Då var det dags, det har varit en minst sagt lång väntan på AMDs 0.13microns processor och nu är den äntligen här. AMDs Thoroughbred är i princip en Athlon XP med lägre värmeutveckling och en möjlighet att skala upp i betydligt högre klockfrekvenser.
Den nya processorn debuterar med AMDs märkning 2200+ (1.8Ghz) men både långsammare och snabbare varianter kommer med stor sannolikhet dyka upp inom en snar framtid.
Utöver den nya tillverkningstekniken är det inga nyheter i arkitekturen så AMDs hopp är att Thoroughbred kärnan snabbt kan öka i klockfrekvens. Det verkar dock finnas lite problem med detta då överklockningstesterna går dåligt för i princip alla utom AMDMB. Mer information om AMD Thoroughbred går att hitta i de otaliga recensioner som har släppts idag och vi har gjort en lista med flera AMD Thoroughbred 2200+ recensioner som ni kan se här nedan.
Tekniknörd som gillar att träna.
November 29, 2001
Ärligt talat fan va knäckt jag blir på Toms Hardware. Sikken j**la clown alltså.
Han jämför ALLTID AMD med överklockade Interl-processorer. Som referens överklockade han EN av sina AMD-processorer pyttelite.
Det krävs ju inte precis en rocketscientist för att lista ut att en P4:a överklockad till 2812 MHz med en FSB på 148 MHz o minnesfrekvens på 590 MHz är snabbare än en Athlon på 1.8 GHz med 133 MHz FSB och 333 MHZ minne.
gaaah
November 29, 2001
Hmm har kollat ett par av dem nu: I'm not impressed.
Jag trodde att arkitekturförändringen iaf skulle bjuda på marginella prestandaökningar utöver den ökade klockfrekvensen men så är uppenbarligen inte fallet.
AMDs PR-ratings börjar slå fel nu med P4ans 133 MHz FSB...
Hmm aja bara att vänta på Hammer.
May 8, 2001
Det här var min största besvikelse någonsin vad gäller hårdvara. Hade hoppats på att den skulle avge betydligt mindre värme...
Vad kan man säga? Intel kommer att regera åtminstonde till nästa generation från AMD. Vi får väl hoppas på Barton. Det värsta är dock att det nog är dags för AMD att höja FSB:n nu om de ska vara med och tävla och det kommer tydligen inte att hända med Barton...
Misstolka nu inte detta alla AMD-fans (som jag också tillhör), jag tycker fortfarande att AMD är prisvärda men det fanns en tid då de också var bäst!
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
November 29, 2001
Sen tycker man väl också att AMD hade kunnat leverera lite mer cache. Surt att man ska behöva vänta på Barton för att få 512 kb...
Aja om de preliminära benchmarksen på Opteron är riktiga så har ju AMD iofs inget att oroa sig för om de kan få ut den på 1.6-2.0 GHz som de indikerat.
Aja, jag säger som Typedef Enum på nvnews:
"In any case, I think I'm going to start planning my new system around the Pentium 4 (I never thought I would say that)."
On 2002-06-10 13:29, [Molotov] wrote:
Men herergud frågan är väll inte hur mycket man kan clocka utan hur bra den presterarnu har jagi nte läst nå test ännu, internet beter sig mysko på jobbet så.
nåja, själv hopparj ag över Tbreed då jag redan har palomino.
Nja i detta fallet är det nästan precis tvärtom faktiskt..
Eftersom det är precis samma arkitektur på Thoroughbred som på Palomino (förutom 0.13 vs 0.18microns tillverkningsteknik) så är prestandaskillnaderna obefintliga dem emellan i samma klockfrekvens. Det hela handlar om att AMD ska ha möjlighet att få upp sina processorer i högre klockfrekvenser vilket de behöver för att kunna stå emot Intel. Det är därför lite oroväckande att överklockningstesterna går så dåligt med Tbred processorerna.
Dock tror jag vi ska ta det lungt med våra spekulationer om hur högt Tbred kärnan kan skala i klockfrekvens osv då steppingarna säkert kommer vara bättre redan tills den finns ute ordentligt i handeln. Men en sak är säker, AMD tjänade inte lika mycket på att gå till 0.13micron som Intel gjorde...
Det kan även innebära att de rykten som spreds om Palomino och att den kärnan använda 0.13microns komponenter faktiskt kan stämma..
Men det är också enbart spekulationer.
[ Detta Inlägg ändrades av: Anton aka [NH]Woxxman den 2002-06-10 16:26 ]
December 19, 2000
Riktigt sorgliga resultat 🙁
Jag har väntat ett bra tag, typ ett år eller mer för att kunna satsa rejält på thoroughbred, nu kommer det att bli Intel igen helt tveklöst tills AMD kan komma upp med nästa "killer"....
Det är sorg i Halmstad idag 🙁
Trots att man tidigare fått indikationer på att palominon skulle innehålla en del 0,13 micronsteknoloig och att man vetat faktumet att kärnan är omodern så har man hållit hoppet uppe 🙁
[ Detta Inlägg ändrades av: Henrik aka [NH]ZeNNaN den 2002-06-10 17:14 ]
On 2002-06-10 17:12, Henrik aka [NH]ZeNNaN wrote:
Riktigt sorgliga resultat 🙁Jag har väntat ett bra tag, typ ett år eller mer för att kunna satsa rejält på thoroughbred, nu kommer det att bli Intel igen helt tveklöst tills AMD kan komma upp med nästa "killer"....
Det är sorg i Halmstad idag 🙁Trots att man tidigare fått indikationer på att palominon skulle innehålla en del 0,13 micronsteknoloig och att man vetat faktumet att kärnan är omodern så har man hållit hoppet uppe 🙁
[ Detta Inlägg ändrades av: Henrik aka [NH]ZeNNaN den 2002-06-10 17:14 ]
Jo det var faktiskt en besvikelse även om man var beredd på att det inte skulle bli samma skillnad som för Intel när de gick till 0.13micron. Det första man tänkte var att det enbart var steppingen som var dålig och även om de kommer att förbättras vilket de självklart gör så känns det lite motigt efter att ha läst artikeln på overclockers.com...
September 12, 2001
Visst var dessa tester en besvikelse med tanke på vilka förväntningar som har ställts på denna processor.
Men personligen så tror jag att AMD kommer att "slipa" bort dom värsta kanterna så att säga.
Om vi jämför med Intels P4 så är det faktiskt först nu P4:an med 533MHz fsb börjar komma i fas med den faktiska potentialen processorn har.
Så med lite produktutveckling från AMD:s sida kan nog hyfsa till det hela spekulerar jag i
December 19, 2000
LOL
jag och jocke leder ligan helt klart 😀
jag sitter på en duron 800.....
hade jag bara vetat detta med thoroughbreden så hade man köpt annat
har redan kollat in lite nya roliga klockar-offer istället.
en P4 NW 1,6 kan man nog dra rätt högt med kompressor. Tippar på 2,8 med trevlig buss
1 Guest(s)