AMD tappar snabbt i USA, Barcelona väntas först Q4|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AMD tappar snabbt i USA, Barcelona väntas först Q4
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 13, 2007 - 12:42 pm
sp_Permalink sp_Print

AMD befinner sig just nu i en sits där man har otroligt mycket på spel och det börjar mer och mer ses ut som att de kommer att stå eller falla med sin kommande Barcelona-baserade Opteron-serie. Enligt de senaste rapporterna så har trenden på desktop-marknaden vänt och AMD har börjat tappa marknadsandelar i USA, och det snabbt. Det hela kommer tillbaka till det pågående priskriget mot Intel, som AMD tyvärr verkar förlora. Enligt samma rapport så verkar det som att Barcelona inte kommer att anlända i nämnvärda kvantiteter förrän slutet på året eller i början på nästa. Dock verkar de kommande dual-core Kuma och quad-core Agena närma sig en lansering under det tredje kvartalet.

"While we are hearing from some sources that Barcelona is on track and will make an early debut in Q3, some server vendors have told TG Daily that they do not expect volume availability until Q4 and therefore tell customers that systems will not ship until late Q4 2007 or early Q1 2008."

Betydelsen av Barcelona och de kommande desktop-processorerna är svår att förbise. Tyvärr har AMD också valt att inte prata alltför mycket om dessa och de specifika lanseringsdatumen lyser med sin frånvaro. Det enda som vi vet med säkerhet är att AMD är oerhört nöjda med strömförbrukningen hos sina nya processorer. Prestandan vet vi fortfarande väldigt, väldigt lite om.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1130553
April 13, 2007 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Det ska bli intressant att se hur läget förändras nu efter prissänkningen då AMD faktiskt ligger lika med Intel när det gäller pris/prestanda (om man nu inte jagar den snabbaste cpun på marknaden eller ska överklocka mycket).

Idag kostar en e6400 lika mycket som en A64 6000+ (runt 2000:-) och 6000+ ligger faktiskt kring e6600 när det gäller prestanda. Skulle jag köpa en ny burk idag (som inte skulle fetklockas) så skulle jag nog tänka både en och två gånger innan jag bestämmer mig för AMD eller Intels cpuer.
En annan trevlig cpu är AMDs 5200+ som går lös på runt 1500:-
Känns som att AMD har ett par riktigt bra upgraderingsalternativ för den som sitter på låga AM2 prollar och vill ha lite mera kraft utan att behöva lägga ut massor med pengar.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1130559
April 13, 2007 - 2:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Fast det är P4 och Pentium D som har gjort att Intel tagit marknadsandelar i USA 😉

//Andreas

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1130832
April 15, 2007 - 9:17 am
sp_Permalink sp_Print

inte konstigt då intel helt enkelt har den bättre processorn nu. Känns som att amd måste snäppa upp sig o släppa en riktigt prisvärd processor-serie för att kunna vara med i leken. Typ en quad processor för samma pris som nuvarande duo.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
1130879
April 15, 2007 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

P4 och Pentium D är ju riktigt dåliga cpuer, förstår inte hur någon kan välja sån skräp före en AMD cpu.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1131014
April 16, 2007 - 8:25 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: P4 och Pentium D är ju riktigt dåliga cpuer, förstår inte hur någon kan välja sån skräp före en AMD cpu.

Eftersom majoriteten av datoranvändare knappast är intresserade av hur datorn fungerar, utan mer av att den fungerar och med det faktum att intel länge betraktats som ett pålitligt märke så är det inte så underligt.
P4 är/var ingen dålig processor, den klarade med glans det man ville få den att göra, sen om jag hade 100fps i spel gentemot en AMD med kanske 110fps har ingen större betydelse.
Och för min egen del så gladde jag mej mycket åt HT på Prescotten.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 208
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL