsfield arkitektur (Core 2 Quadro). Överlag stämmer Barcelona-arkitekturens specifikationer väl överrens med dem vi blivit tilldelade tidigare under året.

[Image Can Not Be Found]

Man går dock in på betydligt mer detaljer än detta i artikeln på HardOCP och bland annat försöker man få ett konkret svar på hur AMDs Barcelona arkitektur kommer stå sig mot Core 2 Duo/Core 2 Quadro rent prestandamässigt per kärna. Kort och gott, kommer Barcelona äta upp det försprång Intel skaffat sig inom spelprestanda och andra liknande applikationer. AMDs svar kan knappast ses som solklart men visar i alla fall att man har stort förtroende för Barcelona-arkitekturen.

“With our next-generation architecture we expect to continue our track record of delivering industry-leading performance. When you combine this with 4X4 you change the rules of the game, and provide an enthusiast-class platform that is upgradeable, scaleable and unparalleled in terms of performance.”

Man talar även om hur framtidens applikationer ska kunna utnyttja fyra individuella kärnor i en processor och det verkar som att spelkonsolerna kan bli en nyckel i detta där både Xbox 360 och PlayStation 3 kommer kräva spel som förlitar sig mer på flertrådsteknik.

Man tar upp viktiga bitar som bakåtkompabilitet, vilket verkar bli mycket bra, och även AMDs uppköp av ATI. En mycket intressant artikel som ger en hel del svar om AMDs kommande satsning på fyrkärniga processorer. Klart är i alla fall att AMD inte på något sätt gett upp efter Intels framgångsrika Core 2 Duo lansering. Hela artikeln går att hitta på HardOCP.com.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1079071
September 19, 2006 - 12:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag personligen köper inte att varken PS3 eller Xbox 360 kommer leda till någon vidare utveckling av multitrådade spel eller program till PC.
Det har funnits konsoler som varit långt mer avancerade än vad både Xbox 360 och PS3 är ifråga om antal processorer och arkitekturer, men likväl har det inte resulterat i att PC-marknaden har gjort något lyft.
Nu är dock både PS3 och Xbox 360 betydligt mer lika en PC än de var, men fortfarande är de för olika för att det ska ge ett praktiskt resultat för PC. Kunskap om att koda multitrådat finns redan, men den används inte för att det tar en massa extra tid att göra det och samtidigt så är det väldigt så som kan använda det.
Det kommer ta många år innan multitrådade program är något vi kan ta för givet och det kommer inte vara tack vare varken PS3 eller Xbox 360 utan för att fler människor sitter med multi-core processorer i sina datorer och det blir försvarbart att spendera tid med att göra program flertrådade.

//Andreas

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
1079077
September 19, 2006 - 12:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Ser ut att vara en ganska så seriös lösning.

Sledgehammer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 293
1079157
September 19, 2006 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Som jag har skrivt innan. Se till att köpa er ett riktigt bra SocketAM2 moderkort då framtida AMD processorer kommer att stödjas. Detta mothävdade bl.a kära denstore t.ex m.fl. Men eftersom det var skitsnack så kan väl ni skriva direkt till AMD att det är skitsnack också. laugh Ynkryggar är det enda rätta ordet för sådana personer som inte kan hålla sig på en mogen nivå eller åtminståne till ämnet och kunna bevisa det dom hävdar. Det var ingen som kunde minsann. Varning fick man också, haha för vad? Något som inte stämmer som jag skrivit, visa mig tack...

Andreas Galistel
Member
Medlem
1079173
September 19, 2006 - 3:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Sledgehammer wrote: Som jag har skrivt innan. Se till att köpa er ett riktigt bra SocketAM2 moderkort då framtida AMD processorer kommer att stödjas. Detta mothävdade bl.a kära denstore t.ex m.fl. Men eftersom det var skitsnack så kan väl ni skriva direkt till AMD att det är skitsnack också. laugh Ynkryggar är det enda rätta ordet för sådana personer som inte kan hålla sig på en mogen nivå eller åtminståne till ämnet och kunna bevisa det dom hävdar. Det var ingen som kunde minsann. Varning fick man också, haha för vad? Något som inte stämmer som jag skrivit, visa mig tack...

Du fick en varning för att du kallade en motdebattör schizofren trots att skiroy sagt att nästa personliga påhopp skulle rendera en varning. Gör inte om samma dumma misstag.

//Andreas

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1079202
September 19, 2006 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Sledgehammer wrote: Som jag har skrivt innan. Se till att köpa er ett riktigt bra SocketAM2 moderkort då framtida AMD processorer kommer att stödjas. Detta mothävdade bl.a kära denstore t.ex m.fl. Men eftersom det var skitsnack så kan väl ni skriva direkt till AMD att det är skitsnack också. laugh Ynkryggar är det enda rätta ordet för sådana personer som inte kan hålla sig på en mogen nivå eller åtminståne till ämnet och kunna bevisa det dom hävdar. Det var ingen som kunde minsann. Varning fick man också, haha för vad? Något som inte stämmer som jag skrivit, visa mig tack...

Du är faktiskt bland de mest påfrestande människor jag har stött på under min tid här på forumet. Ingen har "mothävdat" någonting. Det som sades var aldrig att K8L inte skulle komma, utan att du skulle visa någon källa för dina påståenden. Det kunde du inte. Utöver det så påstod du att det var försvarbart att låta bli en uppgradering till Core2Duo, då AM2 skulle vara ett bättre alternativ, vilket vi fortfarande inte vet något om. Kanske det kan vara försvarbart, ifall Rev.G blir någorlunda bra, men att rekommendera någon att köpa en underlägsen produkt, för att det kan komma ett möjligt bra uppgraderingsalternativ 8 månader senare är rent snicksnack. Vad vi däremot vet, är att AM2 Rev.F är frånåkt som fasen, och att Kentsfield med stor sannolikhet kommer att lanseras under kvartal 4 i år.
Den här nyheten visar bara att K8L kanske kommer att prestera lysande, när den kanske kommer under kvartal 2 av 2007. En intervju med en direktör på ett företag brukar sällan bli objektiv. Det enda felet som har gjorts här är att man har låtit dig hållas i ditt skitsnackande.
Om du är så trångsynt att du inte kan förstå att det för de flesta kvittar ifall dina drömmar införlivas, så är det väl lika bra att du håller det för dig själv.

skruvis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 513
1079211
September 19, 2006 - 4:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad stog nu SRQ för som först kom i AMD´s dualcore proppar enligt en "påläst" individ ? Fastän den kom redan år2001 enligt AMD själv...

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 644
1079219
September 19, 2006 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

I likhet med Andreas så tror jag inte att PS3 och Xbox360 är avgörande för flertrådade program/spel på PC.
I motsats till Andreas så tror jag att majoriteten av dessa program och spel kommer att vara flertrådade i inom en snar framtid. Orsaken är att inom ett år eller så så kommer en överväldigande majoritet av alla PC processorer som konsumenterna sitter på vara av multicore typ (i synnerhet bland alla som använder den till något annat än bara surfning). Singlecore är kraftfullt på väg att fasas ut.
Jag skulle t ex gissa på att de flesta större speltitlar som släpps nästa år kommer att vara flertrådade.
Exempelvis Crysis kommer att sätta en ny ribba som många kommer att vilja följa.
Ska bli intressant att se en lista för försäljningen av CPUer för Q4 2006.
I synnerhet då hur många single resp dual/quadro processorer det sålts.

Sledgehammer
Kommer du hit ofta?
Medlem
1079242
September 19, 2006 - 6:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Sledgehammer]Som jag har skrivt innan. Se till att köpa er ett riktigt bra SocketAM2 moderkort då framtida AMD processorer kommer att stödjas. Detta mothävdade bl.a kära denstore t.ex m.fl. Men eftersom det var skitsnack så kan väl ni skriva direkt till AMD att det är skitsnack också. laugh Ynkryggar är det enda rätta ordet för sådana personer som inte kan hålla sig på en mogen nivå eller åtminståne till ämnet och kunna bevisa det dom hävdar. Det var ingen som kunde minsann. Varning fick man också, haha för vad? Något som inte stämmer som jag skrivit, visa mig tack...

Du fick en varning för att du kallade en motdebattör schizofren trots att skiroy sagt att nästa personliga påhopp skulle rendera en varning. Gör inte om samma dumma misstag.

//Andreas

Din kollega denstore eller vad jag bör skriva började med personangrepp, denstore använde sig av minst lika allvariga ord och jag skrev dessutom aldrig att han var schizofren, så där har du fel. Jag ger mig aldrig och står för det jag skriver. Vill du komma med falska anklagelser så gör du det, men jag tror att du läst fel eller missuppfattat hur det var skrivet. Det kan också användas till en hel del. Fint att en som är moderator har rätt att göra vad han/hon vill utan att få samma typ av straff för det.

denstore wrote: [quote=Sledgehammer]Som jag har skrivt innan. Se till att köpa er ett riktigt bra SocketAM2 moderkort då framtida AMD processorer kommer att stödjas. Detta mothävdade bl.a kära denstore t.ex m.fl. Men eftersom det var skitsnack så kan väl ni skriva direkt till AMD att det är skitsnack också. laugh Ynkryggar är det enda rätta ordet för sådana personer som inte kan hålla sig på en mogen nivå eller åtminståne till ämnet och kunna bevisa det dom hävdar. Det var ingen som kunde minsann. Varning fick man också, haha för vad? Något som inte stämmer som jag skrivit, visa mig tack...

Du är faktiskt bland de mest påfrestande människor jag har stött på under min tid här på forumet. Ingen har "mothävdat" någonting. Det som sades var aldrig att K8L inte skulle komma, utan att du skulle visa någon källa för dina påståenden. Det kunde du inte. Utöver det så påstod du att det var försvarbart att låta bli en uppgradering till Core2Duo, då AM2 skulle vara ett bättre alternativ, vilket vi fortfarande inte vet något om. Kanske det kan vara försvarbart, ifall Rev.G blir någorlunda bra, men att rekommendera någon att köpa en underlägsen produkt, för att det kan komma ett möjligt bra uppgraderingsalternativ 8 månader senare är rent snicksnack. Vad vi däremot vet, är att AM2 Rev.F är frånåkt som fasen, och att Kentsfield med stor sannolikhet kommer att lanseras under kvartal 4 i år.
Den här nyheten visar bara att K8L kanske kommer att prestera lysande, när den kanske kommer under kvartal 2 av 2007. En intervju med en direktör på ett företag brukar sällan bli objektiv. Det enda felet som har gjorts här är att man har låtit dig hållas i ditt skitsnackande.
Om du är så trångsynt att du inte kan förstå att det för de flesta kvittar ifall dina drömmar införlivas, så är det väl lika bra att du håller det för dig själv.

1. Trevligt att höra att du är påfrestad, det visar vem som är i underläge och vem som tar åt sig. Men jag förstår ju varför och det gör hela saken lättare wink

2. Du pratar bort en massa. Snacka inte om K8L, det är en processor. Det hela började med att en snubbe undrade om AM2 plattformen var kompatibel med kommande AMD processorer där jag skrev att den var det. Detta hade du problem med. Källan till det har jag. (En fågel viskade det i örat på mig). Nu har du fått detta bekräftat av denne nyhet typ 3 månader senare. Hur känns det? Haha....

3. Kampen mellan AM2 och Conroe blev det också ett liv om. Det var trots allt ett tag sen och jag skrev att Conroe kommer att dröja ett litet tag till och att AM2 var ett väldigt bra alternativ vilket det är med sina låga priser och sin framtidskompabilitet. Tänk att göra som jag skrev, köpa ett bra AM2 kort med en X2 3800+ och köra tills K8L kommer. Det är minst lika bra som att köpa Core2 nu och vara värst ett tag tills AMD kommer och kör över Intel. Varav varför jag tyckte det lät som att du var Intel-fan. Frågar du mig så har jag haft AMD för dom har varit värst länge och jag köpte min FX-60 innan Conroe. Conroe hade jag inte köpt eftersom jag vet vad som kommer från AMD. Sitter ju dock på 939 så det blir AM2 eller om jag väntar på AM3 då min dator räcker över ett tag wink

4. Du skrev det själv fast på ett sätt som får dig att se "besegrad" ut, att mina "drömmar" träder i kraft. Du är ju rent ut sagt fetägd av dig själv. Vem är det som snackar skit. Du har faktan framför näsan och har haft den rätt länge, men sett den som bekräftat först nu, haha. Det roliga är att du kallar det för skitsnack nu med ditt sätt att svara på.

skruvis wrote: Vad stog nu SRQ för som först kom i AMD´s dualcore proppar enligt en "påläst" individ ? Fastän den kom redan år2001 enligt AMD själv...

SRQ som skrev om i en annan tråd där jag förmodligen har tid att svara också är en enhet i K8 processorer. Den finns sedan första K8, men inte den jag skriver om. I första K8 så har SRQ/SRI till syfte att vara accesspunkt till minneskontrollern och HT länkarna då det är samma core som i Opteron som måste fungera med flerprocessorsystem.

I en dualcore processor så har den utökat syfte och fungerar som ett nav (SRI/crossbar) mellan kärnorna där även en "Direct Connect" bussen finns på 64Bit @ coreclock. Denna var och är den omtalade delen i en dualcore processor som man pratade om "Reverse HT teknologin". Det är denna del som får processorn att fungera som en singelcore enhet med rätt drivrutiner, men kräver en modifiering av bios och gör det även svårt med alla programvaror med dess autodetectsystem om det är CMP/SMP/singel processor och sen tvärtom.

På ett eget sätt så vill jag tillägga att crossbar liknar funktionen av en "X-pipa" på avgassytem för V-motorer vilket ökar effektiviteten.

denstore
Member
Medlem
1079266
September 19, 2006 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Sledgehammer wrote:
4. Du skrev det själv fast på ett sätt som får dig att se "besegrad" ut, att mina "drömmar" träder i kraft. Du är ju rent ut sagt fetägd av dig själv. Vem är det som snackar skit. Du har faktan framför näsan och har haft den rätt länge, men sett den som bekräftat först nu, haha. Det roliga är att du kallar det för skitsnack nu med ditt sätt att svara på.

Ibland undrar jag om det överhuvudtaget finns den minsta anledning att argumentera med någon som dig. Du har fortfarande inte förstått vad du har blivit kritiserad för, fast jag, och inte bara jag, gång på gång har försökt förklara det för dig.
Men visst, att överhuvudtaget ens försöka ge sig in i diskussion med någon som tycker "fetägd" är ett lämpligt ordval, och ändå verka seriös, borde väl ha varit tillräckligt mycket anledning för mig att låta bli...... 🙄

Andreas Galistel
Member
Medlem
1079296
September 19, 2006 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Sledgehammer wrote: [quote=Delph1][quote=Sledgehammer]Som jag har skrivt innan. Se till att köpa er ett riktigt bra SocketAM2 moderkort då framtida AMD processorer kommer att stödjas. Detta mothävdade bl.a kära denstore t.ex m.fl. Men eftersom det var skitsnack så kan väl ni skriva direkt till AMD att det är skitsnack också. laugh Ynkryggar är det enda rätta ordet för sådana personer som inte kan hålla sig på en mogen nivå eller åtminståne till ämnet och kunna bevisa det dom hävdar. Det var ingen som kunde minsann. Varning fick man också, haha för vad? Något som inte stämmer som jag skrivit, visa mig tack...

//Andreas

Din kollega denstore eller vad jag bör skriva började med personangrepp, denstore använde sig av minst lika allvariga ord och jag skrev dessutom aldrig att han var schizofren, så där har du fel. Jag ger mig aldrig och står för det jag skriver. Vill du komma med falska anklagelser så gör du det, men jag tror att du läst fel eller missuppfattat hur det var skrivet. Det kan också användas till en hel del. Fint att en som är moderator har rätt att göra vad han/hon vill utan att få samma typ av straff för det.

skiroy wrote: [quote=Sledgehammer][quote=NiCKE^]Haha du är allt rolig du sledge 🙂

Jag har rätt du har fel done deal 😉

En deal är man två om, fast även möjligt för en person som har schizofreni. Du tror du i alla fall på dina egna lögner och försöker manipulera det jag skriver. Snacka om att du är låg. På teknisk nivå kan du heller inte hålla en diskussion för det är du inte kompetent till. Du har även fel och återigen fel.

Nu är det väl själva fasen !
Jag har sagt att att det ska ges fasen i benämna folk i förklenande ord.

Skärpning!
Varning utfärdad.

Det är tillräckligt bevis för mig. Du har visat dig vara helt inkapabel att kunna hantera kritik och ditt förlöjligande av andras frågande efter källa är bara förbannat patetiskt. Skärp dig nu och jag står fast vid vad jag skrev förut. Sluta ge råd, tips och andra saker rörande dina spådomar om framtiden annars så utökas din varning. Att sprida "fakta" som du inte kan bevisa är fullständigt vilseledande. Om du nu svarar med att se tillbaka på vem som hade rätt senast blir jag bra ledsen på dig för det bevisar inte ett skit.

//Andreas

Sledgehammer
Kommer du hit ofta?
Medlem
1079749
September 21, 2006 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Sledgehammer] 4. Du skrev det själv fast på ett sätt som får dig att se "besegrad" ut, att mina "drömmar" träder i kraft. Du är ju rent ut sagt fetägd av dig själv. Vem är det som snackar skit. Du har faktan framför näsan och har haft den rätt länge, men sett den som bekräftat först nu, haha. Det roliga är att du kallar det för skitsnack nu med ditt sätt att svara på.

Ibland undrar jag om det överhuvudtaget finns den minsta anledning att argumentera med någon som dig. Du har fortfarande inte förstått vad du har blivit kritiserad för, fast jag, och inte bara jag, gång på gång har försökt förklara det för dig.
Men visst, att överhuvudtaget ens försöka ge sig in i diskussion med någon som tycker "fetägd" är ett lämpligt ordval, och ändå verka seriös, borde väl ha varit tillräckligt mycket anledning för mig att låta bli...... 🙄

Tillskillnad från dig så förstår jag första gången och behöver inte skriva 20 gånger om samma sak. Du som inte förstår. Kanske är jobbigt när man inte är lika "cool" som lär sig alla "tekniska begrepp" utantill. Haha. Har rätt lätt för det och är utbildad, det hör till att att känna till basic enheter i en av dom mest eftertraktade PC processorer på marknaden om man är i den sitsen. För mig en självklarhet och inget som är såpass svårt så inläsning är nödvändig.

Ordet "fetägd" är ett slang, mycket hört bland gamers vet jag, men tyckte att det vart ett ord som passade

Delph1 wrote: [quote=Sledgehammer][quote=Delph1][quote=Sledgehammer]Som jag har skrivt innan. Se till att köpa er ett riktigt bra SocketAM2 moderkort då framtida AMD processorer kommer att stödjas. Detta mothävdade bl.a kära denstore t.ex m.fl. Men eftersom det var skitsnack så kan väl ni skriva direkt till AMD att det är skitsnack också. laugh Ynkryggar är det enda rätta ordet för sådana personer som inte kan hålla sig på en mogen nivå eller åtminståne till ämnet och kunna bevisa det dom hävdar. Det var ingen som kunde minsann. Varning fick man också, haha för vad? Något som inte stämmer som jag skrivit, visa mig tack...

//Andreas

skiroy wrote: [quote=Sledgehammer][quote=NiCKE^]Haha du är allt rolig du sledge 🙂

Jag har rätt du har fel done deal 😉

En deal är man två om, fast även möjligt för en person som har schizofreni. Du tror du i alla fall på dina egna lögner och försöker manipulera det jag skriver. Snacka om att du är låg. På teknisk nivå kan du heller inte hålla en diskussion för det är du inte kompetent till. Du har även fel och återigen fel.

Nu är det väl själva fasen !
Jag har sagt att att det ska ges fasen i benämna folk i förklenande ord.

Skärpning!
Varning utfärdad.

Det är tillräckligt bevis för mig. Du har visat dig vara helt inkapabel att kunna hantera kritik och ditt förlöjligande av andras frågande efter källa är bara förbannat patetiskt. Skärp dig nu och jag står fast vid vad jag skrev förut. Sluta ge råd, tips och andra saker rörande dina spådomar om framtiden annars så utökas din varning. Att sprida "fakta" som du inte kan bevisa är fullständigt vilseledande. Om du nu svarar med att se tillbaka på vem som hade rätt senast blir jag bra ledsen på dig för det bevisar inte ett skit.

//Andreas

Jag har en advokat till hands, i detta syfte skulle det vara för skojs skull för att visa dig att du har fel. Kan hävda att du inte kan fälla mig för att jag kallat din kollega för schizofren. Med andra ord inte en giltig anledning till att ge mig en varning.

Som du ser på texten som jag skrev jag med ord som förklarar att en "PERSON" kan ha shitzofreni. Alltså, jag skrev att det var ett alternativ och för det andra att en "PERSON" kan ha det. Inte till honom. Du har ingen rätt till att utge en varning för det, i så fall så bör du inte ha G i Svenska A helt allvarligt, det är bara att titta på texten. DÄREMOT din kollega kom med direkta påhopp och inte i stil med sättet som jag skrev. Du kan hävda att jag har skrivit att denstore är schizofren, för hade känt för att skriva det så hade jag gjort det. Ni försöker bara hitta flera anledningar till att "sätta dit" mig genom diverse varningar och försöka provocera fram skällsord för att sedan banna mig. Nej, jag låts inte bli förbannad utan har motsatsvis mycket trevligt istället. Hade t.ex denstore argumenterat på en mer mogen nivå, då hade det varit både intressant och trevligt.

Att du sen snackar om att jag spår är ju egentligen rent förtal. Det är ju du/ni som snackar BS som dels hävdar att det jag skriver är fel när det är rätt, men sen även inte kan komma med något bättre själva. Hur känns det egentligen? Jag hade inte känt mig speciellt nöjd/kompetent med mig själv om jag svarade så wink

Som det hela började, AM2 och Core2.

* Alternativ till Core2, ja AM2
* Varför? Jo, AM2 är en mycket bra plattform och stödjer framtida processorer där dagens revision av AM2 processorer är mycket billiga.
* "Hyseri" kring denna fakta ifrågasätts av er trots positivt svar från andra om detta stämmer. Jag intygar, men ingen källa fanns på nätet. Efter ett tag svaga spekuleringar.

Källa, ingen.

Nyheter i stil med:

"AM2 is compatible with future microprocessors from Advanced Micro Systems" dyker upp.

Hur mycket kött på benen har man då?

Haha 😎

Samma sak var det med AMD 65nm process. Jag hävdade flera gånger att den inte kommer att komma så sent som så påstods. Jag hänvisar till mina tidigare inlägg.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1079754
September 21, 2006 - 3:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Sluta ge råd, tips och andra saker rörande dina spådomar om framtiden annars så utökas din varning. Att sprida "fakta" som du inte kan bevisa är fullständigt vilseledande. Om du nu svarar med att se tillbaka på vem som hade rätt senast blir jag bra ledsen på dig för det bevisar inte ett skit.

//Andreas

Sledgehammer wrote: ...Samma sak var det med AMD 65nm process. Jag hävdade flera gånger att den inte kommer att komma så sent som så påstods. Jag hänvisar till mina tidigare inlägg.

Då har du också förbrukat rätten att använda forumet.

//Andreas

denstore
Member
Medlem
1079761
September 21, 2006 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Sludgespammer wrote:
Tillskillnad från dig så förstår jag första gången och behöver inte skriva 20 gånger om samma sak. Du som inte förstår. Kanske är jobbigt när man inte är lika "cool" som lär sig alla "tekniska begrepp" utantill. Haha. Har rätt lätt för det och är utbildad, det hör till att att känna till basic enheter i en av dom mest eftertraktade PC processorer på marknaden om man är i den sitsen. För mig en självklarhet och inget som är såpass svårt så inläsning är nödvändig.

Om man har den minsta gnutta utbildning som ens är värd att nämna, så vet man om att allt man säger som inte kan bevisas med empiri eller trovärdiga källor, är och kommer alltid att vara, rent filosofiskt svammel.
Om du sen har fått en monteringskurs i PC-byggande är ju bara trevligt för dig, men för andra på forumet betyder det mindre.
Nu såg jag precis att du redan har blivit bannlyst, vilket jag måste säga var på tiden. Om man sjuhelsikes inskränkt att man inte kan förstå meningen med källkritik och bevisbarhet, då är det rätt meningslöst att ens yttra sig.:roll:

Bara för att slutligen avsluta den här lilla argumentationen, så kan jag meddela för alla som är intresserade av mina förehavanden, att jag har AM2, och att den införskaffades efter att Core2Duo kom på marknaden. Skaffade jag den för att jag tror att AM2 är ett bättre alternativ, pris eller prestandamässigt eller för att jag är en drägglande Intel-fanboy, med AMD-fobi och självplågningstendenser? Nej, jag skaffade den för att jag tycker det är kul att ha något annorlunda, och att jag ber på mina knän att Rev.G kommer att prestera någonstans i närheten av C2D. Skulle jag rekommendera någon annan att göra likadant? Nej, aldrig i livet. Jag rekommenderar inte folk att chansa. För tillfället sitter jag och pular ihop en C2D-maskin till en bekant, och jag är relativt säker på att han kommer att bli jättenöjd med den. Hade han blivit nöjd med motsvarande AM2-maskin? Antagligen inte, då han inte är typen som uppdaterar mer än vart eller vartannat år, och vill ha det som är bäst samma dag som han köper sakerna. Jag själv däremot har inte mycket emot att byta moderkort och processor 3-4 gånger om året, och grafikkort kanske t.o.m. oftare. Sån är jag, men det är nog inte många andra som är så tokiga.;)

Jag har aldrig rekommenderat någon att vänta på saker som ligger mer än någon månad i framtiden. Varför? Antagligen för att det är blåögt att tro att man kan vänta in de perfekta komponenterna, och att man därför skall handla det man vill ha idag, och sedan se till att man inte stirrar sig blind på de bättre saker som dyker upp veckan efter. Har man en bra maskin, så blir den knappast dålig för att konkurrenten släpper en som är strået vassare ett par veckor senare. Köp nu, och var glad i morgon. Oavsett vad du köper idag, så kommer det att vara gammalt om en månad.

Dagligen skakar jag på huvudet åt alla som dumpar sina 939-system idag. Hur mycket kan det vara värt att få några fps mer? Visst, det är kul att testa hårdvara, men jag är tveksam till att alla de som under den sista tiden har sålt sina X2-processorer kommer att tycka det var värt tusentals kronor för den ganska begränsade prestandavinsten. Inte minst blir jag konfunderad på gränsen till häpenhet när jag ser folk byta ut sina 939-processorer mot C2D, samtidigt som de sitter med ett ganska mediokert grafikkort. Är det lönt? Hur många applikationer använder processorkraft i den utsträckningen att man får en rejält upplevd skillnad mellan en X2:a och C2D, och ändå inte är ett spel? 😮

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 322
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL